Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-11, 21:09
  #25
Medlem
Pgrafens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Jag såg nyss ett nyhetsinslag där organisationen "Håll Sverige Rent, HSR" påstår att det aldrig varit så mycket skräp i naturen och i våra städer. Jag har själv också noterat detta, jag tycker det är väldigt synd att vi inte kan hålla vår natur och våra gator rena för våra barn och barnbarns skull men också för vår planets skull. Hur svårt är det att slänga skräpet du bär på i en soptunna? Finns det flashbackare som slänger skräp i naturen, hur motiverar just du det isåfall? Gör du det omedvetet eller på grund av lathet eller någon annan orsak? Finns det en möjlighet att du ändrar på beteendet?

Jag hoppas att ett par stycken som vet att de slänger skräp i naturen åtminstone tänker till i fortsättningen för moder jords skull, efter att ha läst detta. Det är inte vår natur värd, vi måste värna om den för vår egen, våra barns men också för djurens och hela ekosystemets skull.

Tänk till en extra gång innan du bestämmer dig för att bara slänga iväg skräp som är skadligt för vår natur, det skulle gynna alla i slutändan!

Tack. Mod får gärna flytta tråden om den ligger fel.

De som slänger skräp kan inte ett ord svenska o inte fan vet de vad Flashback är......
Citera
2017-07-11, 22:10
  #26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomodoFall
Som alltid när något i samhället försämras är svaret blattar. I den mån svenskar också blivit sämre så är en delförklaring att allas vilja att sköta sig försämras om andelen misskötsamma ökar.

Mångkultur gör allt sämre.

Du fattar NADA: På 70-80-talen var det helsvenskar som snuskade med sina begagnade prillor. Absolut ingen påverkan av utlänningar. Varför ska man snuska med prillor?
Om jag skulle säga min åsikt/"utrota" om dessa personer från 70-80-talet, skulle jag minst få dåligt samvete. Eftersom jag har ett samvete.. Fortfarande. Men börjar bli en bristvara..
Citera
2017-07-11, 22:13
  #27
Medlem
Att många nyanlända inte kan hantera sopor ser jag på min egen innergård. Men det förekommer nedskräpning utmed vägar och på många andra ställen där jag inte tror att utlänningar sätter sin fot. Jag tror att det handlar om ungdomar. Håll Sverige rent var aktivt när jag var ung men tittar man på skolgården och andra ställen där de befinner sig så ser man att dagens ungdomar inte bryr sig. I alla fall en del av dem.
Citera
2017-07-11, 22:19
  #28
Medlem
En alternativ förklaring kan också vara att det inte städas lika mycket som förr. Mycket läggs ut på entreprenad, konkurrensutsatt sådan. Då får man vad man betalar för.
Citera
2017-07-11, 22:30
  #29
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jag känner inte att jag vill lägga 1000:- extra på en hall som kostar 3000:- att göra färdigt. 250:- per gång på tippen och en timme att köra dit och tillbaks. Är det gratis kan man kasta in en påse i bilen och lämpa av när man passerar.

Nej, jag håller hårt i pengarna. Snart kan jag i alla fall elda upp papper och trä.

Vilken kommun är det som tar betalt för privatpersoners sopor?
Citera
2017-07-11, 22:50
  #30
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Vilken kommun är det som tar betalt för privatpersoners sopor?

De flesta skånska gör det. Landskrona är ett undantag. Du har 12 fria besök om du inte är sambo för då har du 24.

Jag behöver förstås inte oroa mig för jag har 96 fria besök. Fråga inte hur jag gör! Jag åker ändå inte till tippen för det suger verkligen.
Citera
2017-07-11, 23:10
  #31
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
De flesta skånska gör det. Landskrona är ett undantag. Du har 12 fria besök om du inte är sambo för då har du 24.

Jag behöver förstås inte oroa mig för jag har 96 fria besök. Fråga inte hur jag gör! Jag åker ändå inte till tippen för det suger verkligen.

Låter helt stört! Är det per besök eller görs nån volym eller vikt kontroll? Betalade en gång 500 spänn för en sedan-baklucka skräp i tyskland. Fattade prisuppgiften fel, trodde 50 kronor, annars hade jag tagit med skiten till Sverige.

Horribelt system. Att ta sopor till en tipp ska uppmuntras, inte bötfällas. Sen är väl sopor mest en tillgång i dag? I alla fall allt som brinner samt metall och elektronik?
Citera
2017-07-11, 23:27
  #32
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Låter helt stört! Är det per besök eller görs nån volym eller vikt kontroll? Betalade en gång 500 spänn för en sedan-baklucka skräp i tyskland. Fattade prisuppgiften fel, trodde 50 kronor, annars hade jag tagit med skiten till Sverige.

Horribelt system. Att ta sopor till en tipp ska uppmuntras, inte bötfällas. Sen är väl sopor mest en tillgång i dag? I alla fall allt som brinner samt metall och elektronik?

Problemet är småföretagare (läs polska snickare) som slänger skräp och låtsas vara privatpersoner. De kommer dagligen med sina minilastbilar och dumpar tonvis med skräp. Vad de inskränkta politikerna inte fattar är att dessa istället för att åka till tippen gör en snabb dumpning på en parkering eller i närmsta skog. Det har redan börjat.

Man hade betalning från första säcken innan men det togs bort när de insåg att det blev dyrare att städa efter alla dumpare än att ha allt på rätt plats från början. Ja, det tas ut på soptaxan att ta hand om det företagen kastar på tippen men skattebetalarna får ta notan för städning.
Citera
2017-08-03, 11:08
  #33
Medlem
PaulPaljetts avatar
Det finns även dom som bara är rent dumma i huvudet. Vet flertalet städer med fria besök på sorterstationer men där skräpet ändå dumpas i naturen. I vissa fall bara runt hörnet från stationen där man får lämna det.
Citera
2017-08-22, 17:56
  #34
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Det finns även dom som bara är rent dumma i huvudet. Vet flertalet städer med fria besök på sorterstationer men där skräpet ändå dumpas i naturen. I vissa fall bara runt hörnet från stationen där man får lämna det.

Helt åt helsike!

Tycker det är så otroligt skamligt av människor att göra så, kul att se att många på flashback verkar vettiga vad gäller naturen!
Citera
2017-08-26, 11:51
  #35
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
När antalet människor som kommer hit med en helt annan hållning till natur, djur och nedskräpning ökar är det inte så konstigt.

"Håll Sverige rent" är inte bara en gammal kampanj. Det är en kultur hos de flesta svenskar.
Skulle vilja säga detta är en stor del.
Citera
2017-11-02, 23:36
  #36
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...tnat-1.4793447 Tveksamt om fiskmåsar och råttor trycker i sig trosor QUOTE=Badio|61190928]Fiskmåsar och framförallt råttor lär ha fest varje dag med allt skräp som folk lämnar. Kul att någon blir glad [/quote]
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback