Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-11, 14:07
  #1
Avstängd
PMU krossade Daesh i Irak, om de gick in i Syrien vad skulle hända? Vad jag förstått är israel livrädda för dem. De skrämde även iväg en Saudisk ambassadör och hotade döda honom.
PMU har tidigare besegrat USA och jag tror de är ca 100 000 man.
Citera
2017-07-11, 14:11
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaaghi
PMU krossade Daesh i Irak, om de gick in i Syrien vad skulle hända? Vad jag förstått är israel livrädda för dem. De skrämde även iväg en Saudisk ambassadör och hotade döda honom.
PMU har tidigare besegrat USA och jag tror de är ca 100 000 man.

Det låter som att det skulle kunna vara bensin på elden. Ännu en gruppering i soppan.
Citera
2017-07-11, 14:17
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
De här alltså: https://en.wikipedia.org/wiki/Popula...ization_Forces

De har ju redan stridit en del mot ISIS med förväntat resultat, har man bara bättre utrustning och träning än fienden, gärna att man även har numerärt överläge så brukar det ju gå rätt bra. Jag ser inte att dessa skulle vara något särskilt effektiva utan som de flesta andra miliser. Jag ser inte heller att Israel skulle vara särskilt rädda för PMU/PMF eller att de skulle ha stridit mot USA. Tvärtom har de stridit på samma sida som amerikanska styrkor mot ISIS.
Citera
2017-07-11, 14:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaaghi
PMU krossade Daesh i Irak, om de gick in i Syrien vad skulle hända? Vad jag förstått är israel livrädda för dem. De skrämde även iväg en Saudisk ambassadör och hotade döda honom.
PMU har tidigare besegrat USA och jag tror de är ca 100 000 man.

PMU var både tränade och supportade av USA med flygbombningar och Operations Command när de slogs mot ISIS i Irak. Det var flertalet grupperingar involverade i striderna där USA ledde motståndarsidan mot ISIS. Även Iranska grupperingar vad med på detta.

Därför är frågan redan besvarad för USA vill just nu inte gå in i Syrien och härja då Ryssland är allierade med Syrien. Mycket komplicerat i Syrien med de aktioner USA utför. Även för Ryssland.

Utan USA som direkt stöd kommer sannolikt inte Irak vilja gå in i Syrien. De har fullt upp att nu hålla ihop sitt eget land.

Skulle USA vända på klacken och vilja gå in med full kraft i Syrien skulle säkerligen flertalet grupperingar haka på igen. Då ISIS är en fiende för de flesta grupper/länder runt området.
Citera
2017-07-11, 14:40
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
De här alltså: https://en.wikipedia.org/wiki/Popula...ization_Forces

De har ju redan stridit en del mot ISIS med förväntat resultat, har man bara bättre utrustning och träning än fienden, gärna att man även har numerärt överläge så brukar det ju gå rätt bra. Jag ser inte att dessa skulle vara något särskilt effektiva utan som de flesta andra miliser. Jag ser inte heller att Israel skulle vara särskilt rädda för PMU/PMF eller att de skulle ha stridit mot USA. Tvärtom har de stridit på samma sida som amerikanska styrkor mot ISIS.

Du har alltså aldrig hört talas om PMU och läser lite på wikipedia.

Citat:
"Today, we are witnessing that the US forces have not liberated even an inch of the Iraqi territories and even we witnessed the US-led coalitions' certain measures and attacks against Hashd al-Shaabi and it was just the Iraqi nation which freed the ISIL-controlled areas," Sheikh Riyan Salem al-Kaldani said on Tuesday.

He reminded the time when the ISIL occupied Iraq, and said despite the fact that the Iraqi government asked for the US assistance, Washington didn’t show any sympathy and even pounded the Hashd al-Shaabi forces to delay the liberation of different areas.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13960420000506
Citera
2017-07-11, 14:43
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
PMU var både tränade och supportade av USA med flygbombningar och Operations Command när de slogs mot ISIS i Irak. Det var flertalet grupperingar involverade i striderna där USA ledde motståndarsidan mot ISIS. Även Iranska grupperingar vad med på detta.

Därför är frågan redan besvarad för USA vill just nu inte gå in i Syrien och härja då Ryssland är allierade med Syrien. Mycket komplicerat i Syrien med de aktioner USA utför. Även för Ryssland.

Utan USA som direkt stöd kommer sannolikt inte Irak vilja gå in i Syrien. De har fullt upp att nu hålla ihop sitt eget land.

Skulle USA vända på klacken och vilja gå in med full kraft i Syrien skulle säkerligen flertalet grupperingar haka på igen. Då ISIS är en fiende för de flesta grupper/länder runt området.

Nej. Alla fel.

Citat:
A Christian commander of Hashd al-Shaabi (Iraqi volunteer forces) blasted Washington for avoiding assistance to Iraq in hard days, and said the US is never allowed to set up military bases in the Arab country.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13960420000506


Jag uppskattar om folk som inte kan nåt slutar skriva i tråden, Jag är intresserad av ämnet. Lite fel är ok, men alla fel är för mycket.
Citera
2017-07-11, 14:50
  #7
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaaghi
PMU krossade Daesh i Irak, om de gick in i Syrien vad skulle hända?


Nej, PMU krossade inte IS i Irak. IS besgrades med glaciär långsamhet av den irakiska armén, Peshmerga och med västerländskt stöd. PMU.s bidrag har varit begränsat och till stora delar bestått i övergrepp mot civilbefolkningen.

D.v.s. fanatiska, brutala, men inkompetenta.

Citat:
Ursprungligen postat av zaaghi
Vad jag förstått är israel livrädda för dem. De skrämde även iväg en Saudisk ambassadör och hotade döda honom.

Nej. Israel är inte räda för en numerärt underlägsen, inkompetent och mycket illa utrustad motståndare.

Citat:
Ursprungligen postat av zaaghi
PMU har tidigare besegrat USA och jag tror de är ca 100 000 man.

Nej, PMU har aldrig stridit mot USA. Däremot så har USA tidigare stridit mot (och med) element inom PMU. USA har då krossat motståndet med en överlägsenhet som påminner om äldre tiders kolonialkrig. Efter Najaf 2004, då det gick åt 100 shiitiska milismedlemmar på varje amerikan, så vågade t.ex. inte shiiterna möta USA i öppen strid längre.
Citera
2017-07-11, 14:56
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaaghi
Du har alltså aldrig hört talas om PMU och läser lite på wikipedia.



http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13960420000506
Var det något fel i det jag skrev så tala om exakt vad och belägg det med länkar och citat, gärna inte från iranska staten.
Citera
2017-07-11, 15:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaaghi
Nej. Alla fel.



http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13960420000506


Jag uppskattar om folk som inte kan nåt slutar skriva i tråden, Jag är intresserad av ämnet. Lite fel är ok, men alla fel är för mycket.

Tyvärr har du fel där. Du länkar också till en tvivelaktig källa på någon som är missnöjd. Klart det fanns missnöje bland dem som ville leda denna operation, men inte fick det av förklarliga anledningar när USA ledde det hela.

Finns mycket kring detta om du orkar googla. Så gör det i stället för att fortsätta skriva i tråden som du gör ovan.

Om du tror att Irak hade kunnat genomföra detta utan USAs enorma träning genom åren, eller deras flygunderstöd vid varje stad man intagit, eller USA's samverkan över grupperna, ja då vet jag inte riktig vad man skall säga över ditt perspektiv på världen.

Självklart agerar varje gruppering med sina egna befälhavare. Men poängen var vem som samordnade dem från min sida. Vilket är solkart USA som man gått ut med. Inget man knysslar med i detta fall.

Syrien är mer knyssel dock.
Citera
2017-07-11, 15:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej, PMU krossade inte IS i Irak. IS besgrades med glaciär långsamhet av den irakiska armén, Peshmerga och med västerländskt stöd. PMU.s bidrag har varit begränsat och till stora delar bestått i övergrepp mot civilbefolkningen.

D.v.s. fanatiska, brutala, men inkompetenta.



Nej. Israel är inte räda för en numerärt underlägsen, inkompetent och mycket illa utrustad motståndare.



Nej, PMU har aldrig stridit mot USA. Däremot så har USA tidigare stridit mot (och med) element inom PMU. USA har då krossat motståndet med en överlägsenhet som påminner om äldre tiders kolonialkrig. Efter Najaf 2004, då det gick åt 100 shiitiska milismedlemmar på varje amerikan, så vågade t.ex. inte shiiterna möta USA i öppen strid längre.

Bra sammanfattning över verkligheten vad som hänt.
Citera
2017-07-11, 15:10
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej, PMU krossade inte IS i Irak. IS besgrades med glaciär långsamhet av den irakiska armén, Peshmerga och med västerländskt stöd. PMU.s bidrag har varit begränsat och till stora delar bestått i övergrepp mot civilbefolkningen.

D.v.s. fanatiska, brutala, men inkompetenta.

Har du sett jubelscenerna från Mosul? Tyder det på övergrepp? Du ljuger alltså .Jag gav en källa där PMU själva säger att USA är en fiende, men du vet bättre?


Citat:
Nej. Israel är inte räda för en numerärt underlägsen, inkompetent och mycket illa utrustad motståndare.

Israel hade förlorat Golan om inte USA hjälpt dem nyligen. Det var just denna grupp som USA skyddade israel för.


Citat:
Nej, PMU har aldrig stridit mot USA. Däremot så har USA tidigare stridit mot (och med) element inom PMU. USA har då krossat motståndet med en överlägsenhet som påminner om äldre tiders kolonialkrig. Efter Najaf 2004, då det gick åt 100 shiitiska milismedlemmar på varje amerikan, så vågade t.ex. inte shiiterna möta USA i öppen strid längre.

2004, just efter invasionen av Irak. Ett dåligt exempel och medvetet förvrängt av situationen idag precis som resten av ditt inlägg.
__________________
Senast redigerad av zaaghi 2017-07-11 kl. 15:23.
Citera
2017-07-11, 15:23
  #12
Avstängd
PMU vs USA
https://www.youtube.com/watch?v=bGcdKqogWZI

från videobeskrivningen:
نیروهای الحشد الشعبی اجازه عبور به نیروهای آمریکایی را ندادند
"PMU tillåter inte USA passera"

"Stick ockupanter", säger han bland annat i videon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback