Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-12, 16:57
  #1
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Jag har intentionen att bygga en dragkärra för att under korta sträckor flytta en uppblåsbar båt inkl. motor mm. till och från vattnet. Säg 100 kg. totalt inkl vagn. På vägen finns ett par 2-3 backar med cirka 10-20 graders lutning och som längst cirka 70-100 meter. Underlaget är asfalt och vad som kan liknas en grusväg.

Av detta skäl behöver vagnen högt vridmoment under korta sträckor och ingen lång sammanhängande drifttid. Motorstyrning med varvtalsrelering känns överflödigt, av och på räcker. Bromsförmåga löses om så erfordras.

Den vagn jag har tänkt är likt denna:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Trad...gn-2000022543/

Jag undrar om en lämplig startmotor med ett cykeldrev skulle klara av mina ändamål och om någon har erfarenhet av liknande byggen med go-kart mm?

En symaskinsmotor? Motor till en batteridriven borr? Internet haglar av idéer.

Annars har jag hittat detta kit (eller ett liknande) för konvertering till el-cykel som kanske är det enklaste i samanhanget. Då får man med allt såsom drev, motorstyrning, drifttid/säkerhet, kedja mm som man behöver utom ett lämpligt drev att sätta på bakaxeln.

https://www.aliexpress.com/item/24V3...f-3c3718a149b2

Allehanda tips och erfarenheter av liknande byggen emotses tacksamt. Det finns fullt om ombyggnader och tips för att köra på plan mark men erfarenhet om mindre el-motorer som driver tung last i backar är svårare att hitta!
Citera
2017-07-12, 18:56
  #2
Avstängd
Tok-Franss avatar
En elmotor har ett vridmoment som med råge överträffar alla andra motorer, så uppförsbackar borde inte bara något problem. Har du för klen motor riskerar du att bränna den. En startmotor till en bil funkar säkert utmärkt. Köp en billig på skroten å koppla till ett fritidsbatteri. En dimmer för 12volt borde funka som gasreglage. Uppdatera gärna tråden med framstegen i ditt projekt.
Citera
2017-07-18, 05:43
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Startmotor till bil kräver ett rejält batteri, effekten är mer än tillräcklig för att orka uppförsbackar, om det går bör du behålla bendix-drevet så startmotorn automatiskt kopplas ur när den inte används.

Alternativ är att använda 24V eller 36V motorer som används till elfordon av olika slag med lämplig motorstyrning.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...motor&_sacat=0

Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
En dimmer för 12volt borde funka som gasreglage. Uppdatera gärna tråden med framstegen i ditt projekt.
Behövs något avsevärt mycket kraftigare än dimmer, något som tål några hundra A.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-07-18 kl. 05:48.
Citera
2017-07-18, 08:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Jag har intentionen att bygga en dragkärra för att under korta sträckor flytta en uppblåsbar båt inkl. motor mm. till och från vattnet. Säg 100 kg.

Det klassiska fordonet är ju flakmoppe för sådant här, lågt växlade och klarar utan problem 200kg last på flaket (ca 900x900mm). Roliga att köra dessutom. De är ju iofs ganska dyra att köpa.

Har också sett att folk kopplat en cykelkärra till en eumoppe, borde också funka för ditt projekt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback