Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-12, 16:23
  #1
Medlem
PropusGhandis avatar
Som sagt. Vad tror ni om att knyta sportskytteförbunden till totalförsvaret för att kringgå vapendirektivet? Tjeckien har gjort något liknande och det är i mina ögon ett vettigt förslag. Här från nya partiet Medborgerlig Samling.

Citat:
Nu hotas sportskyttarnas verksamhet av EU:s vapendirektiv. Detta är en fråga som MED vill lösa, nu när vapendirektivet trots allt har blivit verklighet. Tjeckien tycks ha funnit en sådan lösning.

Därför föreslår Medborgerlig Samling att samtliga sportskytteförbund ska vara knutna till totalförsvaret på ett sådant sätt att EU:s vapendirektiv inte drabbar sportskyttet.

Medborgerlig Samling föreslår också att ljuddämpare ska vara licensfria, då nyttjande av dessa i skyttet förbättrar den akustiska miljön i skjutbanors nära omgivning.

Medborgerlig Samling anser vidare att tidsbegränsade vapenlicenser ska avskaffas till förmån för tillsvidarelicenser, eftersom Polismyndigheten har fortlöpande kontroll på vapenägares laglydighet i nära realtid och 5-årsgränsen saknar praktisk betydelse för svensk tillämpning.

Dessa förslag skulle öka totalförsvarseffekten genom ökad skyttekompetens i samhället, samtidigt som skytterörelsen tillåts genomföra en miljöförbättrande åtgärd kring skyttebanor.

https://medbloggen.se/2017/07/12/kny...totalforsvaret
Citera
2017-07-12, 17:18
  #2
Medlem
Licensfria ljuddämpare håller jag inte med om. Det bör vara bundet till att man ska ha en licens för vapnet de passar på. Eller liknande

Edit: Jag håller med på övriga frågor
Citera
2017-07-12, 19:22
  #3
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thure81
Det bör vara bundet till att man ska ha en licens för vapnet de passar på.

Hade man gjort detta, precis som med ammunition, för alla delar som krävs av ett vapen (även ej licenspliktiga delar som magasin, lådor/stommar, trycken, slutstycksstommar etc) så hade många problem lösts ganska enkelt.
Just magasin har det varit ramaskri om men hur jobbigare är det att uppvisa licens vid magasinköp jämfört med när man köper ammo?

Fördelen blir då att det blir tydligare mot illegala vapen och argumenten att legala ägare är problemet tunnas ut. Då intresset är svalt framträder agendan tydligare, legala vapen ska anses som problemet och behandlas därefter.
Citera
2017-07-12, 20:16
  #4
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PropusGhandi
Som sagt. Vad tror ni om att knyta sportskytteförbunden till totalförsvaret för att kringgå vapendirektivet? Tjeckien har gjort något liknande och det är i mina ögon ett vettigt förslag. Här från nya partiet Medborgerlig Samling.

Pistolskytteförbundet är en frivillig försvarsorganisation liksom Svenska Skyttesportförbundet och reglerna för deras utövning behöver inte skärpas pga EU-direktivet. Så det känns som ett haltande argument då dom redan bidrar till "ökad skyttekompetens i samhället".

Att automatiskt bli knuten till totalförsvaret känns för mig som att bli ålagd en plikt jag inte nödvändigtvis vill ha i fredstid. Tänk om MSB tvingar ut alla sportskyttar att släcka skogsbränder!

Licens på dämpare har jag inget problem med.
Citera
2017-07-13, 00:03
  #5
Medlem
ThePhilss avatar
Tror inte ett ögonblick på att det skulle vara positivt med att behöva visa licens för varenda liten pinal man skall köpa knutet till vapenägandet.

De enda som ökade restriktioner fungerar preventivt på är oss laglydiga....som ändå följer lagar & regler & håller oss i skinnet från första början

Däremot, så behövs det betydligt strängare straff för kriminella som VÄLJER att beväpna sig & utöva våld. Konceptet med att dalta & dela ut straffrabatt & släppa ut packet efter del av tiden fungerar ju uppenbarligen dåligt.

Bättre vore om vi förhandlar till oss en deal med Långbortistan....typ Sibirien eller liknande dit vi kan skicka kriminellt förortspack & våldtäktsmän att jobba av sitt straff under de förhållanden de har där...

Det enda vi ser inkompetenta svenska politiker & tjänstemän göra i Sverige är att reagera med flum ideer EFTER att skadan är skedd.

Konceptet med arbetsläger i Sibirien skulle säkert inte fungera preventivt på en del kriminella då många av dem verkar sakna konsekvenstänkande....men, det hade definitivt varit bomull för själen för offer & anhöriga till offer.
Citera
2017-07-13, 01:17
  #6
Medlem
Perfect10s avatar
Även om kriminella skulle få straff ändrar inte på agendan om att avväpna legala civila. Två helt olika teman. Det handlar om att avkriminalisera civila vapenägare.
Citera
2017-07-13, 02:57
  #7
Medlem
ThePhilss avatar
De krafter & intressen som vill avväpna laglydiga undersåtar kommer ALDRIG att ge vika i sin strävan.....stundtals (beroende på hur de politiska vindarna blåser) kanske de inte hörs & inte syns...men likt kackerlackor gömmer de sig & fortsätter oförtröttligt att arbeta mot sitt mål.

Just därför måste svenska vapenägare inse att vi hela tiden måste arbeta med opinionsbildning & information gällande vapenägandet..... såväl gentemot politiker/partier som mot den del av den okunniga hoplofobiska allmänheten som räds skjutvapen i händerna på skötsamma medborgare.
Detta kan man ju messa om hur mycket som helst & till dödagar i lilla Svedala....utan att vare sig Jägare eller målskyttar verkar inse verkligheten....tyvärr.

Men, för att återanknyta till topic...

Vad skulle vinsten för Målskyttet vara att knyta an till Försvarsmakten?

Jag tror att om det skall vara till nytta så måste Sverige återknyta till den ståndpunkt man har haft under många decennier (något som svenska mes politiker i nutid har förkastat) dvs:

"Ju fler svenskar som har kunskap om god vapenhantering....desto bättre vid ett skarpt läge"
& naturligtvis TILLGÅNG till skjutvapen & då syftar jag i första hand på semiauto gevär typ AR-15 plattform (IPSC gevär).... i andra hand enhandsvapen & även cylinder repeter gevär för långhåll.

Dvs ...i fredstid så är målskyttet & jakten en hobby/fritidssysselsättning/livsstil.....i händelse av Krig så har vår Nation en enorm nytta av att tusentals svenskar inte bara kan hantera skjutvapen men även har tillgång till dem.....i synnerhet som att vi underdåniga svenskar tillåtit att vår Militära infrastruktur raserats & att vi idag i princip står utan ett fungerande militärt försvar.

Detta behöver naturligtvis i förlängningen kombineras med att registrering av enskilda skjutvapen slopas (om ingen vet vem som har vad så är det information som inte kan hamna i främmande makts händer).
Citera
2017-07-19, 01:59
  #8
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePhils
Men, för att återanknyta till topic...

Vad skulle vinsten för Målskyttet vara att knyta an till Försvarsmakten?

Jag tror att om det skall vara till nytta så måste Sverige återknyta till den ståndpunkt man har haft under många decennier (något som svenska mes politiker i nutid har förkastat) dvs:

"Ju fler svenskar som har kunskap om god vapenhantering....desto bättre vid ett skarpt läge"
& naturligtvis TILLGÅNG till skjutvapen & då syftar jag i första hand på semiauto gevär typ AR-15 plattform (IPSC gevär).... i andra hand enhandsvapen & även cylinder repeter gevär för långhåll.

Du verkar ha missat att både SPSF och SvSF är knutna till försvaret och ger utbildningar åt dom. Kunskap och framför allt säker vapenhantering är inget man ska ta lätt på och är en färdighet som måste underhållas. En allt för generös lagstiftning hade nog medfört att många skaffade sig ett vapen för att det är "bra att ha" och inte regelbundet tränade med det i någon form. Det hade inte direkt ökat säkerheten på skyttebanorna när "Bettan" dammas av en gång om året med polarna.

Citat:
Dvs ...i fredstid så är målskyttet & jakten en hobby/fritidssysselsättning/livsstil.....i händelse av Krig så har vår Nation en enorm nytta av att tusentals svenskar inte bara kan hantera skjutvapen men även har tillgång till dem.....i synnerhet som att vi underdåniga svenskar tillåtit att vår Militära infrastruktur raserats & att vi idag i princip står utan ett fungerande militärt försvar.

Hade vi haft värnplikt a la 80-tal tror jag inställningen till vapen överlag hade varit positivare. Framför mer avdramatiserad. Lite av "vapenkåtheten" försvinner när man burit runt på en metallklump i ett år och man får en sundare inställning.

Den civilt ägda vapenarsenalen gör nog ingen större skillnad i ett krig.

Citat:
Detta behöver naturligtvis i förlängningen kombineras med att registrering av enskilda skjutvapen slopas (om ingen vet vem som har vad så är det information som inte kan hamna i främmande makts händer).

DET låter inte som en bra idé i mina öron om vem som helst kan skaffa sig vapen! F ö har lede fi nog inte tid att leta upp svenska vapenägare, knacka på dörren i hopp om att någon är hemma och beslagta vapnet.

Märkligt nog nämner MED inte vapendirektivets eventuella inverkan på jägarna, den största gruppen av vapenägare i landet och troligtvis dom huvudsakliga användarna av ljuddämpare. Att fler sportskyttar skulle börja använda dämpare som "förbättrar den akustiska miljön i skjutbanors nära omgivning" bara föra att dom blir licensfria tror jag inte på. En sportskytt hänger inte på något på bössan om det inte medför ökad precision. Säger inte att precisionen i själva geväret blir sämre med dämpare, men det är en onödig vikt som måste balanseras.

Jag håller med så mycket att svenska vapenlagarna inte behöver bli mer restriktiva, men MED verkar dåligt insatta i vad dom egentligen argumenterar för.
Citera
2017-07-19, 05:10
  #9
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
DET låter inte som en bra idé i mina öron om vem som helst kan skaffa sig vapen! F ö har lede fi nog inte tid att leta upp svenska vapenägare, knacka på dörren i hopp om att någon är hemma och beslagta vapnet.

Det är precis vad man gjort i skilda delar av världen som haft jämförbara förhållanden.
I vårt fall är vi ju inte där. ÄNNU.
Du tror att lede Fi knackar på och återkommer en annan dag om du inte är hemma??
Du är nog lite fredsskadad tror jag.



Citat:
Märkligt nog nämner MED inte vapendirektivets eventuella inverkan på jägarna, den största gruppen av vapenägare i landet och troligtvis dom huvudsakliga användarna av ljuddämpare. Att fler sportskyttar skulle börja använda dämpare som "förbättrar den akustiska miljön i skjutbanors nära omgivning" bara föra att dom blir licensfria tror jag inte på. En sportskytt hänger inte på något på bössan om det inte medför ökad precision. Säger inte att precisionen i själva geväret blir sämre med dämpare, men det är en onödig vikt som måste balanseras.

Jag hävdar definitivt att dom skulle göra det.
Hört talas om pipvikt?
Det är inte jägarna som hänger på det i första hand, det är sportskyttarna.
Lägg därtill en pipvikt som inte bara stabiliserar vapnet och minskar pipsvängningar, utan också minskar rekyl och oväsen så..
Kolla bara på hur många Ljuddämpare som sitter på nyinköpta jaktgevär idag, marknaden exploderar ju!
Och det är i Vapentröga Sverige det!

Citat:
Jag håller med så mycket att svenska vapenlagarna inte behöver bli mer restriktiva, men MED verkar dåligt insatta i vad dom egentligen argumenterar för.

Ljuddämpare är en fenomenal produkt.
Och man märker på FB att ett antal Svenskar som argumenterar mot som faktiskt aldrig använt dom.
Hade det varit lagligt hade jag haft det på varenda vapen jag äger.





__________________
Senast redigerad av scoremax 2017-07-19 kl. 05:45.
Citera
2017-07-19, 07:40
  #10
Medlem
flyer1s avatar
Jag är jägare och sportskytt. Jag har inte ljuddämpare då det blir tungt i framänden på vapnet och det känns då du skjuter ståendes utan stöd. Jag blir vingligare i siktet då jag har mycket vikt framtill av bössan att lyfta med större kraft i armarna. För jaktsituationen går den därför bort.
Ljuddämpare är annars bra vid skytte med stöd, ökar faktiskt ofta vapnets egenprecision.
Men jag kan lika gärna ha bra hörselskydd på skjutbanan, då jag gillar hålla vapnet lätt och mer lätthanterligt.
3 hg extra i kolven ger mindre rekylkänlsa utan andra besvär, men 3 hg på pipspetsen ger en upplevelse av tungt vapen som blir bångstyrigt.

Men jag gillar iden göra jägare och sportskyttar till en del av totalförsvaret/hemvärnet om vi får lindrigare vapenlagar av det. Jag skulle gärna vilja få tillgång till en AK4 eller AK5 för att upprätthålla färdigheter i militärt skytte. Ser även att det kunde vara bra utrusta våra halvautomater med större magasin och försvarets ammo för att kunna motverka överraskningsanfall/kuppförsök som en del av hemvärnet. Idag står ju de flesta vapenägare utanför statsmaktens kontroll vilket är dumt, bättre göra oss till en del av totalförsvaret.
__________________
Senast redigerad av flyer1 2017-07-19 kl. 07:49.
Citera
2017-07-19, 13:23
  #11
Medlem
REALINs avatar
Ska de knytas till totalförsvaret så måste de ha en en roll och organiseras på ett vettigt sätt. Att ha tusentals civila utan någon som helst militärutbildning bidrar inte särskillt mycket i krig. Såklart är det inte en nackdel att kunna skjuta bra men känns som vissa bara vill utnyttja situationen för att underlätta sitt egna skytte. Tycker ni det militära försvaret är viktigt så engagera er i det då och sluta klaga på försvarsförmågan.

Soldaterna vi ska ha i höjd beredskap eller krig ska vara utbildade i fred.
__________________
Senast redigerad av REALIN 2017-07-19 kl. 13:25.
Citera
2017-07-19, 14:12
  #12
Medlem
ThePhilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Ska de knytas till totalförsvaret så måste de ha en en roll och organiseras på ett vettigt sätt. Att ha tusentals civila utan någon som helst militärutbildning bidrar inte särskillt mycket i krig. Såklart är det inte en nackdel att kunna skjuta bra men känns som vissa bara vill utnyttja situationen för att underlätta sitt egna skytte. Tycker ni det militära försvaret är viktigt så engagera er i det då och sluta klaga på försvarsförmågan.

Soldaterna vi ska ha i höjd beredskap eller krig ska vara utbildade i fred.

Klart som f-n att det klagas på försvarsförmågan då vi i princip inte har ett militärt försvar längre..... något vi kan tacka både Höger & Vänster blocket för.

Idag har vi tiotusentals JÄGARE med vapen i skåpen som INTE jagar....& tusentals som tagit Jägarexamen med huvudsyfte att kunna skaffa bössor...inte för att jaga...utan bara för att det är skoj/användbart att ha tillgängligt.

Ser jag detta som ett allvarligt problem? att tusentals skötsamma medborgare har skjutvapen som i princip inte används annat än sporadiskt på bana.... Svar NEJ....inte det minsta !
Även om dessa skjutvapen inte hade varit licensbelagda (vilket jag inte tycker att några skjutvapen skall vara) så har vi förvaringskrav (säkerhetsskåp).... vilket gör att innehaven inte skadar någon....även om vapnen inte används till syftet.

Däremot så är jag övertygad om att vi kommer att få se någon typ av uppstramning just gällande det faktum att folk har bössor på licens för jakt men inte jagar....

Jag har en för Sverige utopisk vision att landet skall vara mättat med oregistrerade skjutvapen i händerna på skötsamma laglydiga medborgare (för jakt, målskytte & skydd).... & att olika typer av scenario träning (utöver tävlingsskyttet) uppmuntras av Lagstiftarna/Politikerna genom att göra det lättare att bygga & få tillstånd för skjutbanor samt just i det syftet ett intimt samarbete med Militären som kan bistå med tunga maskiner & ingenjörstrupper vid byggandet...i gengäld att Militären får tillgång till banorna vid övning.

Den enskilda scenario träningen skulle dels fylla ett behov för personlig skyddsträning (CCW) men skulle oxå kunna utökas till att vara anpassad till att kunna främja försvar av landet.

Jag utgår från hur det brukade vara & hur jag tycker att det skall vara igen....dvs att varje svensk medborgare som är kapabel (ej säkerhetsrisk) skall mönstra & sedan göra militärtjänst (dvs större delen av den manliga befolkningen)....på så vis får man en utbredd förankring bland folket & förståelse för nyttan av ett Militärt försvar....samt acceptans för skjutvapen i händerna på de som är skötsamma.

Tills skillnad från en del i tråden så vill jag inte skyffla över allt ansvar på en abstrakt högre makt "Staten"....

Under de senaste decennierna så har Sverige kallt räknat med att någon/några andra Nationer skall slåss för oss i händelse av krig (USA då de flesta länder i VästEuropa likt Sverige varken har vilja eller kapacitet till det)......
Vi måste återuppbygga vår militära infrastruktur & i kombination med det KRÄVA att svenska medborgare tar sitt ansvar & förbereder sig för krig......vilket är enda sättet att i möjligaste mån undvika att hamna i ett.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback