Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-11, 10:55
  #1
Medlem
Busekatts avatar
Hittar inget direkt specifikt om Björklinge, utanför Uppsala här så startar en ny tråd. Jag ska på visning på prästgårdshöjden på fredag. Vad säger ni? Bra/dåligt, lugnt/stökigt, bra förbindelser med buss, fräscht område? I want it all! Hit me!
__________________
Senast redigerad av Busekatt 2017-07-11 kl. 11:38.
Citera
2017-07-11, 11:11
  #2
Medlem
Att en plats inte ofta förekommer omnämnd på Flashback skulle jag ta som intäkt för att platsen inte utmärker sig i någon större utsträckning, varken positivt eller negativt.
De gånger jag har varit där har jag fått intrycket av att det är ett ganska genomsnittligt, hyfsat välfungerande mindre svenskt samhälle utanför en större svensk stad. Jag brukar ofta konsultera sajten val.se för att bilda mig en ungefärlig uppfattning om vad det är för karaktär på en ort. Björklinge verkar rösta ungefär som Sverige i stort. Vilket förstärker intrycket av genomsnittlighet.
Citera
2017-07-11, 11:22
  #3
Medlem
En fördel är kanske att berätta vilken kommun du pratar om.
Själv har jag ett bekant par som bor i Björklinge. De trivs riktigt bra med tanke på att det är över en kilometer till närmaste granne.
Kanske inte är riktigt samma Björklinge som du tänker flytta till bara.
Citera
2017-07-11, 11:36
  #4
Medlem
Busekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Att en plats inte ofta förekommer omnämnd på Flashback skulle jag ta som intäkt för att platsen inte utmärker sig i någon större utsträckning, varken positivt eller negativt.
De gånger jag har varit där har jag fått intrycket av att det är ett ganska genomsnittligt, hyfsat välfungerande mindre svenskt samhälle utanför en större svensk stad. Jag brukar ofta konsultera sajten val.se för att bilda mig en ungefärlig uppfattning om vad det är för karaktär på en ort. Björklinge verkar rösta ungefär som Sverige i stort. Vilket förstärker intrycket av genomsnittlighet.

Mja det är ju en väldigt liten ort så kanske inte konstigt, ok ska kolla val.se. Tänkte mer hur det är att bo där osv
Citera
2017-07-11, 11:38
  #5
Medlem
Busekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
En fördel är kanske att berätta vilken kommun du pratar om.
Själv har jag ett bekant par som bor i Björklinge. De trivs riktigt bra med tanke på att det är över en kilometer till närmaste granne.
Kanske inte är riktigt samma Björklinge som du tänker flytta till bara.

Syftar på Björklinge utanför Upssala
Citera
2017-07-12, 00:44
  #6
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busekatt
Hittar inget direkt specifikt om Björklinge, utanför Uppsala här så startar en ny tråd. Jag ska på visning på prästgårdshöjden på fredag. Vad säger ni? Bra/dåligt, lugnt/stökigt, bra förbindelser med buss, fräscht område? I want it all! Hit me!
Jag har släktingar i Björklinge med omnejd och har följaktligen god kännedom om bygden.

Björklinge är ett trevligt och välmående samhälle utan några nämnvärda sociala problem. Prästgårdshöjden har aldrig varit ett nedgånget bostadsområde, men Uppsala kommun har på senare år placerat några flyktingar i området vilket kan ha förändrat tillvaron där till det sämre. Men prästgårdshöjden är än så länge övervägande svenskt.

Busskommunikationerna till Uppsala är väldigt bra, och beroende på vilken busslinje du väljer så tar resan 20-30 minuter.

Servicenivån är skaplig. Det finns bland annat distriktssköterskemottagning, barnavårdscentral, privat tandläkare, livsmedelsaffär, bensinstation, högstadieskola och frisör i Björklinge.

Fina omgivningar också. Skog, välbevarade jordbrukslandskap och möjlighet till fiske, bad samt under vintrarna skridskoåkning på den närbelägna Långsjön.
Citera
2017-07-12, 18:41
  #7
Medlem
Inga problem alls med att bo där...lungt och skönt och ändå näratt till Stockholm och Uppsala skulle jag vilja säga
Citera
2017-07-12, 19:28
  #8
Medlem
Sillberts avatar
För en ung singel är nog Björklinge urtråkigt, men för en barnfamilj ett bra ställe.

Björklinge har tididgare haft mycket WT, men med stigande villapriser i Uppsala har nivån på Björklingeborna höjts de senaste 15 åren.
Citera
2017-07-13, 00:31
  #9
Medlem
Busekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Jag har släktingar i Björklinge med omnejd och har följaktligen god kännedom om bygden.

Björklinge är ett trevligt och välmående samhälle utan några nämnvärda sociala problem. Prästgårdshöjden har aldrig varit ett nedgånget bostadsområde, men Uppsala kommun har på senare år placerat några flyktingar i området vilket kan ha förändrat tillvaron där till det sämre. Men prästgårdshöjden är än så länge övervägande svenskt.

Busskommunikationerna till Uppsala är väldigt bra, och beroende på vilken busslinje du väljer så tar resan 20-30 minuter.

Servicenivån är skaplig. Det finns bland annat distriktssköterskemottagning, barnavårdscentral, privat tandläkare, livsmedelsaffär, bensinstation, högstadieskola och frisör i Björklinge.

Fina omgivningar också. Skog, välbevarade jordbrukslandskap och möjlighet till fiske, bad samt under vintrarna skridskoåkning på den närbelägna Långsjön.

Kul! Tack för bra info! Ser fram emot visningen nu
Citera
2017-07-29, 22:47
  #10
Medlem
AltKnights avatar
Du har redan fått bra svar men jag kan instämma i att Björklinge är en bra ort. Fin natur och nära in till Uppsala. Har aldrig bott där själv men det verkar ganska lugnt, är väl mest de lokala epa-gängen som kan ställa till problem antar jag. Prästgårdshöjden är vad jag minns en radhusområde?
Citera
2017-08-16, 15:48
  #11
Medlem
anteri17s avatar
Det får ändå ses som mindre välbeställt/mer stökigt än Bälinge och Storvreta. Björklinges högstadieskola har ett med rätta extremt dåligt rykte. Jag skulle säga att det är betydligt mer WT än vad skribenterna i tråden gör gällande.
Citera
2017-08-18, 19:16
  #12
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Det får ändå ses som mindre välbeställt/mer stökigt än Bälinge och Storvreta. Björklinges högstadieskola har ett med rätta extremt dåligt rykte. Jag skulle säga att det är betydligt mer WT än vad skribenterna i tråden gör gällande.
Befolkningen i Björklinge är definitivt mer blandad än vad som är fallet i medelklassamhällena Bälinge och Storvreta som övervägande befolkas av inflyttade stadsbor med god ekonomi. Det är främst dessa tre befolkningsgrupperna som jag har uppfattat det utkristalliserar sig i Björklinge:

* Folk med rötter i bygden sedan flera generationer tillbaka i tiden.
* Nordupplänningar som t.ex. har bosatt sig i Björklinge med anledning av att de vill bo lantligt nära Uppsala av jobbskäl, men samtidigt behålla närheten till släkten och vännerna i Norduppland.
* Inflyttade Uppsalabor från alla möjliga samhällsklasser.

Det vete fan om det är så mycket stök och WT i Björklinge. Visst, det är lite "bonnigt" och det finns ett ganska stort antal Volvo-, EPA- och jänkebilsraggare i trakten som i någon mening kan definieras som WT. Men det är i stort sett de enda som utmärker sig i en negativ bemärkelse.

Om man känner för att åka på WT-safari så skall man styra kosan mot norra Uppland. I jämförelse med WT-nästen som Tärnsjö, Söderfors och Tierp så framstår Björklinge rentutav som en riktigt förnäm plats...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback