Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-13, 22:39
  #13
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekatapult
Tyvärr har jag inte fått några instruktioner överhuvudtaget. Har mailat de men inte fått svar ännu.

Om jag lägger in länken efter min egen hemsidas adress så får jag upp detta

Forbidden

You don't have permission to access.

Jag har lagt till min ip-adress till api'n men nicht. Känns som att springa runt i en djungel med ögonbindel i såna här lägen.
Trodde det var en komplett url du hade fått tag i, men så var det alltså inte. Du kan ju naturligtvis inte surfa till något som inte finns på din egen sida.

Som sagt, den information som ges i denna tråd är på det stora hela rätt oanvändbar. Utan att ha sett kod eller den url som kommer ut går det ju inte att göra annat än gissa i nuläget.
Citera
2017-07-13, 22:44
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekatapult
Är det så pass? I det här fallet ser det bara ut som ett få rader med kod som "callar" efter kod någon annanstans. Men kanske är mer som krävs?
Tja, om du inte vet vad du gör så skulle jag rekommendera att anlita en programmerare.

Ett API är sällan bara en fråga om en copy-paste. Ett API är sällan universellt.

Vad du försöker göra är att integrera ett system med ett annat. Dessa system måste anropa varandras motsvarigheter på något sätt.

Jag har aldrig någonsin hört talats om ett API som per automatik räknar ut vad det andra systemet behöver.


Dina önskemål är som att be en bilmekaniker förklara hur man installerar "okänd apparat A" i "okänt fordon B".

Du har förklarat att din okända apparat A gör någonting när du använder den. Den framkallar alltså någon typ av information. Det är bra, men det är inte tillräckligt med information för att vi ska kunna hjälpa dig. Du berättar inte vad det är för apparat, vad den gör eller vad du vill ska hända när apparaten gör vad den nu än gör, och inte heller vilket fordon det är (de fungerar som bekant ofta ganska olika)

Är det en kaffekokare som ska få en lampa att lysa när kaffet är klart i en Gripen? Är det en tamagotchi som ska få Volvo-lastbilen av modell X att tuta när figuren är hungrig? Eller är det en TV-apparat av Philips senaste modell som ska få en Harley Davidson-motorcykel att öka X antal km/h där X är nummret på den aktuella TV-kanalen?
__________________
Senast redigerad av VirtualMonkey 2017-07-13 kl. 23:04.
Citera
2017-07-14, 11:47
  #15
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Povel
Konstigt scenario, men visst.

/p
Inte direkt. Det är bl. a. så Google och Microsoft gör så att man kan använda deras API:er från sitt frontend utan att behöva vara orolig att någon kommer åt nycklarna.
Citera
2017-07-14, 11:52
  #16
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekatapult
Tyvärr har jag inte fått några instruktioner överhuvudtaget. Har mailat de men inte fått svar ännu.

Om jag lägger in länken efter min egen hemsidas adress så får jag upp detta

Forbidden

You don't have permission to access.

Jag har lagt till min ip-adress till api'n men nicht. Känns som att springa runt i en djungel med ögonbindel i såna här lägen.
Har du fått några API-nycklara att använda dig av? Att du får 401 eller 403 låter som att de kräver att du måste autentisera/auktorisera dig mot deras endpoints eller att de inte ingår i ditt det du har köpt eller abonnerar på. Använd Postman om du vill göra testanrop mot en endpoint, det är mycket enklare.
Citera
2017-07-14, 19:56
  #17
Medlem
Povels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Inte direkt. Det är bl. a. så Google och Microsoft gör så att man kan använda deras API:er från sitt frontend utan att behöva vara orolig att någon kommer åt nycklarna.
Men då är det väl domain restriction, Inte ip?

/p
Citera
2017-07-17, 12:31
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Inte direkt. Det är bl. a. så Google och Microsoft gör så att man kan använda deras API:er från sitt frontend utan att behöva vara orolig att någon kommer åt nycklarna.

Hur fungerar det? Kan man inte bara ändra referrer i request headers:arna för att få åtkomst då?
Citera
2017-07-17, 14:43
  #19
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debe
Hur fungerar det? Kan man inte bara ändra referrer i request headers:arna för att få åtkomst då?

Det torde vara möjligt, men det är ju inte riktigt praktiskt för de flesta. Det är ju klienten som bestämmer hur request-headrar skall se ut, så då kräver det att dina användare använder specialklienter. Knappast något man kan göra på stor skala. Men visst, för ett litet projekt med väldigt begränsat antal användare kan man väl snylta på någon annans nyckel - men små projekt är ju i regel gratis ändå, så det verkar onödigt.
Citera
2017-07-18, 17:18
  #20
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debe
Hur fungerar det? Kan man inte bara ändra referrer i request headers:arna för att få åtkomst då?
Jo, eftersom man använder sig av referer så är det inte 100 % bulletproof, som du säger. Men det är ändå något som kan begränsa andra från att utnyttja ens API-nycklar.
Citera
2017-07-18, 17:43
  #21
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekatapult
Tyvärr har jag inte fått några instruktioner överhuvudtaget. Har mailat de men inte fått svar ännu.

Om jag lägger in länken efter min egen hemsidas adress så får jag upp detta

Forbidden

You don't have permission to access.

Jag har lagt till min ip-adress till api'n men nicht. Känns som att springa runt i en djungel med ögonbindel i såna här lägen.
Känns som att din databas inte är rätt konfigurerad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback