Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-11, 21:49
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Jag var ute och körde bil 02:00. Hade kört långt och var riktigt ordentligt trött, kunde knappt hålla ögonen öppna, hade sovit dåligt natten innan. Bestämde mig för att stanna och sova en stund. Jag satte klockan på 15 minuter. Lutade förarstolen bakåt. Somnade, klockan ringde efter 15 min. Ställde klockan igen och gjorde om samma sak ca 5 gånger. Eftersom jag var seriöst trött ville jag bara fortsätta sova, därav upprepningen.

Sedan när jag vaknade åt jag en halv koffeintablett 50mg koffein, körde ut på motorvägen, var jag inte särskilt trött och mådde extremt psykiskt bra. Lugn, avslappnad, harmonisk glad. Satte på musik och musiken lät mycket bättre än vad den brukar göra. Det hade börjat ljusna och jag tänkte att så här skulle jag alltid vilja må. Inte känt så här tidigare.

Något som vet vad som hände?
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2017-07-11 kl. 22:23.
Citera
2017-07-12, 12:11
  #2
Medlem
Soluss avatar
Det du beskriver i din trådstart är inte microsömn. Microsömn mår man inte bra av, särskilt inte bakom ratten i en bil på motorvägen.

Jag vet inte om det är relevant, men jag kände likadant när jag åkte till jobbet idag. Hade sovit i sommarstugan så jag hade några mil att köra, första delen på väldigt små landsvägar. Jag hade sovit omkring sex timmar så jag var utvilad och klar i knoppen. Solen hade precis gått upp. Först körde jag sakta och tog in omgivningen, sedan passade jag på att gasa lite innan trafiken skulle komma ut på vägarna. Mådde kungligt! Det är något med soluppgången och bilkörning.
Citera
2018-02-27, 01:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag var ute och körde bil 02:00. Hade kört långt och var riktigt ordentligt trött, kunde knappt hålla ögonen öppna, hade sovit dåligt natten innan. Bestämde mig för att stanna och sova en stund. Jag satte klockan på 15 minuter. Lutade förarstolen bakåt. Somnade, klockan ringde efter 15 min. Ställde klockan igen och gjorde om samma sak ca 5 gånger. Eftersom jag var seriöst trött ville jag bara fortsätta sova, därav upprepningen.

Sedan när jag vaknade åt jag en halv koffeintablett 50mg koffein, körde ut på motorvägen, var jag inte särskilt trött och mådde extremt psykiskt bra. Lugn, avslappnad, harmonisk glad. Satte på musik och musiken lät mycket bättre än vad den brukar göra. Det hade börjat ljusna och jag tänkte att så här skulle jag alltid vilja må. Inte känt så här tidigare.

Något som vet vad som hände?

Jag brukar också må bra av att lite sömn på det sätt som du beskriver.
Har även en vän som är musikproducent som sitter vaken hela nätterna. Mest flow får han på morgonen när han inte sovit på typ ett dygn. Han mår jätte bra och allt flyter på väldigt bra kreativt.

Det är kanske inte så konstigt att sömnbrist leder till manier och psykoser. Dessa tillstånd beskrivs ju som en höghet som många inte vill komma ner från. Inte riktigt det du beskriver men det kanske har med saken att göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback