Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-12, 00:02
  #1
Medlem
Alltså, kan någon förklara för mig vad som är så fascinerande med catwalks? Jag fattar inte grejen, kläderna är fula, de går inte att bära till vardags och hela grejen verkar skittråkig. Vem fan betalar för att se sånt? Ok modellerna kan vara snygga men ändå, varför ska man se dem på just en catwalk?
Citera
2017-07-15, 01:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Alltså, kan någon förklara för mig vad som är så fascinerande med catwalks? Jag fattar inte grejen, kläderna är fula, de går inte att bära till vardags och hela grejen verkar skittråkig. Vem fan betalar för att se sånt? Ok modellerna kan vara snygga men ändå, varför ska man se dem på just en catwalk?


Låt mig gissa: du är inte speciellt intresserad av mode utan har en mer vardaglig och rakt funktionell syn på kläder?

Okay, "grejen" med en upphöjd gång/plattform där modellerna kan strutta fram är väl att erbjuda maximal exponering för fotografer och åskådare. Alla i lokalen ska bekvämt kunna se eller fotografera showen, samtidigt som det ivriga fotandet, ljusblixtarna, musiken och rytmen skapar "a sense of occasion", en känsla av att någonting stort och häftigt pågår. Dessutom höjer det mingelfaktorn.
Citera
2017-08-08, 20:43
  #3
Medlem
Du känner kanske till sådana där BMW-klistermärken man kan tejpa fast på sin bil? För vissa ger det dem illusionen av att bilen är bokstavligen snabbare och bättre än vad den var innan klistermärket, och har uppfattningen om att andra ska tycka detsamma om deras bil (eftersom att de är dåliga på att förstå att andra har andra perspektiv).

Det är samma princip här. När jag tänker på modeindustrin så tänker jag på verkligheten: tjock ryss eller sliskig japan utnyttjar 14-åriga naiva ryskor från landsbygden dithämtade av agenter, som inte betalar modellerna. Indiska barn som jobbar för slavlöner i giftiga miljöer och syr ihop tygstycken som inte är värda ett skit egentligen.

Modeller och dess åskådare består till stor del av människor som i BMW-exemplet. Precis som inlägget ovan mig får du det beskrivet om hur något så fjantigt som blixtrande lampor, en scen och "pampig" musik kan ge illusionen av viktighet och betydelse. Detta utnyttjar givetvis fiffiga affärsmän.

För de som vill jobba i industrin handlar det om den biologiska driften att få visa upp sig i en glorifierad fantasivärld likt BMW-klistermärket. Det är lite som fiat: om alla tror att vara där framför kamerorna har ett värde så får det ett värde, lite som herren på tippan.. detta stämmer rätt bra överrens med kvinnors biologi och är anledningen till att kvinnorn dominerar som både kunder och som modellwannabes. Själva innehållet är sisådär inte superviktigt, huvudsaklikgen är att man exponerar kvinnor för andra kvinnor i pretentiösa utsmyckningar. Detta triggar konkurrens mellan kvinnor och vi har pengar att tjäna. Det är därför inte heller någon slump att killar i den där branchen tenderar att vara bögar och ha feminin psykologi.

Catwalks har också anpassats till vår ekonomi och modeföretagens affmärsmodeller, och är en PR grej också. Av typ samma sociala mekanismer som ovan så är det en grej att också gå på sådana där catwalks, ibland bara för att "inte vara utanför". Sjävla den grejen försöker man också sälja, så från ett affärsperspektiv så åskådarna i sig också väldigt viktiga i den sociala mekanismen.. folk tävlar om att vara där bara för att andra tävlar om att vara där. Det är bara att låtsas som om skiten (tillställningen) då har värde och hova in pengarna. Tänk typ att du är i sahara och säljer sand, och att börjar med att sälja till några fejkkunder.... andra potentiella kunder ser det och börjar köa, och då säger du att du har begränsat med sand och att bara de tio första kunderna får köpa sand. Sanden överlämnar du genom någon gimmick-ritual, och det dyra priset på sanden ökar dess "värde". Du har nu en begränsad och dyr lyxprodukt som bara de med hög status kan köpa, vilket i sin tur innebär att det blir en högstatusprodukt. Så du klättrar från att sälja sanden till fejkkunder och rent av idioter, till att bli en del av den höga socitetens kultur.

Så det handlar i störst utsträckning om sociala mekanismer och tro det eller ej, sex även om de så skulle vara klädda i eskimåkläder.

Sedan finns ju den konstnärliga aspekten utav det. Och vad vet vi om konstvärlden? Sandhistorien är en lika bra analogi här. Tavelkonsten är en perfekt analogi här. Eller tänk dig ett avsnitt av Penn & Teller's bullshit om konst (vet inte om det finns ett sådant avsnitt). Eller tänk dig den gången ett troll lämnade en annanas på en bänk på en konstutställning för att lura alla att det är konst. Eller dessa troll https://www.youtube.com/watch?v=mIfHLAj0hyE.

Konst handlar om att lura hjärnan, eller att skapa beauty. Ibland är den idiotisk, ibland är det bra konst. Det kan handla om att skapa känslor. Men många människor bara hakar på och projicerar massa skit och tror att det finns någon "mystisism" och identitet i konst och liknande (vilket i och för sig är att lura hjärnan), men min poäng är att det finns en jääääävla massa kejsarens nya kläder över det hela... man vill låtsas att man förstår och beundrar.
Citera
2017-08-09, 13:56
  #4
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Alltså, kan någon förklara för mig vad som är så fascinerande med catwalks? Jag fattar inte grejen, kläderna är fula, de går inte att bära till vardags och hela grejen verkar skittråkig. Vem fan betalar för att se sånt? Ok modellerna kan vara snygga men ändå, varför ska man se dem på just en catwalk?
Du har alltså hakat upp dig på den förståelse du har av Catwalks idag - som du inhämtat genom att titta dig omkring.
Men sen gjorde du misstaget, som så många andra, att börja tro att det som du ser idag Alltid har varit likadant.

Så är det naturligtvis inte.

Men, för att du ska få en bättre förståelse så ska jag ge ett förenklat exempel.
Föreställ dig att det är tex 1950 och klädföretaget "Kläder AB" har gjort en ny "vårkollektion" inför den kommande vårsäsongen.
Då skickar Kläder AB ut en inbjudan till några av de viktigaste Klädesbutikerna, och bjuder in deras chefer, eller inköpare, att komma och titta på den nya kollektionen.

Så dessa klädesbutikernas chefer osv tackar ja och åker till visningen.
Den visningen har de inne på "Kläder ABs" kontor inne i Storstan.
Där får cheferna nu sitta och titta på när den ena modellen efter den andra vandrar in bland de församlade cheferna med de nya kläderna på sig.
Cheferna får titta på kläderna och få en uppfattning om hur de ser ut, hur de känns och upplevs.
Efter de bestämmer de sig för vilka av de olika uppvisade kläderna de tänker köpa in till sina klädesbutiker.


Förstår du nu?

Det var från detta, väldigt blygsamma och direkt kommersiella, "försäljningsfenomenet" som Catwalken skulle komma att utvecklas från.

Bara det att med tiden, och samhällets förändring, så blev det dels Större publik (och mer diverserad publik, större spridning av intressegrupper) och dessutom blev det mer Show, mer Cirkus, över själva uppvisningarna.

Modehusen byggde stora ramper för sina framträdanden (det är det som är en Catwalk). Men egentligen är det ingen skillnad från hur det ursprungligen var.
Det nya är storleken samt det påkostade showmomentet.

Jag gissar att Massmedia, samt Reklamfokusering har bidragit starkt till hur utvecklingen blivit.

Du skriver att modevisningar av idag kan vara hur Groteska som helst, och det har du väl rätt i.
Men de kläder som visas upp vid dessa "groteska tillfällen", de är inte tänka att vare sig köpas, eller ens bäras, utan syftar mer till det Showartade, och till att försäkra sig om mesta möjliga exponering (för både klädesmärket, modeskaparen, den fotomodellen, samt den aktuella - övriga, normala - kollektionen.).

---

Även automobilbranschen gör ju på liknande sätt.

När ett Bilmärke ska lansera en ny modell, så gör de ju det med stor Pompa & Ståt.
ofta i samband med en större bilmässa, som har byggt särskilda ramper för just uppvisning av nya bilmodeller.

Det var inte lika Showaktigt förr i bilbranschen heller.

---

Det finns ju t.o.m. påkostade stora mässor för Krigsmateriel nuförtiden.

Där de nya pansarvagnarna, eller smarta bomberna, nya kulsprutorna, osv, blir uppvisade på upphöjda ramper framför jublande besökare (inköpare) - ofta framförs de på rampen ackompanjerade av en vacker kvinna, klädd i bandkläder tex ...
Nya pansarvagnen "Död & Förstörelse v3.5" uppvisad tillsammans med storbystade blondiner i tornet, käckt saluterandes med skärmmössan på sne ... ".

---





Dvs - de som "köper biljetter" för att gå på modeuppvisningar med Catwalk, det är huvudsakligen de påtänkta inköparna. De som modeföretaget som visar upp kläderna på catwalken vill Sälja kläderna till.

Catwalkfenomenet är alltså i huvudsak ett Branschfenomen.

Det är alltså inte "underhållning".
Ingen (eller väldigt få) vanliga människor går någonsin till modeuppvisning. Det säljs inte biljetter.
Du kan alltså inte gå in på Julius Biljettservice hemsida och beställa biljetter till "nästa modevisning" av Ralph Laurent, eller nån.
Alltså, vad tror du egentligen ... ??? =)
Citera
2017-08-12, 18:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Låt mig gissa: du är inte speciellt intresserad av mode utan har en mer vardaglig och rakt funktionell syn på kläder?

Okay, "grejen" med en upphöjd gång/plattform där modellerna kan strutta fram är väl att erbjuda maximal exponering för fotografer och åskådare. Alla i lokalen ska bekvämt kunna se eller fotografera showen, samtidigt som det ivriga fotandet, ljusblixtarna, musiken och rytmen skapar "a sense of occasion", en känsla av att någonting stort och häftigt pågår. Dessutom höjer det mingelfaktorn.

Okej. Klart det är ett plus om kläderna är snygga men mycket av det som visas upp ser bara konstigt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av wwefasdfawefsafead
Du känner kanske till sådana där BMW-klistermärken man kan tejpa fast på sin bil? För vissa ger det dem illusionen av att bilen är bokstavligen snabbare och bättre än vad den var innan klistermärket, och har uppfattningen om att andra ska tycka detsamma om deras bil (eftersom att de är dåliga på att förstå att andra har andra perspektiv).

Det är samma princip här. När jag tänker på modeindustrin så tänker jag på verkligheten: tjock ryss eller sliskig japan utnyttjar 14-åriga naiva ryskor från landsbygden dithämtade av agenter, som inte betalar modellerna. Indiska barn som jobbar för slavlöner i giftiga miljöer och syr ihop tygstycken som inte är värda ett skit egentligen.

Modeller och dess åskådare består till stor del av människor som i BMW-exemplet. Precis som inlägget ovan mig får du det beskrivet om hur något så fjantigt som blixtrande lampor, en scen och "pampig" musik kan ge illusionen av viktighet och betydelse. Detta utnyttjar givetvis fiffiga affärsmän.

För de som vill jobba i industrin handlar det om den biologiska driften att få visa upp sig i en glorifierad fantasivärld likt BMW-klistermärket. Det är lite som fiat: om alla tror att vara där framför kamerorna har ett värde så får det ett värde, lite som herren på tippan.. detta stämmer rätt bra överrens med kvinnors biologi och är anledningen till att kvinnorn dominerar som både kunder och som modellwannabes. Själva innehållet är sisådär inte superviktigt, huvudsaklikgen är att man exponerar kvinnor för andra kvinnor i pretentiösa utsmyckningar. Detta triggar konkurrens mellan kvinnor och vi har pengar att tjäna. Det är därför inte heller någon slump att killar i den där branchen tenderar att vara bögar och ha feminin psykologi.

Catwalks har också anpassats till vår ekonomi och modeföretagens affmärsmodeller, och är en PR grej också. Av typ samma sociala mekanismer som ovan så är det en grej att också gå på sådana där catwalks, ibland bara för att "inte vara utanför". Sjävla den grejen försöker man också sälja, så från ett affärsperspektiv så åskådarna i sig också väldigt viktiga i den sociala mekanismen.. folk tävlar om att vara där bara för att andra tävlar om att vara där. Det är bara att låtsas som om skiten (tillställningen) då har värde och hova in pengarna. Tänk typ att du är i sahara och säljer sand, och att börjar med att sälja till några fejkkunder.... andra potentiella kunder ser det och börjar köa, och då säger du att du har begränsat med sand och att bara de tio första kunderna får köpa sand. Sanden överlämnar du genom någon gimmick-ritual, och det dyra priset på sanden ökar dess "värde". Du har nu en begränsad och dyr lyxprodukt som bara de med hög status kan köpa, vilket i sin tur innebär att det blir en högstatusprodukt. Så du klättrar från att sälja sanden till fejkkunder och rent av idioter, till att bli en del av den höga socitetens kultur.

Så det handlar i störst utsträckning om sociala mekanismer och tro det eller ej, sex även om de så skulle vara klädda i eskimåkläder.

Sedan finns ju den konstnärliga aspekten utav det. Och vad vet vi om konstvärlden? Sandhistorien är en lika bra analogi här. Tavelkonsten är en perfekt analogi här. Eller tänk dig ett avsnitt av Penn & Teller's bullshit om konst (vet inte om det finns ett sådant avsnitt). Eller tänk dig den gången ett troll lämnade en annanas på en bänk på en konstutställning för att lura alla att det är konst. Eller dessa troll https://www.youtube.com/watch?v=mIfHLAj0hyE.

Konst handlar om att lura hjärnan, eller att skapa beauty. Ibland är den idiotisk, ibland är det bra konst. Det kan handla om att skapa känslor. Men många människor bara hakar på och projicerar massa skit och tror att det finns någon "mystisism" och identitet i konst och liknande (vilket i och för sig är att lura hjärnan), men min poäng är att det finns en jääääävla massa kejsarens nya kläder över det hela... man vill låtsas att man förstår och beundrar.

Hahah roligt inlägg.
Citera
2017-08-12, 18:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du har alltså hakat upp dig på den förståelse du har av Catwalks idag - som du inhämtat genom att titta dig omkring.
Men sen gjorde du misstaget, som så många andra, att börja tro att det som du ser idag Alltid har varit likadant.

Så är det naturligtvis inte.

Men, för att du ska få en bättre förståelse så ska jag ge ett förenklat exempel.
Föreställ dig att det är tex 1950 och klädföretaget "Kläder AB" har gjort en ny "vårkollektion" inför den kommande vårsäsongen.
Då skickar Kläder AB ut en inbjudan till några av de viktigaste Klädesbutikerna, och bjuder in deras chefer, eller inköpare, att komma och titta på den nya kollektionen.

Så dessa klädesbutikernas chefer osv tackar ja och åker till visningen.
Den visningen har de inne på "Kläder ABs" kontor inne i Storstan.
Där får cheferna nu sitta och titta på när den ena modellen efter den andra vandrar in bland de församlade cheferna med de nya kläderna på sig.
Cheferna får titta på kläderna och få en uppfattning om hur de ser ut, hur de känns och upplevs.
Efter de bestämmer de sig för vilka av de olika uppvisade kläderna de tänker köpa in till sina klädesbutiker.


Förstår du nu?

Det var från detta, väldigt blygsamma och direkt kommersiella, "försäljningsfenomenet" som Catwalken skulle komma att utvecklas från.

Bara det att med tiden, och samhällets förändring, så blev det dels Större publik (och mer diverserad publik, större spridning av intressegrupper) och dessutom blev det mer Show, mer Cirkus, över själva uppvisningarna.

Modehusen byggde stora ramper för sina framträdanden (det är det som är en Catwalk). Men egentligen är det ingen skillnad från hur det ursprungligen var.
Det nya är storleken samt det påkostade showmomentet.

Jag gissar att Massmedia, samt Reklamfokusering har bidragit starkt till hur utvecklingen blivit.

Du skriver att modevisningar av idag kan vara hur Groteska som helst, och det har du väl rätt i.
Men de kläder som visas upp vid dessa "groteska tillfällen", de är inte tänka att vare sig köpas, eller ens bäras, utan syftar mer till det Showartade, och till att försäkra sig om mesta möjliga exponering (för både klädesmärket, modeskaparen, den fotomodellen, samt den aktuella - övriga, normala - kollektionen.).

---

Även automobilbranschen gör ju på liknande sätt.

När ett Bilmärke ska lansera en ny modell, så gör de ju det med stor Pompa & Ståt.
ofta i samband med en större bilmässa, som har byggt särskilda ramper för just uppvisning av nya bilmodeller.

Det var inte lika Showaktigt förr i bilbranschen heller.

---

Det finns ju t.o.m. påkostade stora mässor för Krigsmateriel nuförtiden.

Där de nya pansarvagnarna, eller smarta bomberna, nya kulsprutorna, osv, blir uppvisade på upphöjda ramper framför jublande besökare (inköpare) - ofta framförs de på rampen ackompanjerade av en vacker kvinna, klädd i bandkläder tex ...
Nya pansarvagnen "Död & Förstörelse v3.5" uppvisad tillsammans med storbystade blondiner i tornet, käckt saluterandes med skärmmössan på sne ... ".

---





Dvs - de som "köper biljetter" för att gå på modeuppvisningar med Catwalk, det är huvudsakligen de påtänkta inköparna. De som modeföretaget som visar upp kläderna på catwalken vill Sälja kläderna till.

Catwalkfenomenet är alltså i huvudsak ett Branschfenomen.

Det är alltså inte "underhållning".
Ingen (eller väldigt få) vanliga människor går någonsin till modeuppvisning. Det säljs inte biljetter.
Du kan alltså inte gå in på Julius Biljettservice hemsida och beställa biljetter till "nästa modevisning" av Ralph Laurent, eller nån.
Alltså, vad tror du egentligen ... ??? =)

Ja fast du behöver inte låta så himla hård när du skriver.
Citera
2023-07-27, 12:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du har alltså hakat upp dig på den förståelse du har av Catwalks idag - som du inhämtat genom att titta dig omkring.
Men sen gjorde du misstaget, som så många andra, att börja tro att det som du ser idag Alltid har varit likadant.

Så är det naturligtvis inte.

Men, för att du ska få en bättre förståelse så ska jag ge ett förenklat exempel.
Föreställ dig att det är tex 1950 och klädföretaget "Kläder AB" har gjort en ny "vårkollektion" inför den kommande vårsäsongen.
Då skickar Kläder AB ut en inbjudan till några av de viktigaste Klädesbutikerna, och bjuder in deras chefer, eller inköpare, att komma och titta på den nya kollektionen.

Så dessa klädesbutikernas chefer osv tackar ja och åker till visningen.
Den visningen har de inne på "Kläder ABs" kontor inne i Storstan.
Där får cheferna nu sitta och titta på när den ena modellen efter den andra vandrar in bland de församlade cheferna med de nya kläderna på sig.
Cheferna får titta på kläderna och få en uppfattning om hur de ser ut, hur de känns och upplevs.
Efter de bestämmer de sig för vilka av de olika uppvisade kläderna de tänker köpa in till sina klädesbutiker.


Förstår du nu?

Det var från detta, väldigt blygsamma och direkt kommersiella, "försäljningsfenomenet" som Catwalken skulle komma att utvecklas från.

Bara det att med tiden, och samhällets förändring, så blev det dels Större publik (och mer diverserad publik, större spridning av intressegrupper) och dessutom blev det mer Show, mer Cirkus, över själva uppvisningarna.

Modehusen byggde stora ramper för sina framträdanden (det är det som är en Catwalk). Men egentligen är det ingen skillnad från hur det ursprungligen var.
Det nya är storleken samt det påkostade showmomentet.

Jag gissar att Massmedia, samt Reklamfokusering har bidragit starkt till hur utvecklingen blivit.

Du skriver att modevisningar av idag kan vara hur Groteska som helst, och det har du väl rätt i.
Men de kläder som visas upp vid dessa "groteska tillfällen", de är inte tänka att vare sig köpas, eller ens bäras, utan syftar mer till det Showartade, och till att försäkra sig om mesta möjliga exponering (för både klädesmärket, modeskaparen, den fotomodellen, samt den aktuella - övriga, normala - kollektionen.).

---

Även automobilbranschen gör ju på liknande sätt.

När ett Bilmärke ska lansera en ny modell, så gör de ju det med stor Pompa & Ståt.
ofta i samband med en större bilmässa, som har byggt särskilda ramper för just uppvisning av nya bilmodeller.

Det var inte lika Showaktigt förr i bilbranschen heller.

---

Det finns ju t.o.m. påkostade stora mässor för Krigsmateriel nuförtiden.

Där de nya pansarvagnarna, eller smarta bomberna, nya kulsprutorna, osv, blir uppvisade på upphöjda ramper framför jublande besökare (inköpare) - ofta framförs de på rampen ackompanjerade av en vacker kvinna, klädd i bandkläder tex ...
Nya pansarvagnen "Död & Förstörelse v3.5" uppvisad tillsammans med storbystade blondiner i tornet, käckt saluterandes med skärmmössan på sne ... ".

---





Dvs - de som "köper biljetter" för att gå på modeuppvisningar med Catwalk, det är huvudsakligen de påtänkta inköparna. De som modeföretaget som visar upp kläderna på catwalken vill Sälja kläderna till.

Catwalkfenomenet är alltså i huvudsak ett Branschfenomen.

Det är alltså inte "underhållning".
Ingen (eller väldigt få) vanliga människor går någonsin till modeuppvisning. Det säljs inte biljetter.
Du kan alltså inte gå in på Julius Biljettservice hemsida och beställa biljetter till "nästa modevisning" av Ralph Laurent, eller nån.
Alltså, vad tror du egentligen ... ??? =)

Tycker det var ett bra inlägg, vet inte varför jag skrev att du lät hård förut. Vet inte vad jag tänkte och tar tillbaka det.
Citera
2023-07-27, 19:43
  #8
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Skulle gissa att det handlar mycket om att skapa namn. Någon designer som är inne, får chansen att visa upp sina mer outlandish creations och skapa snack och spridningseffekt. Sedan kan lite mer normala plagg av samma designer säljas i butik till hutlösa priser
Citera
2023-07-28, 13:27
  #9
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Tycker det var ett bra inlägg, vet inte varför jag skrev att du lät hård förut. Vet inte vad jag tänkte och tar tillbaka det.

Jävligt koolt att du valde att ta några år på och reflektera över vad Ambelain skrev, även om det är ett jävla överflöd utav ordet "ramper" i hans text så kommer hans fundamentala budskap fram.

Koolt utav er båda.

PS: nuförtiden rullar dom bara in en lång jävla matta som modellerna går på, så sitter alla på stolar längs med mattan. Den enda höjdskillnaden är att modellerna är gåendes och de inbjudna gästerna är sittandes. DS
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback