Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-12, 15:30
  #1
Medlem
LuluBrooksies avatar
Alltså.
Ett par i köparsugen hade hintat i flera års tid att de ville köpa Liberias ambassadörs-residens på Fafnervägen i Djursholm. Ägaren hade inte visat intresse.
Ungefär sjätte gången de uppgav intresse pratade de med en man som höll på att klippa gräsmattan på tomten. Han sa att jodå, han hade hört att ägaren nu var intresserad av att sälja.

Info utdelades och kontakt skulle återupptas. När paret kommer för att skriva på kontrakt så tror de att de kommer träffa ägaren. I ägarens ställe står - mannen som klippte gräset.
Med föralskade papper som lagfart och fullmakt lyckas han lura paret köpa villan. 9 miljoner byter hand.
Obs att en villa i de kvarteren med lite modernare standard går för det dubbla!

Paret kan aldrig flytta in eftersom ägaren inte har en aning om vad de pratar om.
Nu till det roliga: anställda i ambassader har ju diplomatisk immunitet. Så paret kan aldrig kräva pengarna från mannen som lurade dem. Istället har de hittat någon klausul som säger att de kan ansöka om denna ersättning från staten!
Låter inte det här som en slags bulvanbrottslighet?
-"Jag lurar" er på de här pengarna, jag går fri, ni kräver pengarna från Sveriges skattekista och vi delar på pengarna — profit!

Länkar: mitti.se, den nede är den aktuellaste länken
https://mitti.se/nyheter/mangmiljonv...ursholm-kapad/
https://mitti.se/nyheter/lurat-miljoner-staten/
Citera
2017-07-12, 15:50
  #2
Medlem
Hah nä du det där får mig att små-le lite. När man är så korkad att man tror att man kan köpa en villa för halva marknadsvärdet och inte bli lurad så...

Tror inte att de kommer se de där 9 miljonerna.
Citera
2017-07-12, 16:17
  #3
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Hah nä du det där får mig att små-le lite. När man är så korkad att man tror att man kan köpa en villa för halva marknadsvärdet och inte bli lurad så...

Tror inte att de kommer se de där 9 miljonerna.
Jag vill ju hoppas på det, att de inte får någon ersättning.
Att agera så korkat att alla röda limpor blinkar, faller knappast under klausulen "i god tro".
Citera
2017-07-12, 16:51
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Det står inget i de länkade artiklarna om att svårighet att backa affären eller sätta åt bedragarna skulle ha något med diplomatisk immunitet att göra eller att ens någon liberier skulle varit inblandad. Var får TS detta ifrån?

Diplomatisk immunitet gäller dessutom inte all ambassadpersonal utan bara ackrediterade ambassadörer och jag är lite tveksam till om man använder sådana till gräsklippning.
Citera
2017-07-12, 19:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det står inget i de länkade artiklarna om att svårighet att backa affären eller sätta åt bedragarna skulle ha något med diplomatisk immunitet att göra eller att ens någon liberier skulle varit inblandad. Var får TS detta ifrån?

Diplomatisk immunitet gäller dessutom inte all ambassadpersonal utan bara ackrediterade ambassadörer och jag är lite tveksam till om man använder sådana till gräsklippning.

Tänkte också det men eftersom jag inte var säker så nämnde jag ingenting.
Citera
2017-07-12, 19:56
  #6
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Svårt att få grepp om det hela, jag tror på en scam för att svindla staten (oss).
Citera
2017-07-12, 21:56
  #7
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det står inget i de länkade artiklarna om att svårighet att backa affären eller sätta åt bedragarna skulle ha något med diplomatisk immunitet att göra eller att ens någon liberier skulle varit inblandad. Var får TS detta ifrån?

Diplomatisk immunitet gäller dessutom inte all ambassadpersonal utan bara ackrediterade ambassadörer och jag är lite tveksam till om man använder sådana till gräsklippning.
Du har helt rätt!

Det står inte i artiklarna om diplomatisk immunitet.
Orsaken till att jag gissar på detta är att ingenstans står det att man ska begära de nio miljonerna åter från bedragaren ifråga.
Citera
2017-08-16, 12:43
  #8
Medlem
LuluBrooksies avatar
Nu är saken avgjord i rätten!

Tre personer fällda för bedrägeri, och en av de som frigivits för bedrägeri kommer inte undan, ty han döms att betala tillbaka 4,4 miljoner till det lurade paret.

https://mitti.se/nyheter/fangelse-be...hela-stockholm

Skönt att staten inte behövde stå för alla fiolerna i alla fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback