Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-31, 13:45
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Hm, kan nog ligga något i att karaktärerna växer fortare med det nya licenseboardsystemet.

Ja, särskilt om man väljer "rätt väg" att låsa upp licenser.
Sen utan damage cap lär det bli rätt stor skillnad...


Hursomhelst, det jag minns mest med FFXII var inte loren, ärligt talas minns jag inte ett skit utom namnet "judge Bergen" som lät som "judge bögen", lol...

Nä, det jag minns mest var den otroligt spännande och omväxlande världen, personligen har jag aldrig lirat ett open world-spel som haft intressantare eller häftigare miljöer.

Den enda tråkiga delen är nog i slutet i


Jag kanske var lite fantasilös som följde en guide genom större delen av spelet, men fick iaf uppleva nära på 100% av världen.


En fråga; har dom fortfarande kvar stället där man kan autolevla upp till 99?
__________________
Senast redigerad av Blalotus 2017-07-31 kl. 13:51.
Citera
2017-07-31, 14:47
  #14
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Nä, det jag minns mest var den otroligt spännande och omväxlande världen, personligen har jag aldrig lirat ett open world-spel som haft intressantare eller häftigare miljöer.
Håller med. Ivalice är en enormt genomarbetad och häftig plats. Det känns som en värld som verkligen "lever" och har en historia.


Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
En fråga; har dom fortfarande kvar stället där man kan autolevla upp till 99?
Det kanske är det här du tänker på:
https://www.gamefaqs.com/boards/1912...c-age/75622039

Inte helt säker, men jag tror också det finns ett ställe i Lhusu Mines där det kommer oändligt med skelett. De är klena och ger inte så mycket exp, men kan vara bra om man vill plocka några extra levels tidigt i spelet.
Citera
2017-07-31, 17:09
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Håller med. Ivalice är en enormt genomarbetad och häftig plats. Det känns som en värld som verkligen "lever" och har en historia.



Det kanske är det här du tänker på:
https://www.gamefaqs.com/boards/1912...c-age/75622039

Inte helt säker, men jag tror också det finns ett ställe i Lhusu Mines där det kommer oändligt med skelett. De är klena och ger inte så mycket exp, men kan vara bra om man vill plocka några extra levels tidigt i spelet.
Ja, jag tror det, man kunde ställa in gambits och så skötte sig fighten av sig själv, jag hade igång mitt ps2 över natten och när jag kollade på morgonen så var alla lvl 99 lol...
Citera
2017-07-31, 18:35
  #16
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Inte första gånger jag ser folk säga att spelet är lätt. Samtidigt har jag ganska stora problem. Har precis "fångat" den tredje story relaterade espern och tycker spelet är ganska tufft. Vet inte vad jag gör fel. Men har börjat gå på lite side quest och optional espers så ska försöka skaffa lite bättre equipments så kanske det tar sig.

Något jag inte spelat ännu är trials. Funderar på att kanske börja med dem nu annars kan det nog bli segt att köra igenom 100 rakt av. Är det så att man får rewards för dessa trials som man kan ta med sig i story delen sedan eller är det bara ära och trophies som kan locka en till trials.

Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Ett litet tips är att time magicks 8, 9 och 10 (hastega och annat fint godis) också kan låsas upp av en machinist om man tilldelar den karaktären espern Famfrit. Personligen så tycker jag att de lägre nivåerna på time magick är lite lökiga så det kan vara värt att tänka på. Du kan få tillgång till den bästa time-magin utan en time battlemage.
Penelo är spelets bästa naturliga magiker så om du kör henne som white/machinist så får du en riktigt bra healer/support-enhet senare i spelet om du gör det valet.

En uhlan/time-build kan tjäna som en mer stryktålig, tankig support-enhet (tack vare heavy armor etc.) som kan bita ifrån sig ordentligt, plus att man får tidig tillgång till time magicks.
Uhlan/red battlemage är annars en combo jag sett rekommenderas på flera ställen.

En diskret men betydelsefull ändring från originalet är att spelet nu autosparas varje gång man rör sig mellan "sektioner" som måste laddas. Därmed förlorar man det där klassiska elementet av spänning som kommer när man är djupt inne i någon avgrundslabyrint full med monster och man börjar nervöst längta efter en savepoint eftersom HP/MP börjar tryta. Samtidigt så slipper man ju också det där oj-nu-dog-jag-och-har-inte-sparat-på-en-timme-helvetet, så i slutänden välkomnar jag faktiskt den ändringen.
Tack för tipsen. Blev tillslut att jag valde en av varje licens istället. Känns mest naturligt med 12 licenser och 6 karaktärer. Så här blev det tillslut.
Vaan: Shikari/Breaker
Balthier: Samurai/Knight
Basch: Monk/Black mage
Fran : Red mage/Archer
Penelo: White mage/Machinist
Ash: Time mage/Uhlan
Jo kikade lite på espers och redan planerat in att låsa upp time mage skills med penelo. Hon är helt klart min viktigaste komponent i spelet. Har 50% mp cost och sen ochså 10 % minus x3 från license board så blir i princip unlimited curaja som kan supporta Vaan och Balthier/Basch. Fran och Ash ligger ganska långt efter level mässigt vilket gör mig lite orolig. Men som jag förstått det är inte levels lika viktigt i detta spel som många andra Jrpgs? LP och Equipments verkar vara viktigare.

Angående det sista måste jag säga att jag uppskattar autosaves och 4x speed. Förstår dem som säger att det tog typ 200-300 timmar att göra allt i originalet. Spelet är väldigt stort och blir mycket transport när man gör hunts. Är 30 timmar in och fångat tredje story relaterade espern och klarat typ 20 hunts. Utan 4x speed hade allt detta nog tagit typ 100 timmar. Har annat och spela ochså så gör inte mig något att skala av tiden lite. Hatar dessutom att spela om stora delar för att jag dött så autosaves är välkommet.
Citera
2017-07-31, 21:22
  #17
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Fran och Ash ligger ganska långt efter level mässigt vilket gör mig lite orolig. Men som jag förstått det är inte levels lika viktigt i detta spel som många andra Jrpgs? LP och Equipments verkar vara viktigare.
Precis som du misstänker så är equipment och licenser betydligt mer relevant än level.
Det finns en accessory (embroidered tippet) som dubblar mängden exp som karaktären får. Ifall någon hamnar lite väl mycket på efterkälken så är den lämplig om man vill levla ikapp den karaktären.
Citera
2017-08-01, 17:48
  #18
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Ja inte konstigt att jag har svårt. Har missat en hel massa. Tex green magic. Hade inte stött på clan stället förens 25 hunts in och tredje story relaterade espern. Fick sitta igenom en massa rewards och sen kunde jag köpa på mig green magic ochså. Bubble kommer nog komma väl till hand. Hade ochså helt missat bazaar. Visserligen hade jag låst upp en del men hade ingen aning om att det finns recept som tillåter bättre equipments. Trodde det typ berodde på hur mycket man sålde/sålde för. Missat en hel massa bra magi ochså som man inte kan köpa. Främst aega spells på protect, shell haste osv.
Citera
2017-08-06, 23:12
  #19
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Fy helvete. Lyckades precis dra igenom trial 100. 1 timme och 30 minuter tog den. Trodde fan att det aldrig skulle ta slut. Fastnade på de 2 sista varav ena kastade en massa elixirs hela jävla tiden. Lyckades inte hålla honom vid sömn tillräckligt länge för att döda den andra och så fort han vaknade kastade han sitt jävla elixir. Och då var det bara att börja om igen. Alldeles svettig och skakig. Funderade flera gånger på att ge upp. Tur man inte gjorde det. Det var inte vackert men känns ganska skönt så här i efter hand En riktig great escape. Jag borde fan inte ha klarat det egentligen. Är nog det sjukaste jag varit med om när det kommer till spel. Måste ta en paus från detta nu känner jag är på gränsen att lägga in mig själva på psyket.
Citera
2017-08-10, 11:15
  #20
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Efter 80 timmar blev jag klar igår. Både med storyn och platinum. Lite blandade känslor kring spelet. Ett bra FF spel men inte i närheten av de andra klassiska jag spelat senaste åren VI-X.

Story: Ok, gillade slutet. Men inte mycket mer. Definitivt den svagaste uppsättning av karaktärer. Egentligen bara Balthier som jag fastnade för. Tråkiga fiender ochså. Ingen kefka eller sephirot direkt. Handlingen i sig fastnade jag inte för heller. Inga direkta intressanta relationer mellan karaktärerna så som tidus-yuna eller cloud-tifa/aerith Squall/rinoa.

Soundtracket: Når inte heller här upp till tidigare höjder detta beror dock mer på att tidigare soundtracks varit så brutalt bra snarare än att denna är dålig/medioker. Ett riktigt bra soundtrack. Gillade främst Mt bur omisace. Men även de olika battle themes var riktigt njutbara.

Gameplay: Gillade iden men tyckte gambits var lite halvsegt. Hade önskat att man kunde spara in olika gambit setups så man snabbt kunde byta mellan dem. Att gå in och ändra manuellt hela tiden blir tröttsamt. Och vissa setups passar helt enkelt inte för vissa fiender. Speciellt om man vill ta bort något status ailment. Och att göra det manuellt i strid hela tiden blir snabbt tröttsamt tyckte jag. Men license board och de olika klasserna var ett bra system.

En besvikelse jämfört med tidigare FF spel men som ett jrpg tyckte jag ändå det var bra.

7/10
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback