Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-12, 22:54
  #1
Medlem
I jämförelse med fonder utan hävstång gå fonden bättre vid goda tider men också sämre vid dåliga tider. Det jag undrar är hur detta påverkar återhämtningstiden när det gått dålig? Med återhämtningstid menar jag tiden det ta efter en nedgång att kommer till baka till +/- noll i jämförelse med motsvarande fond utan hävstång? Fonder gå ner vid en krasch men återhämtar sig efter en tid men gör hävstången att fonden gå ner extra mycket men återhämtar sig också extra snabb så att tiden det ta att komma tillbaka är ändå lika lång som motsvarande fond utan hävstång? Tänker mest på AP7 fonden som exempel?
Citera
2017-07-12, 23:38
  #2
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
I jämförelse med fonder utan hävstång gå fonden bättre vid goda tider men också sämre vid dåliga tider. Det jag undrar är hur detta påverkar återhämtningstiden när det gått dålig? Med återhämtningstid menar jag tiden det ta efter en nedgång att kommer till baka till +/- noll i jämförelse med motsvarande fond utan hävstång? Fonder gå ner vid en krasch men återhämtar sig efter en tid men gör hävstången att fonden gå ner extra mycket men återhämtar sig också extra snabb så att tiden det ta att komma tillbaka är ändå lika lång som motsvarande fond utan hävstång? Tänker mest på AP7 fonden som exempel?

Det beror helt på hur mycket dom låter hävet variera.

Efter en nedgång så har fonden ett större häv om dom inte gör något aktivt alls. Om då sedan innehaven går till utgångsvärdet så går fonden naturligtvis +-0 på nedgång-uppgång.

Dom anger väl ett häv på 150% (?) och om dom skall ha den siffran hyfsat konstant så måste dom ju tyvärr "sälja lite på botten" om nedgången är långvarig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback