Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-13, 08:38
  #1
Medlem
ze932s avatar
Hej, eftersom jag inte kunnat lösa problemet på egen hand tar jag nu till flashback. Det är så att de senaste dagarna har jag "tvingats" ha på datorn utan att ha nvidias grafik drivrutin installerad. Detta eftersom fläkten sätts igång på max, vilket gör att det låter extremt högt. Har provat att avinstallera drivrutinen och sedan installera den igen: varje gång stängs fläkten av när den avinstalleras och sätts igen igång på max när den installeras. Har ett nvidia geforce GTX 960 med deras nyaste drivrutin 384.76 på Windows 10 home x64. Så vad gör jag för att få tyst på fläkten? Den är inte alls överhettad utan den kör i högvarv helt i onödan när drivrutinen är installerad.
Citera
2017-07-13, 09:01
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ze932
Hej, eftersom jag inte kunnat lösa problemet på egen hand tar jag nu till flashback. Det är så att de senaste dagarna har jag "tvingats" ha på datorn utan att ha nvidias grafik drivrutin installerad. Detta eftersom fläkten sätts igång på max, vilket gör att det låter extremt högt. Har provat att avinstallera drivrutinen och sedan installera den igen: varje gång stängs fläkten av när den avinstalleras och sätts igen igång på max när den installeras. Har ett nvidia geforce GTX 960 med deras nyaste drivrutin 384.76 på Windows 10 home x64. Så vad gör jag för att få tyst på fläkten? Den är inte alls överhettad utan den kör i högvarv helt i onödan när drivrutinen är installerad.
Vad händer om du installerar en äldre drivrutin ?
Citera
2017-07-13, 09:12
  #3
Medlem
Har du kollat vad för inställning i "Power Management Mode" i NVIDIA Control Panel -> 3D Settings

Samt är fläkten igång hela tiden eller är det när du har något program/spel körandes?
Citera
2017-07-13, 09:29
  #4
Medlem
ze932s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Vad händer om du installerar en äldre drivrutin ?

Samma sak, sålänge en drivrutin är installerad till kortet så sätts fläkten igång, ifall jag avinstallerar det så stängs den av Har två grafikkort, när jag kollar på pc specs så står det Intel graphics 4600 just nu, när grafikdrivrutinen är installerad så står det gtx 960. Så det verkar som att när drivrutinen ej är installerad så är det andra kortet aktivt och vice versa. Fick det här fläktproblemet för 3~ dagar sedan när windows automatiskt uppdaterades. Hade ej problemet innan fast jag hade gtx 960 drivrutin installerad.
Citera
2017-07-13, 09:31
  #5
Medlem
ze932s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waffles
Har du kollat vad för inställning i "Power Management Mode" i NVIDIA Control Panel -> 3D Settings

Samt är fläkten igång hela tiden eller är det när du har något program/spel körandes?

Nä, den är alltid igång på max fast jag inte gör något speciellt. Räcker att bara sätta på datorn och när jag kommer till inloggningen så börjar fläkten, ej innan dess. För jag antar att det är då drivrutinen sätts igång. Powermanagement, är det strömspareläge? Isåfall har jag testad att ha den på energisparläge i dess settings. Blir ingen skillnad. Även om jag hade den på optimal kraft hade kortet ej överhettats så det finns ingen anledning för kortet att ha fläkten igång såhär.
Citera
2017-07-13, 10:00
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ze932
Hej, eftersom jag inte kunnat lösa problemet på egen hand tar jag nu till flashback. Det är så att de senaste dagarna har jag "tvingats" ha på datorn utan att ha nvidias grafik drivrutin installerad. Detta eftersom fläkten sätts igång på max, vilket gör att det låter extremt högt. Har provat att avinstallera drivrutinen och sedan installera den igen: varje gång stängs fläkten av när den avinstalleras och sätts igen igång på max när den installeras. Har ett nvidia geforce GTX 960 med deras nyaste drivrutin 384.76 på Windows 10 home x64. Så vad gör jag för att få tyst på fläkten? Den är inte alls överhettad utan den kör i högvarv helt i onödan när drivrutinen är installerad.


Inaktivera NVidia kortet.
Uppdatera alla andra drivisar.
Citera
2017-07-13, 12:39
  #7
Medlem
ze932s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Inaktivera NVidia kortet.
Uppdatera alla andra drivisar.

Okej inaktiverade kortet och ja fläkten slutade låta, men nu är ju allt väldigt laggigt. Vill ju ha ett aktivt nvidia kort men samtidigt att fläkten inte snurrar så snabbt i onödan. När jag aktiverar det flyter saker och ting på bra och lagget försvinner men nackdelen är som sagt att fläkten då sätts igång på max.
__________________
Senast redigerad av ze932 2017-07-13 kl. 13:23.
Citera
2017-07-13, 15:37
  #8
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ze932
Okej inaktiverade kortet och ja fläkten slutade låta, men nu är ju allt väldigt laggigt. Vill ju ha ett aktivt nvidia kort men samtidigt att fläkten inte snurrar så snabbt i onödan. När jag aktiverar det flyter saker och ting på bra och lagget försvinner men nackdelen är som sagt att fläkten då sätts igång på max.
har det alltid varit så, eller hur började problemet? Tänker mig att det är fel på kortet så att sensorerna avläser fel värme och därför snurrar på max. om problemet kom efter en drivrutinsuppdatering kan man ju nästan utesluta hårdvarufel.
Citera
2017-07-13, 17:15
  #9
Medlem
ze932s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
har det alltid varit så, eller hur började problemet? Tänker mig att det är fel på kortet så att sensorerna avläser fel värme och därför snurrar på max. om problemet kom efter en drivrutinsuppdatering kan man ju nästan utesluta hårdvarufel.

Ja fel på grafikkortet är det med störst sannolikhet inte. Grafikkortet fungerar perfekt förutom det att fläkten av någon anledning inte vill stängas av när man bara surfar på nätet. Blev så direkt efter att windows 10 automatiskt laddade ner uppdateringar (mot min vilja verkar ju inte gå att stänga av det heller). Innan dess kunde jag ha drivrutinen nedladdad utan att fläkten var igång på högvarv. Är ett relativt kraftfullt grafikkort och att surfa är inget alls jobbigt för kortet, så fläkten bör inte ens vara på och det var den inte heller innan uppdateringen.
Citera
2017-07-13, 17:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ze932
Hej, eftersom jag inte kunnat lösa problemet på egen hand tar jag nu till flashback. Det är så att de senaste dagarna har jag "tvingats" ha på datorn utan att ha nvidias grafik drivrutin installerad. Detta eftersom fläkten sätts igång på max, vilket gör att det låter extremt högt. Har provat att avinstallera drivrutinen och sedan installera den igen: varje gång stängs fläkten av när den avinstalleras och sätts igen igång på max när den installeras. Har ett nvidia geforce GTX 960 med deras nyaste drivrutin 384.76 på Windows 10 home x64. Så vad gör jag för att få tyst på fläkten? Den är inte alls överhettad utan den kör i högvarv helt i onödan när drivrutinen är installerad.

kolla vad som händer om du kör datorn i ett svalt, svalare rum.
Citera
2017-07-13, 17:59
  #11
Medlem
ze932s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halligallahan
kolla vad som händer om du kör datorn i ett svalt, svalare rum.

Det här problemet har inget med overheating att göra.
Citera
2017-07-26, 20:43
  #12
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ze932
Fick det här fläktproblemet för 3~ dagar sedan när windows automatiskt uppdaterades. Hade ej problemet innan
Då är det alltså, som vanligt, win10 som strulat till det och där har du ju redan halva lösningen.
Googla på de här orden:
nvidia fan max rpm windows 10
och se om du hittar nåt som kan vara till hjälp. Den här kanske? https://forums.windowscentral.com/wi...10-update.html , finns flera tips däri. Provat alla?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback