Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-11, 22:07
  #1
Medlem
Hej!

Jag har optioner i ett amerikanskt företag som jag hade velat använda. Vad ska man fundera på här?

Kan man flytta aktierna till typ Avanza eller kommer de ligga kvar hos den amerikanska mäklaren? Kan man lägga de i t.ex. en KF nu eller senare om företaget blir publikt?

Vad är skattemässigt bäst? Finns där några vanliga fällor att gå i? Långt gentemot kortsiktigt sparande?

Jag är svensk och bor i Sverige.
Citera
2017-07-12, 11:02
  #2
Medlem
Avanza och Nordnet erbjuder inte handel med amerikanska optioner så det är tveksamt om dom har stöd i sitt system att hålla amerikanska optioner på boken.

Dessa optioner kan lösas i förväg innan lösendagen så om du har en innestående vinst så kan du realisera den när som helst, förutsatt att det är optioner som ägs.

Edit:
Såg att det är OTC (over-the-counter) optioner i ett icke börsnoterat företag, dessa kan ha andra villkor i kontraktet än det för publika aktieoptioner på CBOE, mfl.

Det är inte ovanligt att optioner som ges till anställda kan ha diverse specialvillkor.
__________________
Senast redigerad av Dr.Bong 2017-07-12 kl. 11:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback