Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-08, 10:42
  #265
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Riksbankschefen sa för någon vecka sedan att han kan ta fram obegränsat med pengar för att stödja samhällsekonomin. Det gör väl att många problem kan undvikas eller skjutas upp lång tid.

Fast vi som har pengar vill väl ha högre ränta. Jag vill ha högre ränta.

Och avslutande fråga: Om vi har en bubbla som bara fortsätter hur länge som helst. Har vi en bubbla då?

Jag hade 9% ränta på mitt lönekonto på 80-talet. Avundsjuk på det? Inflationen var väsentligt högre än 9% så jag ansågs ha en skitränta. Ränteläget är faktiskt mer gynnsamt idag givet den låga inflationen.

Tankeexperimet.

Tänk att du köper en lägenhet för tre miljoner och lånar 100% till 17% ränta, detta var helt normalt på 80-talet. Säg att inflationen är 12% om året. Behöver man ens amortera då? Eller räcker det att inflationen käkar upp lånen.

40-talisterna som köpte hus för runt 50 år sedan fick sina hus betalda av inflationen, villan de köpte 1968 för 200.000kr är värd 7,5 miljoner idag och ränteavdragen var 100% på den tiden och inte 30% som idag!
Citera
2020-10-08, 10:57
  #266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
kan du tala om vilken bank det rörde sig om?
du kan skicka pm om du av någon anledning inte skulle vilja lägga ut det här i tråden.

Det är SBAB Bank.
Citera
2020-10-08, 11:05
  #267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är SBAB Bank.

tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback