Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-11, 09:41
  #1
Medlem
Hej

Det är ca 1mm däckmönster kvar på min bak crossdäck, nytt har beställts men tänker ändå köra idag. Är det farligt att köra med 0mm däckmönster (men fortfarande "grund"-däck är kvar)?
Citera
2017-07-11, 09:52
  #2
Medlem
Svårt att få ned kraften i backen med nedslitna däck, vad kör du på för underlag?
1mm? Måste ju vara helt blanka.
Citera
2017-07-11, 10:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Svårt att få ned kraften i backen med nedslitna däck, vad kör du på för underlag?
1mm? Måste ju vara helt blanka.

Jag är medveten om det, tack.

Underlagen är asfalt som crossdäcken är inte anpassade för. Jag undrar är att om gummi på normaldäck (icke mönster) är tillräckligt tjocka för köras på asfalt utan att däcken sprängas?
Citera
2017-07-11, 19:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Jag är medveten om det, tack.

Underlagen är asfalt som crossdäcken är inte anpassade för. Jag undrar är att om gummi på normaldäck (icke mönster) är tillräckligt tjocka för köras på asfalt utan att däcken sprängas?
Låter som du borde bytt däck för längesen, nya crossdäck biter ju knappt ens på asfalt vid gaspådrag.
Citera
2017-07-12, 07:13
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Låter som du borde bytt däck för längesen, nya crossdäck biter ju knappt ens på asfalt vid gaspådrag.
Min erfarenhet av offroad/onroad däck är att fästet på asfalt blir bättre när gummiklackarna slits ned samtidigt som greppet på ex: lera blir sämre, samma torde gälla även crossdäck men med lite mönster kan det bli halt vid regn.
Citera
2017-07-12, 09:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Låter som du borde bytt däck för längesen, nya crossdäck biter ju knappt ens på asfalt vid gaspådrag.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Min erfarenhet av offroad/onroad däck är att fästet på asfalt blir bättre när gummiklackarna slits ned samtidigt som greppet på ex: lera blir sämre, samma torde gälla även crossdäck men med lite mönster kan det bli halt vid regn.

Ni har rätt ni båda. Crossdäck bör köras på grus/sand men det är asfalt på vägen dit till skogen, är medveten att man har inte bra vägfäste på asfalt med crossdäck det är därför jag kör försiktigt men det jag undrar i trådstarten om att kommer däcken sprängas när gummiklackarna gått ner till 0mm eller grundgummi klarar av att köras på tills man ser vita trådarna som på bilarna?
Citera
2017-07-12, 10:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Ni har rätt ni båda. Crossdäck bör köras på grus/sand men det är asfalt på vägen dit till skogen, är medveten att man har inte bra vägfäste på asfalt med crossdäck det är därför jag kör försiktigt men det jag undrar i trådstarten om att kommer däcken sprängas när gummiklackarna gått ner till 0mm eller grundgummi klarar av att köras på tills man ser vita trådarna som på bilarna?

Sprängas tror jag väl inte att det är någon större risk för, däremot så blir risken för punka betydligt större om du kör över vassa stenar, trottoarkanter, spikar och liknande.
Citera
2017-07-12, 15:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byling
Sprängas tror jag väl inte att det är någon större risk för, däremot så blir risken för punka betydligt större om du kör över vassa stenar, trottoarkanter, spikar och liknande.

Tack för alla svaren
Citera
2017-07-12, 23:22
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byling
Sprängas tror jag väl inte att det är någon större risk för, däremot så blir risken för punka betydligt större om du kör över vassa stenar, trottoarkanter, spikar och liknande.
+1, däck med 1mm mönster hade jag utan tvekan kört med på asfalt men inte på mer elaka underlag, när gummiklackarna väl är borta finns det inte så mycket skydd kvar, kasserade ett bakdäck för ett tag sen pga skärskada av sten och där stenen hade träffat fanns inte mer än 4mm gummi.
Citera
2017-08-01, 19:34
  #10
Medlem
skippers avatar
Den här frågeställningen är ganska intressant ur ett perspektiv till. Om man mäter från foten på nabben in till väven på däcket. Är detta då tunnare på ett cross/endurodäck än på ett riktigt gatdäck/slicks?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback