Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-13, 17:43
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Vi pratar om en skillnad på runt en femhundring per år i räntekostnader, och det är om du inte har några avgifter alls kopplade till att du löser lånet (vilket är väldigt vanligt). Är det inte lättare att bara beta av lånet så snabbt du kan än att söka kredit och ta nya lån? 40 tusen är ju inga monsterpengar, speciellt inte om du har lite kapital som ligger i värdepapper och ett vanligt arbete.

Nej, du har väl iofs rätt i det. Jag var bara ute på en av mina privatekonomiska raider där jag sågar kostnader och då kom det här lånet i blickfånget. Har lagt upp det på två år nu men tänkte ändå att jag kunde dra ner kostnaderna en aning, men som du säger så kommer det säkert inte bli någon nettovinst på det. Men nu vet man iaf vad som är möjligt, eller snarare inte möjligt att göra i framtiden. 40 papp är inga monsterpengar egentligen, men som jag sa till en annan användare - faaan vad skillnad det blir när man inte är ensam längre

Iaf, tack för allas input. Hoppas den här tråden kan komma någon annan till hjälp i framtiden också.
Citera
2017-07-13, 18:07
  #14
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Det stämmer. Relativt stort kapital iaf. Men när man har en massa värdepapper känns det omotiverat att sälja dessa för att lösa ett litet lån.
Du kan ju sälja, lösa lånet, ta superlån och köpa samma papper med det.
Citera
2017-07-13, 18:15
  #15
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Nej, du har väl iofs rätt i det. Jag var bara ute på en av mina privatekonomiska raider där jag sågar kostnader och då kom det här lånet i blickfånget. Har lagt upp det på två år nu men tänkte ändå att jag kunde dra ner kostnaderna en aning, men som du säger så kommer det säkert inte bli någon nettovinst på det. Men nu vet man iaf vad som är möjligt, eller snarare inte möjligt att göra i framtiden. 40 papp är inga monsterpengar egentligen, men som jag sa till en annan användare - faaan vad skillnad det blir när man inte är ensam längre

Iaf, tack för allas input. Hoppas den här tråden kan komma någon annan till hjälp i framtiden också.


Visst är femtio spänn i månaden också pengar. Men jag ser större vinst i att rensa alla lån och krediter. Lägg fokus där. Måste du låna en större summa någon gång i framtiden så ser det alltid bättre ut att vara lånefri och det är jävligt gött att somna skuldfri tills dess.

Men kolla upp vad det kostar att lösa lånet i förtid! Ligger det kostnader där så är det troligtvis inte värt att lösa det via nya lån utan maxa amorteringarna så mycket du får istället så har du snart över hundra spänn extra (plus amorteringarna såklart) varje månad istället när lånet väl är avbetalt. Om det inte går så har du ju löst det om två år hur som helst.

Sen har Nordnet betydligt bättre lånevillkor än Avanza. Även ditt eventuella fack kan ha schyssta lån, och utökade bolån är alltid en klassiker såklart.
Citera
2017-07-13, 20:13
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du kan ju sälja, lösa lånet, ta superlån och köpa samma papper med det.

Fan, det har inte slagit mig. Måste ta en titt på hur det kan se ut.

Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Visst är femtio spänn i månaden också pengar. Men jag ser större vinst i att rensa alla lån och krediter. Lägg fokus där. Måste du låna en större summa någon gång i framtiden så ser det alltid bättre ut att vara lånefri och det är jävligt gött att somna skuldfri tills dess.

Men kolla upp vad det kostar att lösa lånet i förtid! Ligger det kostnader där så är det troligtvis inte värt att lösa det via nya lån utan maxa amorteringarna så mycket du får istället så har du snart över hundra spänn extra (plus amorteringarna såklart) varje månad istället när lånet väl är avbetalt. Om det inte går så har du ju löst det om två år hur som helst.

Sen har Nordnet betydligt bättre lånevillkor än Avanza. Även ditt eventuella fack kan ha schyssta lån, och utökade bolån är alltid en klassiker såklart.

Jag har det hyfsat ställt med ekonomin i övrigt och mitt "stora" lån är redan taget. Sitter mest och river och sliter i varje liten kostnad. Jag är en sån där som ställer av bilen ifall jag inte ska ha den ett tag samt kör med kontantkort och snålar skiten, ringer till företag där jag har affärer och gnäller om rabatt etc.

Facket har schyssta villkor vad gäller försäkringar kring ditt lån, men själva procentsatsen är inte mycket att hurra för. Där måste en varning in. Medlemslån tycker jag mest verkar vara för folk som är helt omöjliga att ge lån till.

Jag skäms lite att jag inte kollat upp nordnet mer noga, speciellt som jag anser mig vara ganska vass på privatekonomi. Nu har jag dock 3 ggr mer pengar hos Avanza än nordnet och kanske inte når upp till deras krav för "fin-lån". Däremot tänker jag satsa hårt för att bli private banking-kund och få den där extrema räntan under procenten.

De med mycket pengar ska få det billigare - det gäller att spela spelet.
Citera
2017-07-14, 21:22
  #17
Medlem
En annan sak jag kom att tänka på med utgångspunkt att man inte får använda dessa pengar till annat än aktieköp. Kan jag nu sälja några aktier och föra ut pengar ifrån kontot nu när jag ligger belånad? Visst, en del aktier är köpta för deras pengar, men majoriteten är faktiskt ens egna. Undrar hur resonemanget hos Avanza går där.
Citera
2017-07-14, 21:56
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
En annan sak jag kom att tänka på med utgångspunkt att man inte får använda dessa pengar till annat än aktieköp. Kan jag nu sälja några aktier och föra ut pengar ifrån kontot nu när jag ligger belånad? Visst, en del aktier är köpta för deras pengar, men majoriteten är faktiskt ens egna. Undrar hur resonemanget hos Avanza går där.

Noll chans att de polisar vad folk gör i min åsikt.
Citera
2017-07-14, 23:19
  #19
Medlem
Ringhals3s avatar
Det är bara att klicka på "uttag" på din avanzasida, men du måste ha anmält ett konto i en annan bank som pengarna ska sättas in på, kanske har du gjort det redan?

Sedan väljer du vilket konto pengarna ska tas ut ifrån (det med krediten/superlånmöjligheten) och fyller i beloppet och klickar vidare varvid du får ett SMS med en kod som du fyller i på din sida!

Enkelt och lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback