Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-14, 20:45
  #13
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Kanske dags att läsa enbok av Sven Yrvind (fd Lundin). Han har ju varit med om det mesta när det gäller ensamsegling.
Citera
2017-07-15, 03:14
  #14
Avstängd
Svall3s avatar
Kör på Septitank, och vatten har jag i dunkar, kör även på gasolspis isf och gasolvärmare genom spisen.
Men planen är att jag åker till Spanien under vintertid så behöver nog inte oroa mig för att frysa.
Citera
2017-07-15, 12:39
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svall3
Hej!
det är så att jag helt plötsligt bestämt mig för att köpa en båt och bosätta mig i den, under vintertid har jag tänkt åka vidare till varmare länder,

Problemet är att jag inte kan ett dugg om båtar, så tänkte kolla om ni kan rekomendera någon typ av båt som jag söker?

Krav :Plast/aliminium/stålbåt inte trä. Runt 20.000-40.000 kr klassen. Toalett, spis, helst runt 4 kojer, så man kan bo på båten helt enkelt. Sån där ratt roder med stol som har täckande tak så det inte regnar in på en.

Båtens år spelar ingen större roll,

Då jag knappst kommer ha någon inkomst så kommer jag behöva segel på båten för att ta mig fram gratis.
Men den ska även ha motor såklart.

Om ni vet någon typ av båt som stämmer in så rekomendera gärna Mvh

Alltså. Ibland ska man ta allt som skrivs här med en nypa salt. Går det för dem pengarna? Absolut! Kommer det vara komfortabelt? Tveksamt.

Jag är dock lite inne på vad de andra skriver här; vad i din budget är det du tänkt vara inkluderat?

- bara båten?
- båten och kringkostnader?
- båten, kringkostnader och eventuella förbättringar?

Om det bara är båten så kan du nog finna dig både det ena och det andra objektet i 25-31fots klassen med potential (läs potential!)

Utöver det kan det vara en del extra som skall till såklart!

Båtplats?
Tömning av toalett?
Diesel?
Skall du ha gummibåt för att ta dig in till land?
Motor till dingen?
Etc. Etc.

Det är absolut inte omöjligt.

Är detta något du tänkt ta tag i redan i år?

Annars kan ett hett tips vara att köpa en båt under vintern med betald vinterplats och sjösättning för att få tid att ordna med allt och ha tid att fixa i ordning en del.

Då har du dessutom ett par månader att segla under sommaren för att se om det verkligen är som du hoppats på! Det är verkligen inte för alla - Belive me! Jag seglade från Sverige till Australien i en 27fotsbåt med 2vänner. Komfort är obefintlig i en sån båt om du skall vistas där länge - men samtidig lär du dig att ställa om för ett sånt liv antar jag...

Engelska kanalen är en pina. Det är otroligt mycket tidvatten och det är mycket trafik. Är det svårt att navigera där? Ja! Är det omöjligt? Nej!

(Mycket går att lära sig genom youtube när det kommer till underhåll, restaurering etc. - annars finns det säkert en hel del dårar på detta forum som kan instruera!)

Utöver det så finns det en hel uppsjö av bloggar, videos etc på folk som haft samma tankar som du (oavsett vart destinationen varit)

Lite inspiration om folk i mindre båtar kanske?

http://runtjorden.com
http://theinspiration.se
http://sy-ninita.se
(Google är din vän här!)

Är otroligt stort i USA med det du säger också så där finns det en hel del videos och liknande med hjälp för hur saker fungerar, vad som behövs göras etc.
Citera
2017-07-15, 14:03
  #16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svall3
Kör på Septitank, och vatten har jag i dunkar, kör även på gasolspis isf och gasolvärmare genom spisen.
Men planen är att jag åker till Spanien under vintertid så behöver nog inte oroa mig för att frysa.
Vad menar du med gasolvärme genom spisen? Menar du att du ska värma hela båten genom att elda med en vanlig gasolspis? Glöm det i så fall. Det blir både svindyrt och du riskerar att ta livet av dig eller åtminstone skada din hälsa då avgaserna från spisen hamnar i utrymmet där din näsa befinner sig. En båtvärmare måste ha skorsten så avgaserna leds ut ur båten.
Citera
2017-07-15, 23:00
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svall3
Kör på Septitank, och vatten har jag i dunkar, kör även på gasolspis isf och gasolvärmare genom spisen.
Men planen är att jag åker till Spanien under vintertid så behöver nog inte oroa mig för att frysa.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad menar du med gasolvärme genom spisen? Menar du att du ska värma hela båten genom att elda med en vanlig gasolspis? Glöm det i så fall. Det blir både svindyrt och du riskerar att ta livet av dig eller åtminstone skada din hälsa då avgaserna från spisen hamnar i utrymmet där din näsa befinner sig. En båtvärmare måste ha skorsten så avgaserna leds ut ur båten.

Skall du till Spanien innan det blir kallt så släpp denna idé helt. Låter livsfarligt. Extra lager kläder för kalla nätter eller värm med ordentlig värmare (många nordiska båtar kan (i bästa fall) ha detta installerat redan!)
Citera
2017-07-16, 00:05
  #18
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svall3
Ja! jag hittade en riktigt fin Motorseglare för 65.000. Lite extra pengar där, men skulle ju vara värt det!
Annars blir det nog en Segelbåt om jag inte kommer upp i högre summor.

Är det Orion 32:an på Blocket, i Oskarshamn?
Citera
2017-07-17, 22:54
  #19
Medlem
En larvig dröm. TS saknar fullständigt självinsikt. Man gör kanske det i en viss ålder. Jag drömde om att flytta till Hong Kong och en expedition till Antarktis på 80 talet. Det blev en backpacker resa i alla fall, inte vad jag drömde om men inte så dumt heller.
Men det här projektet kan bli farligt. Det går säkert att genomföra så långt att TS kommer ut på en båt, frågan är om han kommer i land igen.
Att segla en båt ensam, och t.o.m till Spanien utan att erfarenhet av segling i en riktigt billig båt gränsar till .... självmord! Jo Sven Lundin gjorde det, men han är unik.
Jag orkar inte ens räkna upp alla saker som gör detta till vansinne. Men mest av allt måste ju TS själv inse att krävs väldigt mycket kunskap om väldigt många saker för att klara av det. Kunskap som han inte har. Men ta en sån detalj att det är svindyrt. En djäkla massa saker kostar, hamnavgifter, mat och det behövs massor av utrustning. Bara säkerhetsutrustningen: VHF, AIS, livflotte, radarreflektor, sele, och nödraketer (ett absolut minimum) kostar i närheten av hans budget för hela båten.
Allemansrätt finns bara i Sverige och att "ligga vid en klippa" fungerar riktigt dåligt i storm, och storm blir det förr eller senare.
Jättefint att ha en dröm, inte minst en dröm om att segla, men det går inte att springa innan man kan gå. På sjön riskerar dessutom den som inte inser sina begränsningar och anpassar sina äventyr efter sin förmåga att råka riktigt illa ut.
Citera
2017-07-19, 00:11
  #20
Medlem
Max3xs avatar
Inget nytt här, försvann TS's båtintresse lika fort som det kom?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback