Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-11, 10:30
  #1
Medlem
Funcadelics avatar
Igår köpte jag min första smoking. Eftersom jag inte har ägt någon smoking tidigare, och jag har lovat mig sjäv att undvika Oscar Jacobsson/Tiger/JL när det kommer till kostymer etc eftersom jag alltid blir lockad av dess låga pris men grämer mig efteråt för att de känns som kartonger att bära, tänkte jag att personalen på NK’s Herrekipering skulle kunna hjälpa och guida mig för att hitta rätt. Till slut kom jag därifrån med en smoking från Z Zegna, som skulle bli riktigt fin efter ett besök hos min vanliga skräddare.

Idag läste jag på lite, och insåg då något väldigt skumt: Byxorna saknar revärer men har däremot bälteshällor – enligt precis alla sidor jag läst på borde det istället vara precis tvärt om. Jag har till och med kollat på lapparna i byxan och kavajfickan för att se om det skulle ha blivit något konstigt men det är samma modellbeteckning på båda ställen.

Vad har jag köpt för konstigt? Mannen på NK, som enligt namnbrickan var avdelningschef, borde väl ändå ha upplyst mig om detta, speciellt när jag poängterade att jag ville göra så få utsvävningar som möjligt. Han försäkrade mig om att det var en fin, klassisk smoking i halvcanvas.

Jag kommer givetvis återvända dit idag och höra mig för, men tänkt se om ni har några tankar kring detta. Kilar nog över till Rose & Born istället, förhoppningsvis blir jag inte besviken.

/Func
Citera
2017-07-11, 10:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funcadelic
... Byxorna saknar revärer ...
Då är det ingen smoking, den ska absolut ha sidenrevärer ton i ton med tyget i byxorna.
Citera
2017-07-11, 11:04
  #3
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Då är det ingen smoking, den ska absolut ha sidenrevärer ton i ton med tyget i byxorna.

Ja, och det är det som är märkligt - det är ju inte heller en kostym.

Brukar Z Zegna göra märkliga saker?
Citera
2017-07-11, 11:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funcadelic
Ja, och det är det som är märkligt - det är ju inte heller en kostym.

Brukar Z Zegna göra märkliga saker?
Enklast i nuläget är väl att be skräddaren sätta dit sidenrevärer. Du lär inte kunna reklamera köpet. Om det i övrigt ser ut som en smoking är det sedan en smoking. Viss varians tillåts givetvis. Det är ingen uniform.
Citera
2017-07-11, 11:22
  #5
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Enklast i nuläget är väl att be skräddaren sätta dit sidenrevärer. Du lär inte kunna reklamera köpet. Om det i övrigt ser ut som en smoking är det sedan en smoking. Viss varians tillåts givetvis. Det är ingen uniform.

Nu fick jag till slut tag på NK via telefon - enligt personalen är det trendigt att inte ha revärer och dessutom ha bälteshällor. Det må så vara, men jag bad explicit om en klassisk smoking utan utsvävningar, så jag kommer gå tillbaka och försöka reklamera den istället för att betala en massa extra för att få revärer. Man ska ju kunna lita på personalens rekommendationer.
Citera
2017-07-11, 11:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funcadelic
... enligt personalen är det trendigt att inte ha revärer ...
Äh, vilket BS. Snart blir det väl ”trendigt” med frack utan skörtar... Förvisso är varken smoking eller frack en uniform, men det finns så klart gränser för vad det inte kan vara.
Citera
2017-07-11, 12:18
  #7
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funcadelic
Han försäkrade mig om att det var en fin, klassisk smoking i halvcanvas.
Du bör absolut byta ut den. Smokingbyxor har revär.
Som det är nu är ungefär som om du skulle ha lovikkavantar till frack.

Det är inte en smoking de har sålt till dig.
Citera
2017-07-16, 15:49
  #8
Medlem
Instämmer. Be dem iaf betala vad din skräddare tar för att sy på revärer - om det går att göra. Hällorna kan oftast sprättas bort.
Citera
2017-08-18, 11:37
  #9
Medlem
Orm Ondes avatar
"Trendigt med smokingbyxor utan revärer" - jävla säljare. De ljuger ihop vad som helst för att kränga ett par trasor extra.

Det är bra att sådana här saker läggs ut på nätet så att andra kan få en varning vart man INTE skall vända sig om man vill ha goda råd från sakkunnig personal.
Citera
2017-08-18, 23:22
  #10
Medlem
Ringhals3s avatar
Om de hade "smokingen" på hyllan och du inte gjort några ändringar på den så har du antagligen öppet köp och kan lämna tillbaka den inom rimlig tid!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback