Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-12, 16:57
  #1
Medlem
Hej jag la kall reperations asfalt på uppfarten mellan markstenen och gatan. Det var flera månader sedan, den kletar fortfarande och kladdar ner min uppfart. Så jag har lagt på sand så länge. Hur kan jag få det att härda snabbare? Kan man elda på det med gasol.

Enligt manual härdar det av tryck och kan ta veckor men jag har bankat med slägga på det.
Citera
2017-07-12, 17:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Hej jag la kall reperations asfalt på uppfarten mellan markstenen och gatan. Det var flera månader sedan, den kletar fortfarande och kladdar ner min uppfart. Så jag har lagt på sand så länge. Hur kan jag få det att härda snabbare? Kan man elda på det med gasol.

Enligt manual härdar det av tryck och kan ta veckor men jag har bankat med slägga på det.

Vet ej, men några av mina grannar har huggt upp asfalten så att det får plats exakt en sten till. Snyggt.
Citera
2017-07-12, 22:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vet ej, men några av mina grannar har huggt upp asfalten så att det får plats exakt en sten till. Snyggt.


Nja jag vill ogärna gå ut mer då jag är precis intill gatan och vill inte riskera att plogen hugger i min uppfart. Men skall köpa en ogräsbrännsre och elda lite på det. Kanske eldar upp tjäran på ytan då.
Citera
2017-07-12, 22:35
  #4
Medlem
Någon som har tipps på hur man får bort tjäran från stenarna? Eller slits det bort med tiden?
Citera
2017-08-05, 23:37
  #5
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Hej jag la kall reperations asfalt på uppfarten mellan markstenen och gatan. Det var flera månader sedan, den kletar fortfarande och kladdar ner min uppfart. Så jag har lagt på sand så länge. Hur kan jag få det att härda snabbare? Kan man elda på det med gasol.

Enligt manual härdar det av tryck och kan ta veckor men jag har bankat med slägga på det.
Gammal tråd, men det har nog förmodligen inte löst sig för dig med din slägga.

Du behöver mer tryck som inte bara flyttar kraften ett par centimeter. Jag kör bara över med bilen så blir det bra, men det låter som att du kanske inte kan komma åt. Kanske kan lasta en skottkärra full med nåt så du får tyngd och kör med den.

Du kan säkerligen tvätta bort med någon kallafettning för bil. Eller lägg lite sand om det kletar mycket. Asfaltslagning är mest smågrus.
Citera
2017-08-08, 09:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Gammal tråd, men det har nog förmodligen inte löst sig för dig med din slägga.

Du behöver mer tryck som inte bara flyttar kraften ett par centimeter. Jag kör bara över med bilen så blir det bra, men det låter som att du kanske inte kan komma åt. Kanske kan lasta en skottkärra full med nåt så du får tyngd och kör med den.

Du kan säkerligen tvätta bort med någon kallafettning för bil. Eller lägg lite sand om det kletar mycket. Asfaltslagning är mest smågrus.


Det har blivit lite bättre nu och kletar inte lika mycke. Sopade rent och strödde på med lite sand.


Får testa med kallavfettning på en sten, vill inte råka ut för att man förstör stenen på uppfarten.

Eller kanske bara köra med högtrycken .
Citera
2017-08-09, 02:12
  #7
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Det har blivit lite bättre nu och kletar inte lika mycke. Sopade rent och strödde på med lite sand.


Får testa med kallavfettning på en sten, vill inte råka ut för att man förstör stenen på uppfarten.

Eller kanske bara köra med högtrycken .
Det är bara att testa sig fram. Allt går bort med tiden, men man vill ju inte få in kletet i huset.
Bitumen, som är det kletiga i massan,, är det tjockaste som blir över när man tillverkar bensin.
Citera
2017-08-29, 12:55
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Det har blivit lite bättre nu och kletar inte lika mycke. Sopade rent och strödde på med lite sand.


Får testa med kallavfettning på en sten, vill inte råka ut för att man förstör stenen på uppfarten.

Eller kanske bara köra med högtrycken .
Det är nog bara att ha tålamod. Det tog månadsvis för det att bli riktigt hårt när jag la det som avjämning av trottoarkanten men till slut blev det så starkt att det tålt påkörning av snöplogen utan att lossna. Jag körde över det med bilen många gånger och bankade med slägga när jag precis hade lagt det.

Jag fyllde med likadan kallasfalt med sten där asfalten sjunkit ner lite också (blir lite gropar där bilen stått länge) men det blev för tunt lager för att få någon styrka så det slutade aldrig fastna i däcken. Skrapade bort skiten, la ut ett hönsnät som jag spikade fast mot asfalten som armering och göt på lite betong som jag sedan målade med sådan kallasfalt som det inte är någon sten i, sån man har till papptak och liknande bara för att få det att se ut som asfalt. Det har funkat bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback