Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Svara
2017-07-12, 23:06
  #1
Medlem
Kön: Man
Ålder: mellan 25 och 30 år.
Substanser: Alkohol, cannabis, kokain, metaamfetamin och ecstacy.
Var? Kosmos Festival, Ristiina, Mikkeli, Finland.

Början på äventyret - En lång väg att köra genom fyra län och förändrande landskap.

Klockan är 13 när vi rullar iväg från bensinmacken vi bestämt träff med den andra bilen på. Will kör, jag sitter som shotgun och korkar direkt en öl. På bakbänken bland alla festivalgrejer sitt Jenn och Mats, Mats som just slutat jobbet tar det inte länge för att somna. En välbehövd powernap. De första timmarna går trögt och känns som att destinationen ligger långt, långt, långt borta. Efter en matpaus ungefär halvvägs så är det Mats tur att köra resten av vägen, Will sätter sig där bak och börjar även han dricka. Till slut börjar vi närma oss sydöstra delen av Finland, och svänger vid en vägskylt där det står Ristiina. Efter några kilometrar börjar vi se hippien som vandrar längs vägen, vi kör längs en liten grusväg, mitt bland alla ängar och små stugor. Hur kan det ordnas en festival ute här tänker jag. Ser en skylt som det står Kosmos Festival på och förstår att nu är det bara några minuter kvar före vi når vår destination, med samma börjar fjärilarna kännas i magen. Det gör nog dem andra också, för alla blir lite tysta i bilen. Vi möts av några frivilliga ordningsvakter som tar 10€ för parkeringsplatsen och visar vägen in på parkeringen, som är en av ängarna. Jag plockar på mig sakerna inifrån bilen, tänder en cigg och vi börjar gå mot campingen. Vi får snabba instruktioner om några säkerhetsregler angående campingen och möts upp av en bekant som har anlänt tidigare och tagit plats för vårat tält också. Några hundra meter in i skogen är en fridfull plats för att slå upp tältet, trots att musiken från festivalområdet hörs enda hit.

Rivstarten - Snabb berusning, bekanta sig med området och ta vara på tiden.¨

Var lite stressad ännu då vi fått upp tältet och packat in alla grejer så lade upp två linor av det 70% bolivianska kokset jag hade fått tag på hemma före festivalen. Två snabba linor och en bong senare så tog jag mig ut ur tältet i solen och kollade mig runt, lade fram stolen och tände en cigg. Vi började gå mot området för att bekanta oss med det och att byta biljetten mot armbandet. Bytet gick snabbt och vi märkte direkt avsaknaden av säkerhetskontroller när vi bara vandrade in genom den stora porten. Vi gick runt alla scener och såg fram emot att se alla fina psykedeliska dekorationer lysa på natten. Jag åt en hamburgare från popup vagnen "Penalty Burger" och det måste ha varit den bästa festivalmaten jag någonsin käkat. Sen gick vi tillbaka till campet för att dricka några öl, röka mer och sedan gå tillbaka till festivalområdet, det var ju bara några hundra meter där emellan.

När vi kom tillbaka till Campet, satte jag mig med våra nyanlända tältgrannar och delade på en kingsize spliff. Klockan närmade sig 00.00 och vi gick tillbaka mot festivalområdet, direkt vid ingången var Cosmic Circus scenen där mina gamla kollegor T & T hade inlett sin eldjongleringsshow med sin eldgrupp. Deras nya nummer var fantastiskt och de fick publiken att häpna. Sedan fortsatte vi till Vortex Stage, huvudscenen där Electrypnose var i full gång med sitt 4 timmars set. Dekorationen runt scenen var av en annan värld. I något skede tappade jag bort de andra och tog mig upp för backen till Gravity Stage där Madam X, dj från Manchester spelade techno. Stod och dansade till det tills de andra dök upp där. Vi dansade ännu en stund före vi började söka oss vidare, denna gång till Levitation Station för att kolla läget där, vi satte oss ned på en röd matta med en massa annat folk, jag tog fram kokspåsen igen och nu vill Will och Mats prova också. Alla doppade vi fingret och drog det mot tandköttet, 10 minuter senare var munnen helt bedövad, ansiktet varmt och alla på gång så vi hoppade upp och gick och dansade till Substitance vs Illuvinal. Detta visade sig vara en av de spelningar vi kommer ihåg bäst av denna helg, intensiv skogstechno/harddance och vi kunde inte sluta dansa före de steg av scen.

Satte oss tillbaka på den röda mattan, bredvid ett par som låg och kramades och fnissade, jag bjöd dem på koks och de blev väldigt glada och var jättetrevliga, sa att de hade tagit svamp tidigare. Vi blev sugna på att röka, men eftersom ingen av oss hade med röka på området då så beslutade vi oss för att gå till Space Time och kolla om vi kunde hitta där något. Space Time var kanske min favoritscen, där spelades det lite lugnare musik, reggae, dub och annan experimentell musik. Det doftade röka hela tiden där också. Satte mig bredvid några som satte och rökte och frågade om de ville byta lite röka mot kola. De var inte sugna på kola men bjöd på några bloss. De meckade en till Kingsize spliff, drog varsitt bloss och lämnade nästan hela spliffen till mig. Tackade, tog emot och delade med resten. Här nånstans sedan drog resten vidare och jag lämnade kvar och lyssnade på de som spelade. Hittade plötsligt en stig vi helt missat, och började gå längs den, massa mysiga rökställen som gjorts upp där samt dekorationer, kom ut till Basarområdet där det såldes mat, bongar, kläder, cigg, skivor o.s.v. Klockan var 04.30 när jag kom tillbaka till campingen och rökte en sista spliff och bong med resten av gänget som hade anlänt en halvtimme före mig. Kröp ner i sovsäcken, drog filten över ansiktet, lyssnade på psytrancen som hördes från Vortex Stage genom hela natten och morgonen. +6 grader ute, men kändes ingenstans, för snabbt somnade jag.
Citera
2017-07-12, 23:58
  #2
Medlem
En varm och skön förmiddag - Konsten att hitta nya och gamla bekanta samt styra upp vad som behövs.

Klockan var bara runt 10-11 när jag vaknade, samtidigt som de andra. Vi hade talat om att gå till stranden och chilla på morgonen, men jag var bara sugen på att röka och sedan gå äta något till festivalområdet. Mitt gäng gick till stranden, jag gjorde mig i ordning för att gå äta efter morgonbongen och började gå mot festivalområdet, hann dock bara gå några hundra meter så hörde jag någon ropa på mig. Det var Timmy, en kompis som jag hade försökt få tag på igår, men inte sett. Satte mig ner vid deras camp och frågade Timmy var han varit igår. Han hade tagit syra och snetrippat, luggit runt 7-8h bara i tältet. Men han var på gång igen, jag hade med 2g röka åt honom och bad honom komma till vårt camp efter det, vi gick dit, jag bjöd honom på gårdagens koksrester, och tog något finger själv också för att få fart på mig. Han sa åt mig att sträcka ut tungan medan han plockade upp en minigrippåse ur fickan, såg något gult kristallikt i påsen, och han satte några klimpar på tungan och sa att det var Metaamfetamin. Jag hade aldrig förr testat meta, men var väldigt nyfiken på effekten. Timmy försvann tillbaka till sitt camp, jag satte mig i stolen utanför tältet, meckade en bong och började bara sola. Tyckte det var så jävla behagligt att solen lyste på mig mitt i skogen medan jag var stekt och hög som ett hus. Väntade tills de andra anlände från stranden, och snackade med våra tältgrannar om gårdagen, frågade om de hade någon extra ecstacy att sälja för hade ju bara ett piller till kvällen. Tyvärr hade de bara syra att sälja och Will köpte en lapp på 375 ug av dem, för att spara till någon annan gång.

När vi rökt mer, spelat lite ölspel och chillat med grannarna tänkte vi att vi skulle gå tillbaka till området igen. Vi hade tyvärr missat Pavel Svimba och Loopus in Fabula under morgonen och förmiddagen men såg fram emot kvällens tekno på gravity stage. Jag tog en halva av mitt ecstacypiller, en röd stjärna, starkhet ca 130-150mg före vi gick iväg. Vi gick rakt till Gravity Stage där Kebu spelade, men han råkade ut för lite tekniska problem emellanåt, vi satte oss på en stor öppen gräsmark bredvid popup baren och passade runt en spliff medan vi låg på gräset och solade och lyssnade på Kebu. Efter en halvtimme började första halvan kicka ordentligt, samtidigt som jag fortfarande kände mig underligt speedad och medsjälvförtroendet av kokset. Vi går mot Basarområdet, och hittar en trampolin som de lagat mattor på, så man kan lägga sig ner där. Vi lade oss ner en stund, bredvid informationen, såg att de delade ut gratis planscher, tog en var. De andra bestämde för att gå med dem till bilen och sen via campingen, men jag mådde så bra att jag inte ville röra mig, så stannade kvar och började snacka med den långa blonda kvinnan bredvid mig, Mary. Hon var sångare i någon av circus grupperna, vi var helt obekanta men vi snackade en lång stund om allt mellan himmel och jord, båda såg ut att njuta fullt ut av vädret, festivalen och stämningen. Det var en wow känsla som slog till för mig, hur lätt det är att bara börja prata med random människor här, att alla är här för samma saker, och att alla gillar samma musik o.s.v.

Tyvärr gick hon tillbaka till campingen en sväng för att förbereda sig inför deras show, vi pratade om att mötas någonstans vid Gravity under kvällen eftersom jag skulle befinna mig där för att se Der Dritte Raum och Rinneradio. Jag går och fyller på min vattenflaska, köpa mer cigg och träffar tältgrannarna, slår mig ner med dom, dom håller på röka en spliff till och bjuder mig också. Sen tar jag andra halvan av röda stjärnan, och här börjar det gå riktigt hårt. Här sviker lite mitt minne men har någon minnesbild av att ha sett Nebula Meltdowns psytrance set på vortex stage, sen tagit mig till gravity stage för att se Der Dritte Raum, men nu var jag så ead att jag bara satte mig mot graffitiplanket bredvid scen, rökte cigg och kollade på. Dansade alltid emellanåt, men hade svårt att hålla balansen kändes det som. Klättrade upp på en liten kulle och satte mig där en stund och hade översikt över det dansande folket. Der Dritte Raums techno blev till sist för intensivt för mig och jag kom ihåg stigen som gick mot basarområdet från Space time, så gick ditåt, hittade en blå matta man kunde lägga sig på. Lade mig ner och minuten senare kom en tjej och två killar och lade sig bredvid, tjejen frågade direkt om hon fick bjuda på en spliff, såklart tackade jag ja, det kom ännu en kille dit och satte sig. Han började gräva fram ett rullpapper, tjejen grindade och jag gjorde roachen, smidigt teamwork av tre totalt okända typer för att dela på en joint. Jag frågade om någon visste om något ecstacy och killen som anlände sist, hade två stycken lila teslan att sälja så jag köpte en. Han varnade att de var starka, runt 250mg.

De började gå mot Space time för sa att Juurisähkö skulle börja där, gick själv dit efter en stund, såg att det var helt fullt. Bredvid den lilla scenen var en kupol med sittunderlag där många kunde ligga och kolla spelningen, hittade en ledig plats på den fullspäckade mattan och satte mig ner där. "Vi har samma skor!" hörde jag någon säga åt mig, och vände om. Där satt en leende tjej för sig själv, hon presenterade sig som Petra och vi började samtidigt tala med varandra medan vi såg på bandet, kunde inte undgå hennes ögon och att hon också hade stora pupiller, visade sig att hon också var E:ad. Hon berättade att hennes bror Niko som var där med henne, var efter något té som det bjöds på bredvid scenen. Hans kompis var trummis i bandet. Efter en stund kom Niko tillbaka och Petra presenterade mig för honom, vi skakade hand och hälsade på varandra, han hämtade en tekopp åt mig också. Det var något kryddigt specialté.

Gnagade av några små bitar av Teslan medan vi kollade den psykedeliska spelningen. När den var över så började folk strömma mot Gravity Stage för att kolla på Rinneradio. Vi väntade 10 minuter tills rusningen var över, Niko skulle gå någon annanstans, så Petra hängde med mig, vi började gå och hittade på vägen ett litet tält som jag ännu inte varit inne i, det var Solar Temple, ett litet cirkustält med röd belysning, en konstgalleria med väldigt trippiga psykedeliska tavlor, vi snöade in på dem före vi slutligen fortsatte mot Gravity. Rinneradio var som tur en halvtimme försenade på grund av tekniska problem tidigare under dagen på Gravity. Men de började ganska direkt efter att vi kommit dit. Och jag förstod direkt varför alla hade hypat deras spelning från 2016. Ett technoband med en jazz saxofonmusikant, låter kanske konstigt, men funkade jävligt bra live. Vi kollade början av settet, men Petra sade att hon ville gå ner till Vortex så jag följde med henne dit, där spelade Naima psytrance. Vi dansade till det en stund, före jag föreslo att vi skulle gå till campingen och röka och sen tillbaka till området och dansa på morgonen ännu. Hon tyckte det lät kul och vi begav oss först till det andra campingområdet där Petras tält var, hon bjöd på vin och cider och vi fortsatte till vårt tält, där jag meckade några bongar åt oss. Efter en halv timme kom mitt crew tillbaka till campingen, de skulle röka och gå sova så vi tog med bongen och rökat och gick till Petras tält för att röka och dricka mer. Här droppade jag nu även det sista av teslapillret vilket var kanske halva. Vi gick för att se Orkideas set, men det var också försenat och vi lade oss i hängmattor på området, rökte och hade det mysigt i hängmattorna. Nu snurrade det rejält för mig och när vi gick tillbaka i soluppgången till Petras tält så somnade jag där, vaknade med 10 minuters mellanrum, hade först ingen aning om var jag var, hörde psytrancen dunka hårt, eftersom det campet var bara typ 100 meter från området, såg bara visualer i ögonen och Petra som också låg och sov. Somnade om varje gång, och till sist lyckades jag även somna på något sätt.

Försvunnen, men lycklig.

Vaknar av att någon ropar i megafon på campingområdet: "Nästa buss till Helsingfors avgår 13.20, nästa buss till Lahtis avgår 13.40" och upprepade dessa med jämna mellanrum. Märkte att jag var i fel tält, men rökte en morgonbong och tog det lungt, vi pratade om hur kul kväll vi haft tillsammans fast det bara var några timmar sedan vi träffades. Låg och sov en stund till, tills Niko väckte oss och sa att det var dags att packa ihop tältet, Petra gick för att följa mig till campet och med samma fylla på vattenflaskan. Där sade vi hejdå, och kunde inte låta bli att skiljas åt med ett leende på läpparna. Vandrade till campingen där jag till min förvåning, ser att de andra redan packat ihop allt och ligger och solar. När jag dyker upp hoppar de upp och säger "Äntligen!", ""Mats har ju haft din telefon hela tiden och vi hade ingen aning om var du var!". Ja just det, telefonen. Den har jag inte saknat på hela helgen. Let's go, säger vi och tar väskorna och tältet med oss och börjar gå mot parkeringsplatsen, jag kör hela vägen hem och det går smidigt och lätt eftersom vägarna var i gott skick och jag fortfarande var glad efter hela festivalen, när jag kommer hem sent på kvällen går jag i badet, och sen och lägger mig i sängen. Har ju jobb på måndagen trots allt, men fäller snabbt en par tårar, lyckotårar, för denna helg kommer jag nog aldrig glömma. Bästa festivalen i mitt liv. Måste åka nästa år igen, kanske träffar jag Petra igen, säkert är i alla fall att jag kommer träffa många nya och gamla polare igen.

Ha de gott, och hoppas jag kan inspirera folk att åka dit med denna berättelse.

https://m.youtube.com/watch?v=sxUpiUfmhAo

Bifogar en video på 2016 års kosmos festival så ni kan se lite hur det ser ut där. Detta året var det lite mer folk och nästa år är det 5-års jubileum.
__________________
Senast redigerad av KiimaKooma 2017-07-13 kl. 00:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback