Flashback bygger pepparkakshus!
2012-03-26, 20:42
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Det handlade om i-ljudet ditt jävla sär.

Då har du missat hur serien svenska dialektmysterier är uppbyggt. Varje avsnitt handlar om dialekten i ett område. I-andet var avsnittets utgångsläge eftersom det är det mest utpräglade draget i Bohuslänska dialekter och vad som bland annat gör Bohuslänskan speciell och unik. Utgångsläget i Värmlandsavsnittet var Fredrik Lindströms försök till infiltration.
Citera
2012-03-26, 20:53
Medlem
Syversens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Då har du missat hur serien svenska dialektmysterier är uppbyggt. Varje avsnitt handlar om dialekten i ett område. I-andet var avsnittets utgångsläge eftersom det är det mest utpräglade draget i Bohuslänska dialekter och vad som bland annat gör Bohuslänskan speciell och unik. Utgångsläget i Värmlandsavsnittet var Fredrik Lindströms försök till infiltration.
Håller med!
Hur intressant det än är att jämföra och dra kopplingar, så är 1/3 av ett 28 minuter långt program lite för lång tid att gå runt i Stockholm och intervjua folk om en företeelse i dialekter från två olika håll i landet. Förstår naturligtvis det intressanta i det, men fokuset på dialekten i sig hamnade fel, då det är så mycket mer som personifierar dialekten PÅ Smögen.
Citera
2012-03-27, 00:38
Bannlyst
Citat:
Det är ju bra att du vet bäst här i världen..

Och tur att vi andra vet att du har fel.

Det var de distinkta i:na Lindström ville visa på men om ni Stockholmshatare inte klarar av det så är det ju bara att stänga av tv:n.
Citera
2012-03-27, 02:55
Medlem
robomans avatar
Citat:
Jag tyckte det var ganska uppenbart att det inte var så det var uppbyggt?
Citera
2012-03-27, 17:42
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RejtoBert
Det är ju bra att du vet bäst här i världen..

Och tur att vi andra vet att du har fel.

Det var de distinkta i:na Lindström ville visa på men om ni Stockholmshatare inte klarar av det så är det ju bara att stänga av tv:n.

Och vad har iande med tokholm att göra?
(retorisk fråga)

Om han hade velat visa de distinkta i-na borde han ha visat skillnaden mellan iandet i norra och södra Bohuslän. I norra Bohuslän i-ar man på samtliga ord i södra Bohuslän i-ar man bara på långt i men samtidigt är i-et betydligt mer distinkt och surrande jämfört med norra Bohuslän.

Jag anser att man slösade bort mycket programtid på ett av de mest angelägna programmen SVT har producerat på mycket länge. Bohuslänskan är en utav de mest anonyma dialekterna som finns. Hur många tv-personligheter finns det som pratar bohuslänska. I stort sett en person före detta riksdagsledamoten för Vänsterpartiet och nuvarande landshövdingen i Västra Götalands Län Lars Bäckström.
Andra kända bohuslänningar som Camilla Läckberg och Björn Gustafsson pratar inte ens bohuslänska.

Jag hoppas att Blekingeavsnittet blir bra. Blekingskan är som Bohuslänskan också en dialekt som för ett väldigt anonymt liv. Har någon någonsin talat blekingska på tv?
Senast redigerad av Avsiktaren 2012-03-27 kl. 18:00.
Citera
2012-03-27, 18:02
Medlem
Citat:
Och vad har iande med tokholm att göra?
(retorisk fråga)

Om han hade velat visa de distinkta i-na borde han ha visat skillnaden mellan iandet i norra och södra Bohuslän. I norra Bohuslän i-ar man på samtliga ord i södra Bohuslän i-ar man bara på långt i men samtidigt är i-et betydligt mer distinkt och surrande jämfört med norra Bohuslän.

Jag vet inte om jag tycker det är lika intressant som att jämföra om det finns någon koppling mellan ett ljud som finns i två annars vitt skilda dialekter, i det här fallet Bohuslän och Stockholm? Det är ju som att jämföra Skövde med Falköping; det är klart att det finns skillnader men frågan är väl om det ligger något intressant bakom skilnaderna? Då tycker jag det är mer synd i så fall att han inte gick in mer på Medelpad, men det kanske bara är en slump att de i:ar där.
Citera
2012-03-27, 18:28
Bannlyst
Citat:
Har någon någonsin talat blekingska på tv?

Jimmie Åkesson?
Citera
2012-03-27, 18:48
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buskar
Jimmie Åkesson?

Ja jag glömde honom.
Citera
2012-03-27, 19:43
Medlem
BarkBatars avatar
Citat:
Jimmie Åkesson?

Sölversborgska hör egentligen inte till blekingska ur lingvistisk synpunkt, även om det ligger i Blekinge.
Citera
2012-03-27, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BarkBatar
Sölversborgska hör egentligen inte till blekingska ur lingvistisk synpunkt, även om det ligger i Blekinge.

Men snubben pratar ju trots det precis likadant som en karlshamnare. Blekingemål it is.
Citera
2012-03-27, 20:33
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ja jag glömde honom.

Göran Johnsson, den gamle fackpampen, pratar en gräslig blekingska. Jag tänker också på Patrik Klüft, fd Kristiansson, stavhopparen, men jag kan inte påminna mig om hur han pratar och jag är inte hundra på att han är uppväxt i Karlskrona.

Göran Johnsson: http://www.youtube.com/watch?v=p6Jfrro6d7g
Senast redigerad av mishima 2012-03-27 kl. 20:42.
Citera
2012-03-27, 20:47
Medlem
BarkBatars avatar
Citat:
Men snubben pratar ju trots det precis likadant som en karlshamnare. Blekingemål it is.

Där kan jag icke hålla med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in