Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-12, 23:34
  #13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeJungman
Hittar ingen vettig källa att länka till utan du får ta mig på mitt ord då min källa är bekant på arbetsplatsen, men Trinseo gör latex på nämnda fabriken så det är dit syran ska/är.

Dow gör enbart isoleringskivor om jag inte är felunderrättad och i den processen används inga syror.
Jag uppdaterade ovanstående inlägg lite.

Fast så vitt jag kan se används akrylsyran även för att göra polystyren som Dows isoleringsskivor är gjorda av. Det är möjligt att de inte gör dem så från grunden utan köper in färdig styren men finns akrylsyra alldeles intill så verkar det lite konstigt om inte även Dow skulle använda den.
Citera
2017-07-12, 23:41
  #14
Medlem
GeorgeJungmans avatar
Du kan har rätt Skunken, verkar vara hyfsat bättre forskare än mig när det kommer till Google ;-)
Jag vill minnas att Dow gör skivorna mha "kristaller" som förvaras i silos. Alltså att man köper in färdig vara som sedan smälts ner i själva processen för att i slutänden blåsas upp till plattor.

Men har långt från exakta fakta utan har bara fått det simpelt förklarat någon gång för mig i samband med ett par förfester eller liknande.
Citera
2017-07-13, 00:36
  #15
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Senaste uppdateringen från räddningstjänsten:

I nuläget är inriktningen att tömma tanken med akrylsyra. På plats finns fyra räddningsenheter, fem vattenenheter och tre ledningsenheter (28 personer) i anslutning till olycksplatsen. Personer som arbetar på Händelöverket kan ta sig till/från arbetet via Kardonbron och Oceangatan. Under torsdagsmorgonen är förhoppningen att komma med ytterligare information till personer som vistas på Grymön/Granudden om hur de kan ta sig från området.

Så de har alltså planer på att tömma tanken. Någon som har koll på hur ett sådant förfarande kan gå till?
Citera
2017-07-13, 00:40
  #16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeJungman
Du kan har rätt Skunken, verkar vara hyfsat bättre forskare än mig när det kommer till Google ;-)
Jag vill minnas att Dow gör skivorna mha "kristaller" som förvaras i silos. Alltså att man köper in färdig vara som sedan smälts ner i själva processen för att i slutänden blåsas upp till plattor.

Men har långt från exakta fakta utan har bara fått det simpelt förklarat någon gång för mig i samband med ett par förfester eller liknande.
Det är slutsteget i processen du beskriver där man tar polystyrenkorn som ser ut som strösocker, expanderar dem till mjuka kulor med några mm storlek genom att värma dem och sedan pressa ihop dem till önskad form, såhär: https://www.youtube.com/watch?v=XXMque-pLhA

Det finns säkert tusentals mindre företag som gör diverse cellplastprodukter som köper in färdiga PS-korn i bulk men jag tänker att ett företag som Dow borde göra det lite mer från grunden. De tillverkar ju och säljer sådana korn åt andra åtminstone på andra håll i världen.

Uppdatering: Vid närmare eftertanke, om man tittar på räddningstjänstens lista över farliga verksamheter i Norrköping: https://www.rtog.se/hem-fritid/krisb...er/norrkoping/ (grå spalten till vänster) så står ju Trinseo med där och en rad andra företag men inte Dow. Kanske Trinseo gör råmaterialet till Dows skivtillverkning då så Dow inte hanterar annat råmaterial än de färdiga och tämligen ofarliga "sockerkornen" av polystyren? (Och kanske små skvättar färg och vad det nu kan gå åt för att göra färdiga isoleringsskivor, en del är ju färgade.)
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-07-13 kl. 01:00.
Citera
2017-07-13, 00:48
  #17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Så de har alltså planer på att tömma tanken. Någon som har koll på hur ett sådant förfarande kan gå till?
Fram till för några timmar sedan hade jag inte hört talas om akrylsyra men jag har googlat lite och så vitt jag förstår är det en rätt svårhanterlig kemikalie. Den stelnar om den blir kallare än 13 ºC och går då inte att få ur tanken. För att hållas flytande måste den värmas om omgivningen är kallare än så (fraktas och lagras förmodligen i isolerade tankar) men värmningen måste ske väldigt försiktigt för blir det lite över 30 grader så kan det ske någon kemisk reaktion så temperaturen skenar.

Håller man tankinnehållet lagom ljummet så ska det väl bara vara att hälla ut det som vilken vätska som helst. Får man ut det i en grund stor damm med stor yta så kan nog reaktionen få skena bäst fan den vill för då får man ju en stor värmeavgivande yta och temperaturen lär aldrig stiga så värst mycket.
Citera
2017-07-13, 01:57
  #18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
[...] Använder man verkligen akrylsyra till syntetisk latex? Jag hittar inget om det, däremot att man gör det av styren.

[...]
Om någon läser igenom tråden snabbt så man kommer ihåg innehållet i flera inlägg som skrivits med viss tid emellan så kan man reagera på detta. Jag fick inte riktigt klockrent sammanhang mellan inläggen ser jag nu.

Här skrev jag alltså att syntetisk latex kan göras av styren och undrade om man verkligen använde akrylsyra som råvara för latexproduktion. Längre ner skrev jag att akrylsyra används för att tillverka polystyren och då gör man ju först styren av den och då lär akrylsyra förstås vara ett alldeles utmärkt råmaterial både för att göra latex och polystyren.
Citera
2017-07-13, 02:30
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om någon läser igenom tråden snabbt så man kommer ihåg innehållet i flera inlägg som skrivits med viss tid emellan så kan man reagera på detta. Jag fick inte riktigt klockrent sammanhang mellan inläggen ser jag nu.

Här skrev jag alltså att syntetisk latex kan göras av styren och undrade om man verkligen använde akrylsyra som råvara för latexproduktion. Längre ner skrev jag att akrylsyra används för att tillverka polystyren och då gör man ju först styren av den och då lär akrylsyra förstås vara ett alldeles utmärkt råmaterial både för att göra latex och polystyren.
Ja visst är det fantastiskt vad mycket kunskap man finner på internet, genom att sammanställa info som skrivits vid olika tillfällen och sinnesstämningar! ;)
Citera
2017-07-13, 03:59
  #20
Medlem
endagsesvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Räddningstjänst, nyhetssajter och alla säger Dow men det kanske är för att det är mer känt och Trinesoe ligger på samma område. Fast jag vet inte varför det inte skulle vara hos Dow, de gör ju massvis med kemikalier de med. Använder man verkligen akrylsyra till syntetisk latex? Jag hittar inget om det, däremot att man gör det av styren.

Den blanka ytan på mjölkförpackningarnas kartong är polyeten, inte latex.

Möjlkkarrtongens insida, den är också rätt "blank" - polyeten preppat där också??
..Och folk undrar varför vi blir så sjuka :/ Känns ju inte direkt hälsosamt..
Citera
2017-07-13, 06:22
  #21
Medlem
Explosionsrisken är avvärjd gällande tanken med akrylsyra på Händelö i Norrköping.
Citat:
Under natten har räddningstjänsten tömt tanken och nu på morgonen meddelar de att man har lyckats.
Det VMA som tidigare utfärdades har dragits tillbaka och faran är över.
...
I dag kommer Räddningstjänsten finnas på plats för att sanera marken där akrylsyra runnit ur tanken.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6737516
Citera
2017-07-13, 12:12
  #22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endagsesvi
Möjlkkarrtongens insida, den är också rätt "blank" - polyeten preppat där också??
..Och folk undrar varför vi blir så sjuka :/ Känns ju inte direkt hälsosamt..
Insidan också ja. Det finns många plastbeläggningar i livsmedelsförpackningar som inte är så bra, t ex epoxi med hormonstörande ämnen (bisfenol A) i konservburkar men polyeten är jag inte det minsta orolig för, det är en väldigt säker och snäll plast.

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Explosionsrisken är avvärjd gällande tanken med akrylsyra på Händelö i Norrköping.http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6737516
Det var ju skönt att det gick bra, jag antar att spillet på marken bara är litet och att den stora volymen tömts i någon tät invallning, de häller väl knappast ut många kubikmeter på marken bara.

Polisen inleder en undersökning av händelsen: http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/...om4737512.aspx
Citat:
Polisen säger att de gör en bedömning att det finns anledning att anta att ett brott kan ha inträffats i samband med händelsen.

I nuläget finns ingen misstänkt för något brott men polisen säger att de ska hålla förhör med personer som kan lämna uppgifter om händelsen.

– Förundersökningen är redan inledd, nu ska vi hålla förhör för att få fram vem som har gjort vad och vem som ansvarar för vad, säger Thomas Agnevik.

Jag tror inte att de misstänker avsiktligt sabotage i så fall utan snarare att man inte kan utesluta brottslig försumlighet vid handhavandet. Det hade varit intressant att se utredningen av den likadana händelsen 2010 men någon sådan lyckas jag inte hitta. Om samma allvarliga händelse inträffar två gånger på samma ställe så är det rätt illa tycker jag, rutinerna borde ha skärpts efter första gången.
Citera
2017-07-14, 17:14
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nja, UV-lacken är ju ett optiskt vitmedel som sedan täcks med någon skyddande yta, lack av något slag t ex latex. https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf
"En viktig komponent i bestrykningen är latex som används för att binda
ihop pigmenten i bestrykningssmeten samt ge den en god förankring till
substratets yta."

Du har inte förstått vad du läst... Det som du referat till är BESTRYKNING. Den optiska vitheten som bestäms av just betrykningen kan ÄNDRAS genom att lack påförs. LACKEN i detta fall är en hartspolyerm som påförs i ett femte lackverk i flytande form och torkar/härdas med UV-ljus. Det finns också andra lacker inom tryckindustrin som inte UV-härdas. Vattenlack är en sådan, påförs ofta för att undvika fingeravtryck på blanka mörka ytor på trycksaken ger en lite mattare yta än UV-lack som ofta användas partiellt som effektlack.

från PDFen du länkade till:
Citat:
Bindemedlets uppgift i bestrykningen är att binda ihop pigmentpartik-
larna och att skapa en bra förankring till kartongen. Det finns två grup-
per som bindemedlen kan delas in i, vattenlösliga bindemedel och latex.
Det här referera till den bestrykning som gör att pappret blir blankt och upplevs som vitt. Förtuom latex som bindmedel kan det vara kalk eller lera.

Citat:
Att klarlägga om det finns vissa bestrykningsrecepturer som genom sina
egenskaper när de är bestrukna på en kartongyta får en lägre sänkning
av vitheten efter lackning med UV-lack
Citera
2017-07-14, 17:42
  #24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du har inte förstått vad du läst... Det som du referat till är BESTRYKNING. Den optiska vitheten som bestäms av just betrykningen kan ÄNDRAS genom att lack påförs. LACKEN i detta fall är en hartspolyerm som påförs i ett femte lackverk i flytande form och torkar/härdas med UV-ljus. Det finns också andra lacker inom tryckindustrin som inte UV-härdas. Vattenlack är en sådan, påförs ofta för att undvika fingeravtryck på blanka mörka ytor på trycksaken ger en lite mattare yta än UV-lack som ofta användas partiellt som effektlack.

från PDFen du länkade till:

Det här referera till den bestrykning som gör att pappret blir blankt och upplevs som vitt. Förtuom latex som bindmedel kan det vara kalk eller lera.
Aha, UV-härdande lack alltså. Jag trodde UV-lack i detta sammanhang var samma som optiskt vitmedel som ju ofta används för att få papper att se vitt ut. Optiska vitmedel funkar ju genom att omvandla UV-ljus till synligt ljus så jag tänkte UV-lack, UV-ljus, optiskt vitmedel men det var visst fel.

Jag är bara glad att lära mig så tack för det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback