Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-13, 13:13
  #1
Medlem
Ännu en avföringsfråga här. Vad använde man istället för blöjor i forna tider?

Jag skulle gissa på tyg och innan det någon form av skinn. Men, då måste man väl tvätta den blöjan x antal gånger om dagen? Är detta åtminstone miljövänligt? Jag tänker att man skulle kunna minska plastberget...
Citera
2017-07-13, 13:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Ännu en avföringsfråga här. Vad använde man istället för blöjor i forna tider?

Jag skulle gissa på tyg och innan det någon form av skinn. Men, då måste man väl tvätta den blöjan x antal gånger om dagen? Är detta åtminstone miljövänligt? Jag tänker att man skulle kunna minska plastberget...

Kvinnorna använde tygstycken under mens som sedan tvättades eller kastades. Antagligen gällde samma för bebisar.
Citera
2017-07-13, 14:25
  #3
Medlem
Tygblöjor fanns.Tvättstugan med 20 blöjor om det finns kvar ovanligt idag
Citera
2017-07-13, 14:27
  #4
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Tygblöjor, de används fortfarande både i Sverige och resten utav världen.
Citera
2017-07-13, 14:28
  #5
Medlem
Andersdamaans avatar
Snackar vi stenålder så användes förmodligen skinn med goda absorbationsegenskaper, vilka senare utbyttes mot tvättbara tyger.
Citera
2017-07-13, 14:42
  #6
Medlem
Ankdammsmans avatar
Barnblöjor finns fortfarande inte finns i stora delar av världen, trots blöjföretagens intensiva marknadsföring. Eftersom det bevisligen föds barn även där misstänker jag att blöjor inte fanns här heller förrän ganska nyligen.

Om blöjans kulturhistoria inte redan är skriven är det ett bra uppsatstips.
Citera
2017-07-13, 14:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Snackar vi stenålder så användes förmodligen skinn med goda absorbationsegenskaper, vilka senare utbyttes mot tvättbara tyger.

Förmodligen lät man i största möjliga utsträckning barnen springa omkring med bar underkropp tills de uppnått någorlunda kontroll över sina kroppsfunktioner. De produkter som därvid uppkom trampades naturligt ned tillsammans med diverse slakt- och köksavfall i hyddans jordgolv.
Citera
2017-07-13, 15:01
  #8
Medlem
gonesexuallywrongs avatar
http://illvet.se/forntiden/historia/vem-uppfann-blojan

https://en.wikipedia.org/wiki/Diaper?wprov=sfla1
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback