Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-19, 15:59
  #13
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePhils
...

Du skriver själv att det är en utopi, en önskedröm. Jag håller med dig i stort men inser att det kommer inte hända, inte under överskådlig tid i alla fall.

Därför tycker jag att vi håller oss till vad vi kan göra i dagsläget och kämpa för en dag i taget. Att bara skriva om hur vi önskar det skulle vara kommer bara resultera att vi sitter utan helt och hållet. Vi måste hålla oss realistiska för stunden helt enkelt.

Hur du vill att det ska vara står klart för oss flesta. Vad jag undrar över är hur vill du att vi ska komma dit?
Citera
2017-07-19, 17:01
  #14
Medlem
REALINs avatar
Oregistrerade vapen? Aldrig. Försvaret bygger inte skjutbanor det gör byggföretag som hyrs in.

Jo, vi har ett försvar men ändå ett litet. Ifall du inte känner till vad vi har så kan du ju börja kolla upp det på Försvarsmaktens hemsida.

"Staten" består ju också av vanligt folk som du och jag ifall du har glömt bort det.
Citera
2017-07-19, 17:08
  #15
Medlem
PappaPundares avatar
Haha vafan är det för jävla parti.
Citera
2017-07-19, 17:20
  #16
Medlem
ThePhilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Du skriver själv att det är en utopi, en önskedröm. Jag håller med dig i stort men inser att det kommer inte hända, inte under överskådlig tid i alla fall.

Därför tycker jag att vi håller oss till vad vi kan göra i dagsläget och kämpa för en dag i taget. Att bara skriva om hur vi önskar det skulle vara kommer bara resultera att vi sitter utan helt och hållet. Vi måste hålla oss realistiska för stunden helt enkelt.

Hur du vill att det ska vara står klart för oss flesta. Vad jag undrar över är hur vill du att vi ska komma dit?

Right...well, det mest logiska hade ju varit att vi vapenägare hade organiserat oss (med hjälp av näringslivet kopplat till vapenägandet) & på så vis fått en lobbyorganisation värt namnet med muskler nog att kunna ta till vara på våra intressen..... men i Europas Nordkorea så finns inte dessa förutsättningar då systemet är riggat för att förhindra detta.

Enough ranting..

Så, vad jag tror att vi kan göra på individbasis för att lyckas (& vi kan mer eller mindre glömma det stöd vi så innerligt hade behövt från näringslivet) är att påverka våra respektive partier....dvs, de partier (vänsterpartiet & Miljöpartiet går ju fetbort även om det kanske inte är alltför många vapenägare som röstar på dem) där det finns utrymme för att ta hänsyn till vad vapenägare faktiskt vill.

Att Amerikanarna med majoritet inte röstade på haggan Hillary tror jag är är till stor nytta för oss vapenägare i lilla Sverige på sikt.... då de under de närmaste 4-8 åren förhoppningsvis kommer att införa ändringar än mer till fördel för deras 2A.

Polen, Tjeckien, Slovenien & även Estland inför mer & mer gynnsamma förhållanden för sina vapenägare....

De & tyvärr inte Sverige kommer att vara de som banar vägen för en sund utveckling i Europa.....vi får bara hoppas att Sverige influeras....eller rättare sagt att svenska politiker vaknar ur sin naiva sömn & inser att de behöver lyssna på & tillgodose vad deras väljarkår efterfrågar/kräver.

Problemet som jag ser det är att denna "kamp" är en flerfrontskamp som måste bedrivas långsiktigt på så många olika sätt.

¤ Att väcka intresset hos ungdom & informera/utbilda i olika typer av skytte & jakt/viltvård är ett sätt att bedriva opinionsbildning på.

¤ Att VINNA viktiga mål i domstolarna gällande ärenden som kan gynna oss eller mota de som kan vara ett hot.... & detta kostar pengar.....pengar VI själva måste skjuta till (donera).....antivapenlobby intressen inom myndigheter har ju inga hämningar att spendera skattepengar på att processa...

¤ Att föreningsintyg INTE endast skall kunna skrivas ut med hänvisning av vilket Förbund som tävlingsformen går under (då det är Polismyndigheten som godkänner vilka Förbund som skall vara auktoriserade...så inser ni väl vilken rävsax detta kan komma att bli).
En etablerad Klubb skall kunna bedriva egna uppfunna eller i utlandet förekommande tävlingsformer internt eller med grannklubbar osv & kunna skriva ut Föreningsintyg på vapenplattformen. På så vis får vi ett vitalt SkytteSverige som smidigt kan anpassa sig utefter vad skyttarna tycker verkar intressant & i förlängningen kanske vi kan få fram skytteformer som attraherar & engagerar ännu fler skyttar samt lockar nybörjare.

fyll gärna på listan....
Citera
2017-07-22, 02:02
  #17
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det är precis vad man gjort i skilda delar av världen som haft jämförbara förhållanden.
I vårt fall är vi ju inte där. ÄNNU.
Du tror att lede Fi knackar på och återkommer en annan dag om du inte är hemma??
Du är nog lite fredsskadad tror jag.

Menar du att man slutat registrera köp av vapen eller har fienden använt information från vapenregister för att spåra upp personer? Någon länk kanske?

Du tror nog fel Men jag tycker MED's förslag att som Tjeckien knyta sportskyttarna till totalförsvaret känns väldigt fel. Som jag var inne på tidigare kanske det medför att man blir tvingad till aktivt deltagande ("inkallad") vid kris och katastrofer. Detta är givetvis ett rent hypotetiskt scenario eftersom det aldrig kommer hända

Citat:
Jag hävdar definitivt att dom skulle göra det.
Hört talas om pipvikt?
Det är inte jägarna som hänger på det i första hand, det är sportskyttarna.
Lägg därtill en pipvikt som inte bara stabiliserar vapnet och minskar pipsvängningar, utan också minskar rekyl och oväsen så..
Kolla bara på hur många Ljuddämpare som sitter på nyinköpta jaktgevär idag, marknaden exploderar ju!
Och det är i Vapentröga Sverige det!

Jag vet mycket väl vad en pipvikt är (tro vad du vill, har varit aktiv sportskytt). Men det är skillnad på en noga avvägd och placerad vikt jämfört med ett halvt kilo dämpare.

Citat:
Ljuddämpare är en fenomenal produkt.
Och man märker på FB att ett antal Svenskar som argumenterar mot som faktiskt aldrig använt dom.
Hade det varit lagligt hade jag haft det på varenda vapen jag äger.

Passar inte just mitt skytte som det ser ut nu, men är inte emot användandet för dom som vill. Att jag inte tycker vi ska slopa licenskravet beror på att jag tror dom kommer missbrukas på olagliga vapen. Tyvärr!

Err.. dom är ju lagliga så inget hindrar väl dig från att köpa?
Citera
2017-07-22, 07:02
  #18
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
=distans|61275972]Menar du att man slutat registrera köp av vapen eller har fienden använt information från vapenregister för att spåra upp personer? Någon länk kanske?

Ojdå, syftningfel.
Jag menar där regimen/Myndigheter/främmande makt av olika skäl beslagtagit vapen, för att dom vetat var dom fanns.
Innan jag sätter mig och letar länkar, så vill jag gärna veta vilken typ av händelser som du tycker är relevanta, så att vi inte pratar om två olika saker.
Är Händelser inom Usa relevanta, där myndigheter gjort det som vid Orkanen Katrina, eller i Kalifornien 2014 (begränsade), eller är det ok som i Australien -96, där man kallade det en Amnesti, men informerade om Påföjderna om man vägrade(påminner ju lite om våra Amnestier, somesort), Storbritannien (idag).(?)
det enda jag INTE tror mig kunna finna är händelser där en Makt/myndighet KALLAT det "Konfiskation" officiellt, för det tror jag ingen gjort.
modus operandi är mer att införa en lag, och sedan åker du i fängelse om du inte lämnar in vapnen.

I Bosnien hade vi inga register, men vi beslagtog alla vapen vi hittade ändå.
Så gjorde man även i Ukraina nyligen.
Så händelsen specifikt, att ett annat lands militär gått in och med hjälp av just ett register beslagtagit vapnen känner jag inte till, det är dom egna myndigheterna som ÄNNU använt sig av register..

Notera nu att ovanstående exempel går från oregistrerade vapen till registrerade, av dessa ovanstående är det bara Kalifornien och New York som utspelar sig just nu.
För mig står det dock fullständigt solklart att om vi hade haft tillgång till ett register, så hade vi använt det i Bosnerian.

Citat:
Du tror nog fel

Kanske.

Nu har du inte sagt det.
Men jag vill påstå att om du tillhör skaran som anser att staten skall få ha vapen och inte civila; så är du fredsskadad.
Det är inställningen i t,ex. Sverige, där man har en gullig liten försvarsmakt, men gulliga små "regementets-dag" och där man inte upplevt att civilbefolkningen i alla lägen blir kungligt rövknullat i en riktig konflikt.
Om man tror att "Civila vapen inte gör någon skillnad", så är man också fredsskadad.
Alla lågintensiva konfliker som pågår årtionden efter årtionden blir ju fanimig the stuff of legends till och med.
Dyrt blir det.
Det GÖR SKILLNAD att veta att man inte kan bete sig hursomhelst mot en civilbefolkning.

Citat:
Men jag tycker MED's förslag att som Tjeckien knyta sportskyttarna till totalförsvaret känns väldigt fel. Som jag var inne på tidigare kanske det medför att man blir tvingad till aktivt deltagande ("inkallad") vid kris och katastrofer. Detta är givetvis ett rent hypotetiskt scenario eftersom det aldrig kommer hända



Citat:
Jag vet mycket väl vad en pipvikt är (tro vad du vill, har varit aktiv sportskytt). Men det är skillnad på en noga avvägd och placerad vikt jämfört med ett halvt kilo dämpare.

Ja, det är det, men på det här forumet propageras det emellanåt för att ljuddämpare är Jobbiga, långa, ger utslag och Diarré.
Inget är bra.
Jag hävdar det är för att man är så hårt skolad i den "Svenska skolan"

Pistolgrepp, fällbara kolvar, ljuddämpare, och allt sådan är oftast skitbra.
Det är därför alla som får använda det också gör det.

Titta bara på vår egna SOG eller vad fan som helst.
Där är dämpare på.
Men neeeej, den vanlige svenske vapenägaren behöööööver inte detta.

För det har staten bestämt.


Citat:
Passar inte just mitt skytte som det ser ut nu, men är inte emot användandet för dom som vill. Att jag inte tycker vi ska slopa licenskravet beror på att jag tror dom kommer missbrukas på olagliga vapen. Tyvärr
!

Tja, om man ser till Europa i stort är det inget större problem. gissar jag.
Om man ser till tillgänglig statistik ( http://freebeacon.com/issues/atf-des...y-used-crimes/)
Så handlar det om 0.003 procent av dom registrerade dämparna som använts vid brott

(överslag 44 fall av 1.3 miljoner dämpare).
Inget större problem kanske.

Om man vill kan man dessutom göra en dämpare med vanliga handverktyg, har du ett olagligt vapen, eller tillgång till att skaffa sådana, så har jag svårt att tro att planerandet av ett brott utfört med dessa står och faller med tillgången till dämpare.


Citat:
Err.. dom är ju lagliga så inget hindrar väl dig från att köpa?


Dom är bara lagliga att sätta på klass 1 & 2.

Glöm klass 3, 4, pistoler, andra sportskyttevapen och luftgevär.
Som tur är jag inte medveten om något annat än en gråzon gällande trailbosskrut, eller att man är allmänt snål med laddvikterna.

Jag gissar att användaren Zaphod B, vetmer.
__________________
Senast redigerad av scoremax 2017-07-22 kl. 07:10.
Citera
2017-07-22, 10:29
  #19
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax


Pistolgrepp, fällbara kolvar, ljuddämpare, och allt sådan är oftast skitbra.
Det är därför alla som får använda det också gör det.

Titta bara på vår egna SOG eller vad fan som helst.
Där är dämpare på.
Men neeeej, den vanlige svenske vapenägaren behöööööver inte detta.

Målar du inte med för bred pensel nu?

Bara för SOG använder dämpare så är det inte bättre än skivat bröd. En slägga är också skitbra men inte mitt förstaval när jag ska laga ett armbandsur. Dämpare är bra men att sätta ett likamed tecken är att gå för långt.

Samma sak med pistolgrepp och fällbara kolvar. Det är egenskaper som fungerar ofta men långt ifrån alltid. För en precisionsbössa föredrar jag en traditionell stock och grepp medans många målväxlingar är pistolgrepp bättre. På en AR15 föredrar jag en A2a eller ARFX framför en teleskop. Nu hoppar jag sällan fallskärm beväpnad eller sitter high ready i bil, för det är de enda tillfällen jag känner behov för en fällbar.

De är bara attribut eller finesser, långt i från be all end all och framför allt stämmer det inte att bara för att man får gör alla det. Tänker du likadant gällande drogpolitik?
Citera
2017-07-22, 12:36
  #20
Medlem
IMBILDENs avatar
Det här kommer aldrig att ske.

Sverige och svenska politiker har varit pådrivande part att driva igenom EU-direktivet. Att de nu skulle knyta sportskyttar och/eller jägare till försvarsorganisationen för att runda direktivet är helt uteslutet. Det är mer sannolikt att Gudrun Schyman skulle rösta på Jimmie Åkesson.
Citera
2017-07-22, 20:08
  #21
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Målar du inte med för bred pensel nu?

Bara för SOG använder dämpare så är det inte bättre än skivat bröd. En slägga är också skitbra men inte mitt förstaval när jag ska laga ett armbandsur. Dämpare är bra men att sätta ett likamed tecken är att gå för långt.

Samma sak med pistolgrepp och fällbara kolvar. Det är egenskaper som fungerar ofta men långt ifrån alltid. För en precisionsbössa föredrar jag en traditionell stock och grepp medans många målväxlingar är pistolgrepp bättre. På en AR15 föredrar jag en A2a eller ARFX framför en teleskop. Nu hoppar jag sällan fallskärm beväpnad eller sitter high ready i bil, för det är de enda tillfällen jag känner behov för en fällbar.

De är bara attribut eller finesser, långt i från be all end all och framför allt stämmer det inte att bara för att man får gör alla det. Tänker du likadant gällande drogpolitik?

Nej det är klart jag målar med bred pensel.
Jag uttrycker mig tydligen på ett avvikande sätt.

Såhär då:
Det är rätt så himla mycket som vi inte får göra i Sverige idag vad gäller vapenbitarna.
Och vet man inget annat, så gör man inte.

Det finns naturligtvis många sportskyttar som har en jävla massa grejjor på sina vapen, och det finns naturligtvis många som aldrig skulle hänga på någonting överhuvudtaget på sina vapen.

Helt okej, men jag menar att man missar mycket.
För vi är så hårt skolade i "Hur det skall vara".

Men visst, jag målar med bred pensel.

Själv skulle jag för alla mina jaktändamål klara mig med enkelskottsvapen.
så lätt som möjligt tack.
__________________
Senast redigerad av scoremax 2017-07-22 kl. 20:11.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback