Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-12, 12:57
  #1
Medlem
DocXs avatar
Jag har gjort en mäsk som bestod av dryga 3 kilo socker på 4 L vatten, hällde i ett halvt paket Rulles 20%- jäst och lät stå i en vecka medan jag var borta. Ingen jäsning pågick när jag kom hem (inte en bubbla i vattenlåset) men mäsken smakar mycket sött och bara tveksamt alkoholhaltig. Jag prövade att hälla i lite mer jäst, men fick ingen reaktion.

Slutmålet för mig är vattenfri alkohol för kemiska experiment. Jag struntar m.a.o i drickbarhet och smak. Vad bör jag göra nu? Jag har ingen lust att klegga igen min destillationsapparat med socker för att få ut den alkohol som finns i mäsken, men har jag något alternativ?
Citera
2017-07-12, 12:59
  #2
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Jag har gjort en mäsk som bestod av dryga 3 kilo socker på 4 L vatten, hällde i ett halvt paket Rulles 20%- jäst och lät stå i en vecka medan jag var borta. Ingen jäsning pågick när jag kom hem (inte en bubbla i vattenlåset) men mäsken smakar mycket sött och bara tveksamt alkoholhaltig. Jag prövade att hälla i lite mer jäst, men fick ingen reaktion.

Slutmålet för mig är vattenfri alkohol för kemiska experiment. Jag struntar m.a.o i drickbarhet och smak. Vad bör jag göra nu? Jag har ingen lust att klegga igen min destillationsapparat med socker för att få ut den alkohol som finns i mäsken, men har jag något alternativ?


Har du mätt mäskens alkoholhalt?
Citera
2017-07-12, 13:06
  #3
Medlem
DocXs avatar
Nej, jag undrar om det går. Mäsken är ganska trögflytande fortfarande, eftersom jag hade så mycket socker. Som sockerlag.
Citera
2017-07-12, 17:00
  #4
Medlem
DocXs avatar
Men jag är som sagt ny på detta. Jag har en hydrometer men har aldrig använt den. Tyvärr hade barnen nyss sönder mitt stora mätglas, så just nu är det svårt att mäta. Eller hur föreslår du att jag skall göra?
Citera
2017-07-12, 18:24
  #5
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Nej, jag undrar om det går. Mäsken är ganska trögflytande fortfarande, eftersom jag hade så mycket socker. Som sockerlag.

Du skall ha minst 10L vatten på den sockermängden. Blir mäsken för söt så kommer inte jäsningen igång ordentligt. Det är även bra att sänka PH halten en aning med ex några pressade citroner.

Ett hett tips är också jästnärsalt så att jästen trivs och gör sitt jobb på bästa sätt.

Ang vattenfri alkohol så kan du med destillation komma upp i 95,6 % sedan får du "torka" ut resterande vatten med andra kemikalier.. Vet att ex bensen används för detta, men det finns nog flera sätt.

Ev räcker 95% sprit för dina experiment och då fungerar ju destillation utmärkt.. Har du tiden så kan du ju bygga en dunstningsdestillator annars är ju en klassisk kolonn destillator ett av dom bättre sätten och ger ren sprit om den får gå i rätt temperatur (77,8 grader i toppen)
__________________
Senast redigerad av flaskborste 2017-07-12 kl. 18:29.
Citera
2017-07-13, 16:22
  #6
Medlem
DocXs avatar
Då är min mäsk antagligen för söt. Jag lade till en tredjedels paket Rulles Turbost till och den står nu och bubblar, men mycket långsamt. Jag får försöka hälla upp en liter i annat kärl och spä med destvatten.

Ang destilleringen kör jag med klassiska labbglas. Kolonn och rundkolvar. För att nå 100%, som jag behöver, så kommer jag använda molekylärfilter. Det är små runda pellets som suger år sig endast vatten.
Citera
2017-07-13, 16:42
  #7
Medlem
flaskborstes avatar
Du behöver nog destillera noggrant ev två gånger för att få bort estrar och högre alkoholer innan du filtrerar bort vattnet. Estrarna kommer ju först då de har lägre kokpunkt håller du en maxtemp i toppen på 77,8 och destillerar 2 ggr så lär du få ganska ren lösning.

Det är nog en bra ide' att späda ut det första destillatet med rent ev destillerat vatten för att späda ut orenheterna innan destillation nr2

Körde dubbel destillation en gång i min ungdom då jag skulle ta med lite brännvin till en vandring i fjällen.. Destillerade omgång 1 , spädde ner till 40% och filtrerade i kol Sedan destillerade jag om detta för att få upp alkoholhalten så att jag kunde ta med 95% sprit och sedan blanda med fjällvatten på plats.. blev hälften i vikt att bära i ryggsäcken..och även bra som sårrengöring.
Citera
2017-09-14, 17:55
  #8
Medlem
Någon uppdatering på hur det gått?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback