Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-12, 13:33
  #1
Medlem
Ok, det här med mc batterier är en grej jag retat mig på ett tag. Det verkar som många motorcyklar levereras med yuasa batterier som kräver att man fyller på dessa med destillerat vatten hela tiden.

Jämför man med biltema batterier som är underhållsfria och betydligt billigare så förstår jag inte meningen med att köpa yuasa batterier. Är det någon här som har någon förklaring varför man ska köpa deras batterier?
Citera
2017-07-12, 13:37
  #2
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JDod
Ok, det här med mc batterier är en grej jag retat mig på ett tag. Det verkar som många motorcyklar levereras med yuasa batterier som kräver att man fyller på dessa med destillerat vatten hela tiden.

Jämför man med biltema batterier som är underhållsfria och betydligt billigare så förstår jag inte meningen med att köpa yuasa batterier. Är det någon här som har någon förklaring varför man ska köpa deras batterier?
Behöver du fylla på med nytt vatten hela tiden kan det tyda på att din generator ger för hög spänning. Har du testat att mäta upp den?
Citera
2017-07-12, 13:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Behöver du fylla på med nytt vatten hela tiden kan det tyda på att din generator ger för hög spänning. Har du testat att mäta upp den?

Ok, fylla upp hela tiden var väl en överdrift från min sida :-)
Jag menade mer att man måste hålla koll på nivån på yuasabatterierna medan biltema batterierna är underhållsfria.

Köpte nyligen ett biltema batteri till min virago för 400 spänn (art nr 80268) och sparade 300 spänn samt slipper hålla koll på nivån.

Har en eumoppe jag kör ganska sällan med och den är lite svårstartad när den stått något år men biltema batteriet orkar dra runt startmotorn minst någon minut utan problem trots att batteriet är 6-7 år gammalt.
Citera
2017-07-12, 14:02
  #4
Medlem
flaskborstes avatar
Låter som om ditt batteri blir varmt av någon anledning. Då kan vattnet minska i cellerna. Många batterier har öppna celler och skall underhållas med att man fyller på destillerat vatten. Har detta i min bil från 2012 och kollar nivån då jag gör min månadskontroll av allt annat.

Det tar ju ingen tid att kolla nivåerna i cellerna och man torkar av batteriet innan man öppnar så inget skräp kommer ner i cellpaketen.. Då håller man ju batteriet rent och prydligt också.

Misstänker att det kan vara något med frakten att kunna leverera batterier som är "torra" och fylls på med vatten / Syra på plats vid försäljningen. Batterisyra lär vara dyrare / ha högre krav på sig i en leverans än en MC där ingen syra / Miljöfara finns.
Citera
2017-07-12, 14:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Låter som om ditt batteri blir varmt av någon anledning.

Nej, laddströmmen ligger på runt 14.6v så det är inget problem. Det är inte så att jag dödar nya batterier utan min frågeställning är mer varför yuasa batterier som kräver underhåll kostar så mycket medan biltema batterier som är underhållsfria är flera hundralappar billigare?

Min fråga är alltså varför man ska köpa yuasa batterier när dessa är sämre på alla sätt och dyrare? Finns det någon fördel att köpa yuasa batterier?
Citera
2017-07-12, 14:51
  #6
Medlem
Har ett 5 år gammalt Yuasa batteri i min Intruder. Aldrig fyllt på vätska, kollat vätskenivån eller haft något problem med det än.
Citera
2017-07-12, 20:56
  #7
Medlem
INTPs avatar
Dom underhållsfria batterierna är inte så mycket underhållsfria, som dom är underhållsomöjliga. Det är i stort sett samma batteriteknik, men med ett lock som inte ska gå öppna för att fylla på batterivatten vid behov. Syranivån sjunker sakta men säkert även i dessa batterier, man kan bara inte se det genom den ogenomskinliga plasten och man kan inte heller öppna locket och fylla på särskilt enkelt.

Det är lite som symaskiner, när man gick ifrån den manuella smörjningen som skulle göras genom att droppa i olja på något dussin platser en gång i veckan eller liknande. De första "smörjfria" symaskinerna har samma mekanik som föregående maskiner som ska smörjas, man tog helt enkelt bara bort smörjhålen och tog bort instruktionen att maskinen skulle oljas regelbundet. Maskinen fick ingen förbättring för att hålla längre utan regelbunden smörjning, folk ville bara inte slabba med olja hela tiden så tillverkaren följde deras önskemål och tillverkade en maskin som inte "behöver" smörjas. Att maskinerna fick mycket sämre livslängd än föregångarna som skulle smörjas var resultatet av att folk ville vara lata.

Underhållsfria batterier? Ja, som sagt, folk gillar att vara lata även om det har ett pris... Yuasabatteriet på bruksmoppen hängde med från 2002 till 2015 - och det underhöll jag naturligtvis.
Citera
2017-07-14, 19:52
  #8
Medlem
Chronicals avatar
Underhållet som krävs på Biltemas underhållsfria batterier består av att åka byta dem till ett nytt varje vår.
Citera
2017-07-15, 01:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Dom underhållsfria batterierna är inte så mycket underhållsfria, som dom är underhållsomöjliga. Det är i stort sett samma batteriteknik, men med ett lock som inte ska gå öppna för att fylla på batterivatten vid behov. Syranivån sjunker sakta men säkert även i dessa batterier, man kan bara inte se det genom den ogenomskinliga plasten och man kan inte heller öppna locket och fylla på särskilt enkelt.

Det är lite som symaskiner, när man gick ifrån den manuella smörjningen som skulle göras genom att droppa i olja på något dussin platser en gång i veckan eller liknande. De första "smörjfria" symaskinerna har samma mekanik som föregående maskiner som ska smörjas, man tog helt enkelt bara bort smörjhålen och tog bort instruktionen att maskinen skulle oljas regelbundet. Maskinen fick ingen förbättring för att hålla längre utan regelbunden smörjning, folk ville bara inte slabba med olja hela tiden så tillverkaren följde deras önskemål och tillverkade en maskin som inte "behöver" smörjas. Att maskinerna fick mycket sämre livslängd än föregångarna som skulle smörjas var resultatet av att folk ville vara lata.

Underhållsfria batterier? Ja, som sagt, folk gillar att vara lata även om det har ett pris... Yuasabatteriet på bruksmoppen hängde med från 2002 till 2015 - och det underhöll jag naturligtvis.
lätt att knäcka upp locken och fukta ned glasfiberduken(eller vad det är mellan cellerna).

Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Underhållet som krävs på Biltemas underhållsfria batterier består av att åka byta dem till ett nytt varje vår.
haft mitt biltema batteri i 9år, funkar prima än. har faktiskt inte ens knäckt bort locken och fyllt på än, börjar nog bli dags.
Citera
2017-07-17, 14:32
  #10
Medlem
Biltemas vanlig jag köpte höll två starter, sen var de trasiga. Knäckte tre st och fick sen pengarna tillbaka. Var iof 10 år sen.

Nu kör jag lithiumbatterier, de har funkat klockrent.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback