Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-13, 08:41
  #1
Medlem
Motor_666s avatar
Lämnade igår in en licensansökan, den 27e i ordningen. Skickade samtidigt in en ansökan om aktivitetsintyg/föreningsintyg till aktuell förening.

Fick idag svar från polisen. Ärendet har tilldelats ett diarienummer och jag uppmanas att betala avgiften som debiterats mig per analog post.

Fick samtidigt ett svar från föreningen där jag fick veta att min ansökan om föreningsintyg skulle behandlas på kommande styrelsemöte.

Så vilket datum gäller?

170711 inskickad ansökan?
170712 ansökan mottagen, diarieförd?
ca 170716 avgift betald?
ca 170718 avgift bokförd?
Ex 170730 föreningsintyg skickat?
170802 föreningsintyg mottaget?

Dit jag vill komma. Med en handläggningstid på säg 6 veckor och ett spann på upp till kanske 4 veckor från första kontakt till sista åtgärd före beslut. När börjar klockan, eller snarare almanackan ticka?
Citera
2017-07-13, 09:36
  #2
Medlem
Klockan börjar ticka när betalningen kommit myndigheten tillhanda. Ring 114 14 och be att få tala med en vapenhandläggare, ange ditt diarienummer till vapenhandläggaren och fråga om handläggningstid.
Citera
2017-07-15, 08:26
  #3
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motor_666
Så vilket datum gäller?

170711 inskickad ansökan?
170712 ansökan mottagen, diarieförd?
ca 170716 avgift betald?
ca 170718 avgift bokförd?
Ex 170730 föreningsintyg skickat?
170802 föreningsintyg mottaget?

Dit jag vill komma. Med en handläggningstid på säg 6 veckor och ett spann på upp till kanske 4 veckor från första kontakt till sista åtgärd före beslut. När börjar klockan, eller snarare almanackan ticka?

När dom fått in föreningsintyget. Att ringa och fråga om handläggningstiden är ett bra sätt att hindra polisen från att just handlägga. Bättre att jaga på styrelsen så dom har sitt möte

På polisens hemsida står det ungefärliga handläggningstider.

Edit: Du kan skanna och maila in intyget. Det kanske besparar dig en dag eller två.
__________________
Senast redigerad av distans 2017-07-15 kl. 08:29.
Citera
2017-07-15, 09:41
  #4
Medlem
Christopher.s avatar
Handläggningstiderna är skit, kommer säkert ta 12 veckor.
Citera
2017-07-15, 09:43
  #5
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
När dom fått in föreningsintyget. Att ringa och fråga om handläggningstiden är ett bra sätt att hindra polisen från att just handlägga. Bättre att jaga på styrelsen så dom har sitt möte

På polisens hemsida står det ungefärliga handläggningstider.

Edit: Du kan skanna och maila in intyget. Det kanske besparar dig en dag eller två.
Han ska inte skicka in intyget alls, det ska föreningen göra digitalt numera.
Citera
2017-07-15, 15:51
  #6
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Han ska inte skicka in intyget alls, det ska föreningen göra digitalt numera.

Då får nog polisen uppdatera sin hemsida Att förbundet har det som policy är en annan sak.

Citat:
Målskytte: Föreningsintyg från din målskytteförening (du kan skanna in och skicka, original behövs inte)
Citat:
Den här blanketten signeras av din skytteförening och styrker medlemskap för dig som målskytt. Blanketten styrker även din aktivitet, skjutskicklighet och behov av sökt vapen.

Det här intyget ska bifogas vid licensansökan 551.1.

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Vapenlicens/
Citera
2017-07-15, 18:32
  #7
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Då får nog polisen uppdatera sin hemsida Att förbundet har det som policy är en annan sak.




https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Vapenlicens/
Japp, jag vet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback