Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-12, 01:18
  #1
Avstängd
Svall3s avatar
Hej!
det är så att jag helt plötsligt bestämt mig för att köpa en båt och bosätta mig i den, under vintertid har jag tänkt åka vidare till varmare länder,

Problemet är att jag inte kan ett dugg om båtar, så tänkte kolla om ni kan rekomendera någon typ av båt som jag söker?

Krav :Plast/aliminium/stålbåt inte trä. Runt 20.000-40.000 kr klassen. Toalett, spis, helst runt 4 kojer, så man kan bo på båten helt enkelt. Sån där ratt roder med stol som har täckande tak så det inte regnar in på en.

Båtens år spelar ingen större roll,

Då jag knappst kommer ha någon inkomst så kommer jag behöva segel på båten för att ta mig fram gratis.
Men den ska även ha motor såklart.

Om ni vet någon typ av båt som stämmer in så rekomendera gärna Mvh
Citera
2017-07-12, 09:12
  #2
Medlem
Monsun 31. "Under åren 1974-1982 byggdes totalt 904 båtar."

En rejäl bo-båt för nybörjare som sjunker kraftigt i pris i dessa dagar. Du bör t.o.m kunna få en till skänks om du letar ihärdigt.
Citera
2017-07-12, 09:43
  #3
Medlem
Max3xs avatar
HR Monsun 31 för 20-40 kkr, skulle inte tro det! Du kan nog hitta en albin vega, den båten har används för långseglingar förr. Det där med styrpulpet under tak får du glömma, det är motorseglare och en skaplig sådan har du inte råd med. Var i Sverige letar du båt? Återkom, så skall vi se vad vi kan hitta på typ blocket...
Citera
2017-07-12, 12:46
  #4
Medlem
godhetsapostelns avatar
Tja, segelbåtar sjunker som stenar och det ligger fn 2 ballad ute under 50k. Bor en dansk youtuber på en sådan (sök på "sail life").
Vi vet ju inte vart du skall...korsa atlanten...eller ligga och guppa i holland i väntan på bättre väder.
Citera
2017-07-12, 12:53
  #5
Medlem
Det var inga dåliga krav TS hade för den pengasumman. Kraven får nog revideras något.
Att ens få tag i en isolerad båt är svårt och totalt omöjligt för de pengarna.
Någon skyddad hytt kommer TS inte att få. TS får skaffa varma kläder samt regnrock istället.

TS kan börja med att ta förarintyg för båt och senare kustskepparintyg. Kanske en klass VIII-skeppare?
TS kommer troligen inte tillåtas att segla på Europas inre vattenvägar utan kanalintyg. Ska TS gå längst med kusten via engelska kanalen? Lycka till med det.

Provsegla i den lokala sjön innan du ger dig ut på havet, det är ett gott råd.
Det är allt annat än roligt när det börjar blåsa upp och man är ensam på havet. Då inser man hur liten man är.

Det är nog enklare att köpa en båt på plats. Det kommer ta väldigt lång tid att ta sig ner till Medelhavet här ifrån.
Du rör dig i gångtakt.

Detta åter som en naiv pojkdröm som aldrig kommer att uppfyllas.
Folks om är genuint intresserade hade redan varit på väg. TS är hemma och skriver på internet.
Citera
2017-07-12, 15:03
  #6
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Detta åter som en naiv pojkdröm som aldrig kommer att uppfyllas.
Folks om är genuint intresserade hade redan varit på väg. TS är hemma och skriver på internet.
Antagligen har du rätt, en datorkille som låter fantasin flöda! Lite trist, kunde blivit en intressant tråd...
Citera
2017-07-13, 14:22
  #7
Avstängd
Svall3s avatar
Ja! jag hittade en riktigt fin Motorseglare för 65.000. Lite extra pengar där, men skulle ju vara värt det!
Annars blir det nog en Segelbåt om jag inte kommer upp i högre summor.
Citera
2017-07-13, 17:35
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Det finns många trådar om att bo på båt om du söker i denna avdelning.
Citera
2017-07-14, 06:32
  #9
Avstängd
Svall3s avatar
Som jag förstått det rätt så behövs inget skepparintyg eller liknande om båten är mindre än 12 x 4 meter?
jag hittade en skitfin motorseglare för 65.000 med dusch o kök o hela kitet, i stål desutom. Verkar väldigt lovande!
Citera
2017-07-14, 07:45
  #10
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svall3
Båtens år spelar ingen större roll,

Då jag knappst kommer ha någon inkomst så kommer jag behöva segel på båten för att ta mig fram gratis.
Men den ska även ha motor såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Svall3
Som jag förstått det rätt så behövs inget skepparintyg eller liknande om båten är mindre än 12 x 4 meter?
jag hittade en skitfin motorseglare för 65.000 med dusch o kök o hela kitet, i stål desutom. Verkar väldigt lovande!

Hur har du räknat när det kommer till kostnader för drift/underhåll, båtplats, försäkring m.m? Du skriver du knappt kommer ha någon inkomst men är du medveten om vad det kostar att äga och underhålla en båt? Särskilt om man är helt novis på området och inte kan göra det mesta själv.
Citera
2017-07-14, 14:55
  #11
Avstängd
Svall3s avatar
Kommer inte stå vid båtplatser så, blir mer att jag ställer mig lite här o där kanske 1-200 meter ut i vattnet eller vid ett berg och stannar där istället och promenerar in till närmsta stället och fixar lite mat osv. Ja försäkring kan ju vara värt att ha.
Men som sagt om jag lever på det billiga stättet kan det knappast bli dyrare än 7500 i månaden.
Citera
2017-07-14, 15:27
  #12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svall3
Kommer inte stå vid båtplatser så, blir mer att jag ställer mig lite här o där kanske 1-200 meter ut i vattnet eller vid ett berg och stannar där istället och promenerar in till närmsta stället och fixar lite mat osv. Ja försäkring kan ju vara värt att ha.
Men som sagt om jag lever på det billiga stättet kan det knappast bli dyrare än 7500 i månaden.
Hur löser du vatten, avlopp, el och värme? Om båten inte är extra bra isolerad så kommer det att gå åt mycket energi att hålla den uppvärmd på vintern.

När det är is, särskilt när den är för tunn att gå på så blir det inte så lätt att ta sig till och från en båt på svaj.

Aha, jag såg att du tänkt dra dig mot varmare länder på vintern, det löser kanske uppvärmningsproblemet.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-07-14 kl. 15:31.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback