Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-11, 11:34
  #25
Medlem
feemaxxxs avatar
Även om man bortser från de praktiska aspekterna (testamente, barn...) med att gifta sig, kan det även för en ateist kännas bra med en sådan ritual. En ritual som ger en djupare samhörighet när man ”officellt/publikt” offentligör att man ämnar leva livet ut tillsammans.
Det är en ritual som alla andra som avser att tillkännagöra en tillhörighet; killgänget som köper samma t-shirts innan man flyger till Mallorca. MC-medlemmarna som tatuerar färgerna, miljöpartisten som klistar miljöpartiets logga på bilen (skrothögen med trasigt avgassystem som spyr ut avagaser), fotbollsklacken som har en gemensam hejarremsa.
Som ateist är det även trevligt att fira julafton, äta påskmiddag och allt vad man nu gör under de kristna högtiderna.

Alltså, inget konstigt med det.
Citera
2017-07-11, 12:20
  #26
Medlem
Jag antar att svaret på trådskaparens frågeställning är därför att de är idioter. Kort och gott.
Citera
2017-07-11, 13:49
  #27
Medlem
Drinkycrows avatar
För mig finns inget "sanctity of marriage". Jag skulle kunna gifta mig för att ge/få papper(medborgarskap), jag hade kunnat gifta mig om hon var snuskigt rik. Jag skulle även kunna tänka mig gifta mig med en tjej jag känner, så hade vi kunnat ha en fest och åka på smekmånad till släktingar i exotiska länder. Hade varit kul. Sen är hon fast med mig liksom och så länge det är hon är jag okej med det.
Citera
2017-07-11, 14:03
  #28
Medlem
flaskborstes avatar
Lite märklig rubrik.

Med tanke på att i stort sett alla kulturer och religioner har motsvarigheter till äktenskap. Ex så har sydamerikanska indianer också sin motsvarighet av "äktenskap" ser lite olika ut men själva iden om varaktig parbildning finns där likväl som accepterandet av gruppen runtomkring.
Citera
2017-07-11, 16:30
  #29
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelinaoneandonly
Och man kan givetvis ställa samma fråga till icke kristna kvinnor.
Skulle vara intressant att få synpunkter och reflektioner på varför man som icke kristen gifter sig? Äktenskapet är ju , hur man än vänder och vrider på det, instiftat av Gud, och om man då inte tror på Gud, vad ser man för mening med äktenskapet och att gifta sig?

Är det en ren ekonomisk lösning, men är den lösningen alltid så lyckad för er män?

Är det en manifestation för kärleken, men varför då den lagbundna delen? Varför inte bara en fest ute i det fria med nära och kära? En allmän happening helt enkelt.

Hur betraktar man äktenskapet som icke kristen? Ett sätt att få uppmärksamhet och då inom traditionella ramar? Att det ska vara nästan på riktigt?


Klockren trådstart!!!
Undrar varför religiösa ingår kontrakt som ej äger laga kraft i detta samhälle?

Min forna sexism gjorde mig blind för "kvinnors natur" och hur den interagerar med dagens sociologi. Ytligt misstag man måste bära med sig i form av en mycket bra läxa.

Jag gjorde det principiellt för att min efterlevande skulle slippa fler problem om jag av en stereotyp anl. ej skulle komma hem från en arbetsplatsolycka. Ojojoj, lyckligt oventandes om vad som komma skulle.
__________________
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2017-07-11 kl. 16:38.
Citera
2017-07-12, 01:10
  #30
Medlem
Jag kan omöjligt bemöta er alla som responderat i tråden, vilket är trist såklart, men man är ju bara människa :=)

Jag uttryckte mig svepande och odetaljerat i trådstarten och förstår därför de frågor och invändningar som möter mig här.

För att nyansera det hela, så måste jag förtydliga att om man inte tror på en kristen Gud, så kan man naturligtvis ändå gifta sig! Jag trodde inget annat. Och att det då blir frågan om, precis som flera av er också nämner, kärleksritualer, festligheter, juridiska aspekter som medför ekonomisk trygghet för såväl en själv som för eventuella avkommor inom den föreningen. Inget nytt under solen.

Och lite där fick jag ju ändå svaren! Att många gifter sig utan Gud inblandad och ser en stark mening och innebörd i äktenskapet utan Gud. Det är helt enkelt tryggt, festligt och trevligt. Skulle vara skoj att se aktuell statistik på för vem, kvinnan eller mannen, som äktenskapsingåendet känns mest viktigt och tillfredsställande. Eller om det inte finns några skillnader där.

Äktenskapsritualer finns inom många religioner och kulturer, helt rätt uppfattat. Men som kristen så ser man ju äktenskapet som instiftat av Gud och som något heligt. Dock håller jag givetvis öppet för att man kan ha alternativa uppfattningar om vad som är eller känns heligt.

Lite falskt blir det onekligen, när man går på vissa vigslar i kyrkor , där prästen har en viktig roll, psalmerna som sjungs är kristna, all kristen "rekvisita" finns, men inte tron hos de som gifter sig. Inte för att man inte unnar folk det vackra kyrkorummet eller Guds välsignelser, tvärtom! Kan ju tänkas handla om en omedveten längtan efter Gud, och en vördnad inför de kristna uttrycken. Vem vet.
Citera
2017-07-16, 19:40
  #31
Medlem
Lelianas avatar
Nu är jag själv kristen och ser ett stort värde i äktenskap. Men jag ser också ett värde i det utöver just religion, och det är egentligen ett ganska stort ämne i sig. Vi kör kortfattat:

Ett par har sex, sex kan leda till barn och barn är ett liv som resulterar i att två har enats till en - enkelt, eller hur. Giftermål är ett uttryck för denna enhet mellan man och kvinna där två blir till en för resten av sina liv, för även om om man skiljer sig är man alltid förenad till en genom barnet man har skapat fram tillsammans. Det vill säga har man barn kan man inte skilja sig då man kommer alltid vara med i varandras liv genom barnet.

Äktenskapet är en bra grund för både man och kvinna där bådas mänskliga behov men också finansiella och trygghet i stort blir säkrad. Man har en vän för livet, någon som är där för en när man blir sjuk, mm. Det är därmed inte så chockerande att vi har något som kallas för försörjningsskyldighet. Utöver det är äktenskapet ett bra grund för samhället då barn som växer upp i stabila, trygga och kärleksfulla hem blir välmående och produktiva människor. Jämfört med barn som tidigt sätts in i institutioner, känner sig övergivna, upplever trauma och så vidare som har större risk för depression, drogmissbruk, mm.

Idag har vi separerat äktenskap, sex och barn - de tre ting som egentligen hör ihop. Detta leder till mycket av det vi ser idag; barn som mår dåligt, kvinnor som känner sig sexuellt utnyttjade och försöker återta makt genom att bete sig som män, deprimerade män som försöker bota sin ensamhet med olika medel, brutna hem som skadar alla, kvinnor som är helt galna pga preventivmedel, dejtning som är åt helvete (se bara Relationsakuten)... Så äktenskap är därmed mer än ett juridisk kontrakt eller "kristen påhitt". Det är ett tecken på sundhet enligt mig.
Citera
2017-07-16, 19:45
  #32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av axelinaoneandonly
Och man kan givetvis ställa samma fråga till icke kristna kvinnor.
Skulle vara intressant att få synpunkter och reflektioner på varför man som icke kristen gifter sig? Äktenskapet är ju , hur man än vänder och vrider på det, instiftat av Gud, och om man då inte tror på Gud, vad ser man för mening med äktenskapet och att gifta sig?

Är det en ren ekonomisk lösning, men är den lösningen alltid så lyckad för er män?

Är det en manifestation för kärleken, men varför då den lagbundna delen? Varför inte bara en fest ute i det fria med nära och kära? En allmän happening helt enkelt.

Hur betraktar man äktenskapet som icke kristen? Ett sätt att få uppmärksamhet och då inom traditionella ramar? Att det ska vara nästan på riktigt?
handlar väl om att man lovar varandra saker?? typ ska inte träffa andra etc, för att bygga det förtroende som behövs inför familjebygget.
Citera
2017-07-19, 00:47
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leliana
Nu är jag själv kristen och ser ett stort värde i äktenskap. Men jag ser också ett värde i det utöver just religion, och det är egentligen ett ganska stort ämne i sig. Vi kör kortfattat:

Ett par har sex, sex kan leda till barn och barn är ett liv som resulterar i att två har enats till en - enkelt, eller hur. Giftermål är ett uttryck för denna enhet mellan man och kvinna där två blir till en för resten av sina liv, för även om om man skiljer sig är man alltid förenad till en genom barnet man har skapat fram tillsammans. Det vill säga har man barn kan man inte skilja sig då man kommer alltid vara med i varandras liv genom barnet.

Äktenskapet är en bra grund för både man och kvinna där bådas mänskliga behov men också finansiella och trygghet i stort blir säkrad. Man har en vän för livet, någon som är där för en när man blir sjuk, mm. Det är därmed inte så chockerande att vi har något som kallas för försörjningsskyldighet. Utöver det är äktenskapet ett bra grund för samhället då barn som växer upp i stabila, trygga och kärleksfulla hem blir välmående och produktiva människor. Jämfört med barn som tidigt sätts in i institutioner, känner sig övergivna, upplever trauma och så vidare som har större risk för depression, drogmissbruk, mm.

Idag har vi separerat äktenskap, sex och barn - de tre ting som egentligen hör ihop. Detta leder till mycket av det vi ser idag; barn som mår dåligt, kvinnor som känner sig sexuellt utnyttjade och försöker återta makt genom att bete sig som män, deprimerade män som försöker bota sin ensamhet med olika medel, brutna hem som skadar alla, kvinnor som är helt galna pga preventivmedel, dejtning som är åt helvete (se bara Relationsakuten)... Så äktenskap är därmed mer än ett juridisk kontrakt eller "kristen påhitt". Det är ett tecken på sundhet enligt mig.

Verkligen intressant att läsa det du skriver. Jag hajar särskilt till inför detta med att man och kvinna, via sex, förenas till ett: ett nytt liv, ett barn. Tänker du då att par som ej avser att skaffa biologiska barn inte ens "behöver" ingå äktenskap, att sex som inte ska leda till avkomma inte behöver välsignas? Jag har nog mer uppfattat det som att man och kvinna blir ett genom ingåendet i äktenskap. Eller är det enskilt via det första sexuella mötet som vi blir ett? Jag har inte tolkat Bibeln som att kvinna och man blir ett genom barnet. Har jag missuppfattat? Man lär så länge man lever.

I övrigt instämmer jag i väldigt mycket av det du skriver. Jag vet dock av erfarenhet att många kan tänkas reagera på begreppet sundhet som kan tolkas som provokation. Inte sällan för det tankar till nazismens sundheit, och därmed utvecklas sundhetsbegreppet till något selekterande och fördömande. Vilka är sunda och "riktiga"? Människor utanför ramarna , ska de betraktas som osunda? Men jag tror verkligen inte att det är din andemening. Vis av tidigare konfrontationer vet jag som sagt att många tolkar eviga sanningar som fördömande och exkluderande.

Men som sagt, i stort; jag håller med dig. Att något kristet "hittepå" samtidigt "råkar" vara så välgörande och gott för oss människor, en slump? Nej, det tror ju inte vi.
Citera
2017-07-19, 00:59
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
handlar väl om att man lovar varandra saker?? typ ska inte träffa andra etc, för att bygga det förtroende som behövs inför familjebygget.

Jo, man ingår ju i ett heligt förbund som jag ser det. Att hålla sig till varandra och ta hand om varandra efter bästa förmåga. Sedan träffas ju många i senare ålder och då anser jag att äktenskapet fortfarande är av högsta vikt även om det inte genererar barn. Ofta har ju då den ene eller båda barn sedan tidigare, och det är förenat med risker att skaffa barn i medelålder 40-50. Dock är dessa nya blandade familjer att se som avvikelser från hur det var tänkt att det skulle vara, för allas bästa. Den kvinna/man som man väljer till sina barns mor/far bör ju för allas bästa vara den man lever resten av sitt liv med.

Min egen man (som jag träffat som 40+) har barn sedan ett tidigare samboförhållande. Det är onekligen en speciell situation måste jag erkänna. Jag tycker om och trivs med hans barn, men man kan nog aldrig känna med andras barn på samma sätt som med egna. Och även, får jag acceptera och leva med en kontakt mellan honom och mamman till barnen, det är ju oundvikligt. Det är trots all kärlek mellan honom och mig, inte det ultimata, det ideala. Jag förstår helt och fullt Guds välmenande förmaningar och gränser. Jag har trängt mig in i en familj, hur dysfunktionell och destruktiv den än var till sin natur. Min man mådde extremt dåligt de senaste åren i det förhållandet. Men å andra sidan mådde mamman minst lika dåligt, och är nu en spillra som människa.

Livet är inte enkelt. Salig är den som går lidande fram.
__________________
Senast redigerad av axelinaoneandonly 2017-07-19 kl. 01:04.
Citera
2017-07-20, 15:46
  #35
Medlem
Lelianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelinaoneandonly
Verkligen intressant att läsa det du skriver. Jag hajar särskilt till inför detta med att man och kvinna, via sex, förenas till ett: ett nytt liv, ett barn. Tänker du då att par som ej avser att skaffa biologiska barn inte ens "behöver" ingå äktenskap, att sex som inte ska leda till avkomma inte behöver välsignas? Jag har nog mer uppfattat det som att man och kvinna blir ett genom ingåendet i äktenskap. Eller är det enskilt via det första sexuella mötet som vi blir ett? Jag har inte tolkat Bibeln som att kvinna och man blir ett genom barnet. Har jag missuppfattat? Man lär så länge man lever.

Par som inte avser skaffa barn kan alltid ändra sig. Men jag antar du menar par som inte kan skaffa barn och kommer aldrig att göra det; jag tycker ändå det vore bäst att gifta sig om deras avsikt är att vara varandra trogna resten av livet. Tänk själv om man dejtar någon och man säger, jag vill gifta mig, och personen tvekar. Då blir man osäker; varför tvekar personen? Vad är fel? Vad är det som saknas? Just denna villighet att ingå ett evigt förbund med den andra gör om hela relationen till någonting annat än den man har när man bara är sambo/dejtar/"ihop"/etc.

Även om giftermål gör man och kvinna till ett för resten av ens liv liksom barn, så kommer sex göra oss till ett i stunden då man inte enbart delar det fysiska utan också någonting själsligt och psykologiskt. Alla vi vet skillnaden mellan sex och bra sex, och vet instinktivt att sex är någonting mer än bara en "köttslig akt". Och även om man försöker separera det och hålla på med engångsligg, så ser vi idag hur många kvinnor känner sig tomma efter det. Vår kropp och själ reagerar på utbytet mer än vad den moderna människan vill erkänna med sina ord och tankar.

Citat:
I övrigt instämmer jag i väldigt mycket av det du skriver. Jag vet dock av erfarenhet att många kan tänkas reagera på begreppet sundhet som kan tolkas som provokation. Inte sällan för det tankar till nazismens sundheit, och därmed utvecklas sundhetsbegreppet till något selekterande och fördömande. Vilka är sunda och "riktiga"? Människor utanför ramarna , ska de betraktas som osunda? Men jag tror verkligen inte att det är din andemening. Vis av tidigare konfrontationer vet jag som sagt att många tolkar eviga sanningar som fördömande och exkluderande.
Äh, om jag provocerar så är det bara bra. Borde finnas mer provokation och andra åsikter än det vi hör på TV och radio idag. Om man tror att ex invandringsfrågan är svår att debattera, huvva, försök prata om just sex, återhållsamhet och andra frågor på ett konservativt sätt!

Citat:
Men som sagt, i stort; jag håller med dig. Att något kristet "hittepå" samtidigt "råkar" vara så välgörande och gott för oss människor, en slump? Nej, det tror ju inte vi.
Människor förut var inte dumma och elaka och enbart vi är de upplysta och den bästa generationen att komma till - som många tror. Oavsett vad man tycker om "gamla förtryckande seder" ska man alltid fråga sig varför de ens fanns där från början. För uppenbarligen är ex äktenskapet någonting gott för människan och samhället, annars skulle det inte ha funnits där så länge genom vår mänskliga historia i olika former. Man ska helt enkelt inte kasta barnet med badvattnet som många gärna vill göra idag i tron att "vi vet bättre".
Citera
2017-07-21, 02:15
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leliana
Par som inte avser skaffa barn kan alltid ändra sig. Men jag antar du menar par som inte kan skaffa barn och kommer aldrig att göra det; jag tycker ändå det vore bäst att gifta sig om deras avsikt är att vara varandra trogna resten av livet. Tänk själv om man dejtar någon och man säger, jag vill gifta mig, och personen tvekar. Då blir man osäker; varför tvekar personen? Vad är fel? Vad är det som saknas? Just denna villighet att ingå ett evigt förbund med den andra gör om hela relationen till någonting annat än den man har när man bara är sambo/dejtar/"ihop"/etc.

Även om giftermål gör man och kvinna till ett för resten av ens liv liksom barn, så kommer sex göra oss till ett i stunden då man inte enbart delar det fysiska utan också någonting själsligt och psykologiskt. Alla vi vet skillnaden mellan sex och bra sex, och vet instinktivt att sex är någonting mer än bara en "köttslig akt". Och även om man försöker separera det och hålla på med engångsligg, så ser vi idag hur många kvinnor känner sig tomma efter det. Vår kropp och själ reagerar på utbytet mer än vad den moderna människan vill erkänna med sina ord och tankar.


Äh, om jag provocerar så är det bara bra. Borde finnas mer provokation och andra åsikter än det vi hör på TV och radio idag. Om man tror att ex invandringsfrågan är svår att debattera, huvva, försök prata om just sex, återhållsamhet och andra frågor på ett konservativt sätt!


Människor förut var inte dumma och elaka och enbart vi är de upplysta och den bästa generationen att komma till - som många tror. Oavsett vad man tycker om "gamla förtryckande seder" ska man alltid fråga sig varför de ens fanns där från början. För uppenbarligen är ex äktenskapet någonting gott för människan och samhället, annars skulle det inte ha funnits där så länge genom vår mänskliga historia i olika former. Man ska helt enkelt inte kasta barnet med badvattnet som många gärna vill göra idag i tron att "vi vet bättre".

Jag blir uppriktigt glad och känner samhörighet med det du skriver och med föreställningen om människan bakom de skrivna orden. Och jag håller med, invandrarfrågan är verkligen piece of a cake i förhållande till eviga sanningar, till exempel runt sex och samlevnad! Det föreligger ändå en viss "status" i att kritisera migrationspolitiken, antalet insläppta flyktingar, så är det. Men att ge sig i kast med att mana till behärskning och avhållsamhet inom det sexuella!!! Haha, där snackar vi MUR.

Kristen och sansad, lugn och tålmodig. Där har du dagens ultimata stigma! Och med värderingar som går att härleda way back och som ofta bygger hela samhällen till grunden. Nej, det får inte finnas eviga sanningar och allt bakåt är fel haha.

Du har så rätt, när den andre parten i ett kärleksförhållande ställer sig tveksam till äktenskap så infinner sig ofrånkomligen en undran hos den villiga parten. Om man säger sig älska någon till fullo och inte vill vara utan den personen, att man har valt den man vill ha för resten av livet, må det bära eller brista, så varför tveka inför äktenskap? Det är i sanning en märklig tvekan.

Men bland icke kristna finns nog ofta föreställningen om äktenskapet som ett fängelse, en boja. Men frihetsberövande vad då? Vilken typ av frihet är det som berövas vederbörande? Vill man bli befriad från någon man älskar och vet att man vill ha som livskamrat? Jo, man kommer säkerligen att bråka, under alla dessa år, det är mänskligt. Bara för att man älskar varandra och valt att bestämma sig, så innebär det inte att man alltid kommer hålla sams eller vara på topp i relationen, Vad tror folk där egentligen? Men till vilken frihet är det man längtar? Längtar man efter friheten från den andra redan från start?

Spännande frågor. Väl mött i vidare reflektioner.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback