Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-11, 15:00
  #1
Medlem
Varför är det så dyrt att parkera i de större städerna i Sverige för. Många ställen har 20kr i tim upp till 30kr. Det är skit mycket pengar för de flesta Svenskar. Har ett arbete där jag måste ta bilen till ställena och parkera och det inte ovanligt att jag måste betala 100kr om dagen bara för parkeringen. Jag får tbx pengarna från min arbetsgivare men i slutändan blir det snart inte värt att anställa längre för de för att parkerings avgiften är dyrare än bensinen

Har pratat med många om det här och alla tycker det är sjukt vad Sverige har blivit och hur röv knullade vi bilister blir av Svenska staten. Det räcker inte med skatt på bilen årligen. Sen har du väg skatt, bensin skatt "70%" av bensin priset, sen har de infört tull avgifter och sedan sjuka avgifter för man måste parkera för att inte gå flera kilometer. Det är flera skatt på skatt här

Varför inte gratis parkering överallt. Eller MAX 5-10kr i timmen hade varit normalt för de flesta. Nu är det bara rån mot bilisten
Citera
2017-07-11, 15:10
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Varför är det så dyrt att parkera i de större städerna i Sverige för. Många ställen har 20kr i tim upp till 30kr. Det är skit mycket pengar för de flesta Svenskar. Har ett arbete där jag måste ta bilen till ställena och parkera och det inte ovanligt att jag måste betala 100kr om dagen bara för parkeringen. Jag får tbx pengarna från min arbetsgivare men i slutändan blir det snart inte värt att anställa längre för de för att parkerings avgiften är dyrare än bensinen

Har pratat med många om det här och alla tycker det är sjukt vad Sverige har blivit och hur röv knullade vi bilister blir av Svenska staten. Det räcker inte med skatt på bilen årligen. Sen har du väg skatt, bensin skatt "70%" av bensin priset, sen har de infört tull avgifter och sedan sjuka avgifter för man måste parkera för att inte gå flera kilometer. Det är flera skatt på skatt här

Varför inte gratis parkering överallt. Eller MAX 5-10kr i timmen hade varit normalt för de flesta. Nu är det bara rån mot bilisten

Politikerna vill ha bort bilar från städerna. Vad man ska göra om man bor på landet, det struntar dom i, för dom bor inte på landet. Dom tror att alla kan cykla till jobbet, om man inte är för lat.
Citera
2017-07-11, 15:32
  #3
Medlem
note-its avatar
Om parkering vore så billig som du vill ha den till, skulle det gynna någon billist då tror du?
Eller skulle varenda ruta vara upptagen alltid? Vad tror du?
Citera
2017-07-11, 15:34
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Politikerna vill ha bort bilar från städerna. Vad man ska göra om man bor på landet, det struntar dom i, för dom bor inte på landet. Dom tror att alla kan cykla till jobbet, om man inte är för lat.

Japp, och sedan så är det stor efterfrågan på P-platser i städerna. Tillgång och efterfrågan gör att man egentligen kan höja i princip med hur mycket som helst..
Citera
2017-07-11, 15:39
  #5
Avstängd
Liksom du använder jag bil i tjänsten och kan tänka mig mardrömmen att hitta en parkeringsplats om det vore gratis eller "billigt" att parkera då det redan är svårt idag.

Det är såklart en svår avvägning att sätta priserna så att det är värt att parkera bilen och för dyrt att använda parkeringsplatsen som uppställningsplats, tycker det fungerar någorlunda i Sthlm även om jag anser att avgiften kunde vart högre. Det är trots allt min arbetsgivare som betalar avgiften och min arbetsgivare debiterar i slutändan kunden som jag gissar vill att vi ska hitta en parkering snabbt och slippa debiteras med högre timpenning eller höga framkörningsavgifter.
Citera
2017-07-11, 15:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Om parkering vore så billig som du vill ha den till, skulle det gynna någon billist då tror du?
Eller skulle varenda ruta vara upptagen alltid? Vad tror du?

Såklart att de skulle gynna alla bilister då man kan använda pengarna till något annat roligare. Det kan man bara spekulera i utan det måste prövas om man ska se om det fungerar eller inte i praktiken. Det fungerade förr varför skulle det inte gå nu heller
Citera
2017-07-11, 15:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Liksom du använder jag bil i tjänsten och kan tänka mig mardrömmen att hitta en parkeringsplats om det vore gratis eller "billigt" att parkera då det redan är svårt idag.

Det är såklart en svår avvägning att sätta priserna så att det är värt att parkera bilen och för dyrt att använda parkeringsplatsen som uppställningsplats, tycker det fungerar någorlunda i Sthlm även om jag anser att avgiften kunde vart högre. Det är trots allt min arbetsgivare som betalar avgiften och min arbetsgivare debiterar i slutändan kunden som jag gissar vill att vi ska hitta en parkering snabbt och slippa debiteras med högre timpenning eller höga framkörningsavgifter.

Har aldrig haft problem att hitta parkeringar mitt på dagen o då gäller det både gratis och betald platser runt om centrum i Malmö. Om du tycker 20-30kr i timmen inte är så mycket pengar så är du inte drabbad för ingen jag känner rika som fattiga hade sluppit den här onödiga kostnaden

Det är ännu en grej att krama ut så mycket pengar av folket då skatt kistan håller på att tina ut helt enkelt
Citera
2017-07-11, 15:57
  #8
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Såklart att de skulle gynna alla bilister då man kan använda pengarna till något annat roligare. Det kan man bara spekulera i utan det måste prövas om man ska se om det fungerar eller inte i praktiken. Det fungerade förr varför skulle det inte gå nu heller
Det är dyrt att äga bil, så är det bara. Men, man måste ha höga avgifter i regioner med många bilar. Allt annat vore tjänstefel av kommunerna.
Citera
2017-07-11, 16:15
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Har aldrig haft problem att hitta parkeringar mitt på dagen o då gäller det både gratis och betald platser runt om centrum i Malmö. Om du tycker 20-30kr i timmen inte är så mycket pengar så är du inte drabbad för ingen jag känner rika som fattiga hade sluppit den här onödiga kostnaden

Det är ännu en grej att krama ut så mycket pengar av folket då skatt kistan håller på att tina ut helt enkelt

Ur ett privatekonomiskt perspektiv är 20-30kr per timme mycket vilket innebär att jag undviker att åka privat med bil in till stan annat än när jag har kortare ärenden. Står då ut med att betala avgiften, då jag bar behöver snutta runt en halvtimma för att hitta parkering.

När jag arbetar gäller samma sak bortsett från att jag inte drabbas då min arbetsgivares kunder står för kostnaden, vilken hade blivit betydligt högre om det inte fanns parkeringsplatser att tillgå.

Gissar att det är väldigt stor skillnad på Malmö och Stockholm och som sagt ser jag på problemet ur Stockholmsperspektiv.
Citera
2017-07-11, 16:49
  #10
Medlem
Det här problemet snackade jag med en sjuksköterska om i Linköping.
Där har de byggt ett nytt parkeringshus vid sjukhuset.
Mina besök kostar bara 12-20kr beroende lite på tid.
Men en dag var jag tvungen att köra en anhörig till akuten o blev sittandes där. Runt 150kr gick den parkeringen på.
Tidigare har personalen på sjukhuset parkerat gratis. Men nu har kommunen dragit in detta.
Tyvärr är det kommunen som äger parkeringen som står på landstingets mark.
Självklart är det bra om de som kan åka cykel eller kollektivt blir tvingade till det då det är ett parkeringskaos under vissa tider där.
Men sammtidigt är det många där som jobbar tider då inga bussar går eller vissa som bor så pass att kollektivt inte är en möjlighet.
För dessa blir det dyrt att arbeta.
Men stelbenta politiker inom kommun o landsting kan inte införa parkeringstillstånd till dessa vilket skulle underlätta.
Blir en kul löneförhandling, nästa år.

Men att bara gnälla är lätt.
Själv har jag valt att bo utanför stadsbebyggelse o för mig är det självklart att det är dyrt att parkera. Jag gjorde själv valet att bosätta mig i ödemarken o därigenom omöjliggöra för mig själv att åka kollektivt.
Men hade jag arbetat på en större ort där jag inte hade gratis parkering så hade jag istället valt att ta bilen till en lämplig plats för att sedan byta till buss.
I Linköping som exempel så har de pendlarparkeringar som jag sett, inte är fulla. Dessa är även gratis.
Fördelen med priserna är faktiskt miljön o att gnälla över priserna utan att se nyttan av dem är bara dåligt.
Citera
2017-07-11, 17:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Politikerna vill ha bort bilar från städerna. Vad man ska göra om man bor på landet, det struntar dom i, för dom bor inte på landet. Dom tror att alla kan cykla till jobbet, om man inte är för lat.
Parkera utanför stan?
Citera
2017-07-11, 17:17
  #12
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Varför är det så dyrt att parkera i de större städerna i Sverige för. Många ställen har 20kr i tim upp till 30kr. Det är skit mycket* pengar för de flesta Svenskar. Har ett arbete där jag måste ta bilen till ställena och parkera och det inte ovanligt att jag måste betala 100kr om dagen bara för parkeringen. Jag får tbx pengarna från min arbetsgivare men i slutändan blir det snart inte värt att anställa längre för de för att parkerings avgiften* är dyrare än bensinen

Har pratat med många om det här och alla tycker det är sjukt vad Sverige har blivit och hur röv knullade* vi bilister blir av Svenska staten. Det räcker inte med skatt på bilen årligen. Sen har du väg skatt*, bensin skatt* "70%" av bensin priset*, sen har de infört tull avgifter* och sedan sjuka avgifter för man måste parkera för att inte gå flera kilometer. Det är flera skatt på skatt här

Varför inte gratis parkering överallt. Eller MAX 5-10kr i timmen hade varit normalt för de flesta. Nu är det bara rån mot bilisten
Staten har knappast något med prissättningen av parkeringsavgifter att göra, det är markägaren som bestämmer priset för att "hyra ut" sin mark.
Är det kommunen som är markägare så är det inte säkert att priset är satt för att gå med vinst eller täcka kostnader, utan helt enkelt för att begränsa biltrafiken i centrum.

Som andra redan sagt, hur tror du det skulle se ut om det var gratis parkering överallt? Det skulle definitivt inte bli lättare att hitta en P-plats då. Bilar skulle stå parkerade i flera dagar/veckor på samma plats eftersom det knappast finns resurser för att ta hand om detta. Är det en kostnadsbelagd parkering så tickar iaf P-avgifterna på, så bilägaren kommer inte undan dessa.

Vad är det förresten för skatt på bilen du talar om? Det finns inte en "bilskatt" och en "vägskatt", det är samma sak och heter fordonsskatt.


*skitmycket
*parkeringsavgiften
*rövknullade
*vägskatt
*bensinskatt
*bensinpriset
*tullavgifter
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback