Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-07-14, 21:50
  #37
Medlem
HarmonyPains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
I vilket fall som helst är det inte transportören som har något som helst ansvar om det fattas något. Enda gången du skall anmäla till den som kör ut är om paketet är trasigt, sedan kontrollerar du innehållet. Är det då något som fattas eller är obrukbart kontaktar du den du köpt leveransen ifrån och meddelar att paketet var trasigt vid leverans, och att X saker fattas. Leverantören kollar då med sin transportör och då finns det en anmärkning på att paketet var trasigt vid leverans. Leverantören skickar då en ny vara till dig och kräver ersättning för den hos transportören.

Om du inte kan skilja på högt tempo och stress så har du ett typexempel här. Om du ska stå och räkna igenom varorna när transportören väntar är det inte särskilt högt tempo, men gissa om den som står och väntar blir stressad!
Antog att transportören är den som tar emot ordern lägger in allt i bilen och kör iväg? Menar du att det inte går till på det här sättet? För är det såhär så har ju han ansvaret vad han lagt in i kassen. Här kan ord också stå mot ord ''tänk om transportören nekar till att varan/varorna var trasiga'' samma scenario uppstår då ord mot ord
Sa aldrig att jag inte kan skilja på det, sade att folk kan uppleva det olika beroende på flera olika faktorer.
Nej det är inte högt tempo bra exempel men att utgå ifrån att den som väntar blir mer stressad (mer än den som tar emot och går igenom varorna) är en förhastad slutsats då du inte känner någon personerna eller deras bakgrund. Jag personligen tror jag skulle bli mer stressad än transportören, för kollar jag igenom varorna så visar jag att jag inte litar på att h*n gjort sitt jobb ordentligt, ''man utreder ju personen och intar en ''auktoritet/utvärderings roll'' och det där är nog jävligt mycket mer stressigt om man har att göra med en stor beställning.
__________________
Senast redigerad av HarmonyPain 2017-07-14 kl. 21:53.
Citera
2017-07-15, 10:46
  #38
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonyPain
Antog att transportören är den som tar emot ordern lägger in allt i bilen och kör iväg? Menar du att det inte går till på det här sättet? För är det såhär så har ju han ansvaret vad han lagt in i kassen. Här kan ord också stå mot ord ''tänk om transportören nekar till att varan/varorna var trasiga'' samma scenario uppstår då ord mot ord
Sa aldrig att jag inte kan skilja på det, sade att folk kan uppleva det olika beroende på flera olika faktorer.
Nej det är inte högt tempo bra exempel men att utgå ifrån att den som väntar blir mer stressad (mer än den som tar emot och går igenom varorna) är en förhastad slutsats då du inte känner någon personerna eller deras bakgrund. Jag personligen tror jag skulle bli mer stressad än transportören, för kollar jag igenom varorna så visar jag att jag inte litar på att h*n gjort sitt jobb ordentligt, ''man utreder ju personen och intar en ''auktoritet/utvärderings roll'' och det där är nog jävligt mycket mer stressigt om man har att göra med en stor beställning.
Ja, det är säkert samma människa som tar emot beställningar, packar och kör ut, samtidigt som han sitter i kassan, inventerar lagret och beställer hem nya varor. Det är väl högst troligt att en butik som har utkörningstjänst också har personal för detta? Sen kanske det inte i det här fallet är en utomstående transportör som kör ut varor till kund, men rent generellt så går en "felanmälan" till som jag beskrev tidigare.

Oavsett om det är den som kör ut varorna, eller någon annan, som packat så kan det ju givetvis bli fel och sådant brukar vara lösbart genom dialog. Du verkar däremot vara riktigt konflikträdd och förutsätter att om du påpekar en brist så kommer det att göras en utredning i storlek med Palme-mordet.
Citera
2017-07-15, 11:41
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonyPain
Hej

För en vecka sedan så gjorde jag min första hemkörning av mat online från hemköp. Kändes toppen då jag bor lite längre från stan. Denna veckan har jag gjort en till beställning som kommer senare under dagen en lite större för ca 1000kr.

Det jag frågar mig själv, är om man ska kolla igenom alla varor så allt är där? Vet det låter logiskt att göra men har man beställt massa olika saker, ska man verkligen vänta och rota igenom 2kassar med massa varor? Känns lite sådär mest stressande. Ska bara blint lita på att allt är där bara? Förra gången gjorde jag en liten beställning på 200kr då kollade jag inte ens igenom men allt var där och gick smidigt. Problemet är om dem missar något och då stå och tjaffsa om någon vara/varor man fått eller inte.

Vad har ni för synpunkter på det här?

Mathem har EN gång missat saker i min leverans. Jag ringde kundtjänst och skickade sen ett mail på exakt vad som saknades.

Då de inte hittade något kvarglömt i bilen när den kom tillbaka krediterade de omgående. Jag fick även 200 kr i kompensation. (dvs expeditionsavgiften och frakten om jag skulle lägga en liten beställning med bara det som sakndes)

Så jag skulle säga. Ha koll på vad du beställt medans du packar upp. Men du behöver inte kolla medans chauffören väntar.


(Eftersom resten av tråden sparat ut på klassiskt FB manér och jag bara saknar "tar hon den i tvåan" så lät jag bli att läsa resterande inlägg och bara svara TS)
__________________
Senast redigerad av Appendix 2017-07-15 kl. 11:43.
Citera
2017-07-15, 17:47
  #40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonyPain
Att det är två olika arbetsuppgifter spelar inte någon större roll i sammanhanget om du upplever jobbet stressigt. Stress upplevs ''psykiskt'' i huvudet främst så arbetsuppgiften i sig spelar inte så stor roll (om du inte har fysiska svårigheter). Okej du vet om dem är stressade känner du dem personligen? Jag vet när jag jobbade många kände så men utåt var dem väldigt trevliga och man märkte inget när jag berättade för morsan blev hon förvånad, stressen var ju otrolig ett litet bråk om vem som skulle lämna rasten och ta kassan ledde till att två av tjejerna börja gråta. Sanningen kommer mest fram kollegor emellan.
Well var drar du skiljelinjen mellan högt tempo och stressigt? Så kan man inte resonera för du talar för andra när du säger så folk upplever sin verklighet på olika sätt. Hur kan du säga det är högt tempo men inte stressigt? Kanske är det stressigt för mig kanske tom majoriteten men inte för dig? kanske är du i god form? Så vilken verklighet stämmer? Din stämmer för dig min stämmer för mig man upplever verkligheten olika beroende på många faktorer, lägg till/ta bort 20kg på en person så kommer den ändra stressig - högt tempo och vice versa.
Givetvis är dom stressade ibland men på det stora så är man inte så stressad när man hinner chittchatta med sina stammisar. Sen är det så att förvisso är inte mina lokala butiker särskilt stora och det påverkar ju på eventuell stress. Går jag till det nästnärmaste Ica så är det betydligt mer stressat.

Jag resonerar inte för någon direkt utan helt enkelt för att högt tempo inte är samma sak som att det är stressande. Ju bättre du är på något, desto högre tempo klarar du ju av utan att för den sakens skull stressa.
Citera
2017-07-15, 17:51
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonyPain
Hej

För en vecka sedan så gjorde jag min första hemkörning av mat online från hemköp. Kändes toppen då jag bor lite längre från stan. Denna veckan har jag gjort en till beställning som kommer senare under dagen en lite större för ca 1000kr.

Det jag frågar mig själv, är om man ska kolla igenom alla varor så allt är där? Vet det låter logiskt att göra men har man beställt massa olika saker, ska man verkligen vänta och rota igenom 2kassar med massa varor? Känns lite sådär mest stressande. Ska bara blint lita på att allt är där bara? Förra gången gjorde jag en liten beställning på 200kr då kollade jag inte ens igenom men allt var där och gick smidigt. Problemet är om dem missar något och då stå och tjaffsa om någon vara/varor man fått eller inte.

Vad har ni för synpunkter på det här?

Du ska ju naturligtvis att allt är med för det gör du när i är i affären och den som hämtar sakerna kommer ju inte att kolla upp det speciellt om du förbeställt. De som jobbar med dessa saker jobbar ju inte med dessa saker för de har någon typ av intelligens och förmåga. Man ska inte vara mesig och kuklös. Du betalar för det.
Citera
2017-07-15, 21:29
  #42
Medlem
HarmonyPains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Givetvis är dom stressade ibland men på det stora så är man inte så stressad när man hinner chittchatta med sina stammisar. Sen är det så att förvisso är inte mina lokala butiker särskilt stora och det påverkar ju på eventuell stress. Går jag till det nästnärmaste Ica så är det betydligt mer stressat.

Jag resonerar inte för någon direkt utan helt enkelt för att högt tempo inte är samma sak som att det är stressande. Ju bättre du är på något, desto högre tempo klarar du ju av utan att för den sakens skull stressa.
Det är inte samma sak såklart men högt tempo bidrar ofta till stress.
Citat:
Ursprungligen postat av whatdoyumean
Du ska ju naturligtvis att allt är med för det gör du när i är i affären och den som hämtar sakerna kommer ju inte att kolla upp det speciellt om du förbeställt. De som jobbar med dessa saker jobbar ju inte med dessa saker för de har någon typ av intelligens och förmåga. Man ska inte vara mesig och kuklös. Du betalar för det.
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, det är säkert samma människa som tar emot beställningar, packar och kör ut, samtidigt som han sitter i kassan, inventerar lagret och beställer hem nya varor. Det är väl högst troligt att en butik som har utkörningstjänst också har personal för detta? Sen kanske det inte i det här fallet är en utomstående transportör som kör ut varor till kund, men rent generellt så går en "felanmälan" till som jag beskrev tidigare.

Oavsett om det är den som kör ut varorna, eller någon annan, som packat så kan det ju givetvis bli fel och sådant brukar vara lösbart genom dialog. Du verkar däremot vara riktigt konflikträdd och förutsätter att om du påpekar en brist så kommer det att göras en utredning i storlek med Palme-mordet.
Alltså seriöst? Kan inte riktigt ta det där seriöst lol.. Det är väl inte mer än logiskt att dem har personal som gör valda uppgifter hade jag varit chef hade jag låtit en person ta hand om allt som har med hemkörning att göra det innebär packa ner varorna, och leverera inte skulle jag låta en som sitter i kassan eller packar varor gå och ta hand om en del av leveransbiten det blir struligt då. Tycker det är mer resonligt att man sköter sin bit och göra det lättare för alla. Sen vet jag att dem kräver att man är flexibel när man jobbar i en livsmedelsbutik.

Ja det brukar vara lösbart genom dialog oftast beroende på vem du har att göra med. Men som jag sade tidigare så litar jag på hemköp på det sättet har tom fått mail där dem intygar att det bara är att säga till om något fattas så ersätter dem en. Alltså jag är inte rädd för transportören tycker personen varit trevlig. Tror inte vi skulle hamna i konflikt men får känslan av att personen skulle gå därifrån om jag började rota igenom ca 20 olika varor och vad är det för mening då att räkna dem? Jag kan ju inte hålla fast personen. Jag är inte rädd för att höja rösten och säga till. Men det känns inte bra tror inte det behövs alltså skulle bli otrevligt ganska snabbt det är inte den jag vill vara tror inte det är nödvändigt. Jag tror inte det är konflikträdsla för jag är inte rädd för vad personen har att komma med heller men vill inte visa en dålig sida och ''trycka på någon''.
__________________
Senast redigerad av HarmonyPain 2017-07-15 kl. 21:34.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback