Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-06, 22:37
  #325
Medlem
Hupats avatar
För sent att leta nu? Bor i zon 2
Citera
2017-11-06, 23:28
  #326
Medlem
Det beror nog på var i zon 2 , hur vädret varit den senaste tiden .. skulle nog säga att säsongen i princip är slut på de flesta ställen med vissa lokala undantag.

I mitt område är det alldeles för blött .. flera av mina favorit ställen är nästan översvämmade .. och nu har det varit alldeles för mycket frost emellanåt..
Citera
2017-11-08, 18:30
  #327
Medlem
funktioners avatar
Är säsongen verkligen slut redan?

Bor precis på gränsen mellan zon 3-4 och här har varit två frostnätter än så länge. En för drygt en vecka sedan med 2 minusgrader samt en igår natt med nästan 4 minus. Tror ni dessa två har satt stopp för årets säsong?
Kommande dagar ska hålla sig över nollan nattetid och runt 5-7 grader under dagen.
Citera
2017-11-09, 06:42
  #328
Medlem
Gå ut och leta om du tror att du kan finna något svårare än så är det inte.

Det går säkert finna små mängder lokalt om det varit bra förhållanden. Men generellt är nog säsongen slut på de flesta ställen
Citera
2017-11-09, 12:08
  #329
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvamPirat
Gå ut och leta om du tror att du kan finna något svårare än så är det inte.

Det går säkert finna små mängder lokalt om det varit bra förhållanden. Men generellt är nog säsongen slut på de flesta ställen

Jag är mest fundersam över frosten, tål de ett par frostnätter då och då? Annars har vädret varit exemplariskt!
Tänkte ta en sväng i helgen och se om jag hittar något.
Citera
2017-11-11, 20:25
  #330
Medlem
Zon 1 och 2. Första säsongen. Första inlägget. Tack för alla inlägg med identifikationsguider och tips. Väl påläst och nyfiken på svampupplevelsen, i jämförelse med de hallucinogener jag är van vid. Har hållit koll på ett 30-tal rekommenderade habitat sedan oktober. Många fina långa promenader i ljus och mörker. Hittat en jävla massa svamp, golfbollar, fotbollar, gravstenar, häst- ko- och fårskit men inte en enda toppis (typiskt att den vara mindre vanlig, liten, kamouflerad och gömma sig i grästuvor). Några frågor ifall någon orkar svara. Hur många hagar har ni fått leta igenom innan ni hittade er första toppis? Om ni gått igenom en hage/golfbana/fotbollsplan/kyrkogård några gånger utan fynd i rätt säsong, är det ide´att kolla dem igen senare? Isåfall hur långt tidspann mellan, dagar, veckor, år? När det gäller beten, om det är hårt betat är det lönt att leta eller måste det finnas tuvor? När ni hittar nåt, är det genom att initialt scanna av partier med kort gräs i normal gångfart eller kryper ni på knä och rotar i varenda tuva? Jag har inte en tanke på att ge upp men jag trodde nog att det skulle vara lite lättare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback