Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-10, 22:39
  #1
Medlem
Offices avatar
Vad är meningen med att vi i Sverige inte får poängtera för kvinnor hur de bör klä sig eller var de bör röra sig för att slippa bli utsatta för sexuella trakasserier eller kanske t.o.m. våldtagna?

Överallt i samhället finns det massor med grejer som man i teorin ska kunna göra men som någon aldrig skulle komma på tanken att göra.

Jag som man (kvinnor skriver ibland "jag som kvinna") ska kunna ta ut tiotusen kronor från bankomaten i Biskopsgården och sen hela natten gå omkring och fläkta med sedlarna utspärrade som en solfjäder utan att någon ska kröka ett hårstrå på mig. Likväl, hade jag blivit rånad i det läget hade jag inte direkt förväntat mig något medlidande. Inte heller känner jag mig speciellt kränkt av att någon eventuellt kan tycka att jag inte bör göra så.

När det gäller kvinnor och diverse brott de utsätts för är dock jargongen helt annorlunda. Ingen skulle ens våga tänka tanken att tala om för en festivaltjej som inte vill bli tafsad på att man kanske bör ha på sig något annat än ett par shorts som slutar strax ovanför låret.

Hade det inte varit bättre för gemene kvinna att man helt enkelt var öppen med att vad man har på sig (eller inte) och hur man beter sig kan öka eller minska riskerna att bli utsatt för sexualbrott?

Observera att jag inte tycker att kläder eller beteende ska vara någon förmildrande omständighet för gärningsmannen, det är inte det jag är ute efter.
Citera
2017-07-10, 22:48
  #2
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Det är jävligt viktigt att inte skuldbelägga offer.
Men idag låtsas vi som att det inte spelar någon roll hur man beter sig, "man ska få gå klädd hur man vill var man vill utan att bli våldtagen".
Ja det ska man ju få, men det är inte så verkligheten ser ut och alla har ansvar för sin egen hälsa.

Lite liknande som att röka. Det är att ta en onödig risk.
__________________
Senast redigerad av Hitokiri-Battosai 2017-07-10 kl. 22:50.
Citera
2017-07-10, 23:12
  #3
Medlem
Det är en intressant frågeställning och min uppfattning kan sammanfattas i tre steg:

1. Det är aldrig offrets fel att denne utsätts för sådana brott, vad det än är. 100% av skulden ligger hos gärningsmannen, oavsett offrets klädsel, plats, tidpunkt m.m.

2. Det finns dock val som man kan göra för att minska risken att bli utsatt för brott. T.ex. att inte gå ensam i en ödslig park på natten.

3. Samhället måste jobba mot en nollvision som innebär att alla ska kunna känna sig trygga när som helst, var som helst. Detta går såklart inte att uppfylla helt och hållet, men är något vi måste sträva mot. Dvs. vi kan inte acceptera att det är riskfyllt att gå i den ödsliga parken på natten. Åtgärder behövs som t.ex. väktare, belysning, polisarbete m.m. för att skapa större trygghet.

(punkt 3 är såklart helt omöjlig att ens försöka sig på, med tanke på vilka prioriteringar som görs i samhället i nuläget. Det finns helt enkelt inte resurser)
__________________
Senast redigerad av herter 2017-07-10 kl. 23:21.
Citera
2017-07-10, 23:17
  #4
Medlem
666karuzzels avatar
För jävligt!
Men tänker på ett ungefär att ingen får stjäla min cykel därför låser jag in den!
Lämna inte din handväska för då blir den stulen! Var och en måste tänka själva!
Citera
2017-07-11, 00:05
  #5
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Det är en intressant frågeställning och min uppfattning kan sammanfattas i tre steg:

1. Det är aldrig offrets fel att denne utsätts för sådana brott, vad det än är. 100% av skulden ligger hos gärningsmannen, oavsett offrets klädsel, plats, tidpunkt m.m.

2. Det finns dock val som man kan göra för att minska risken att bli utsatt för brott. T.ex. att inte gå ensam i en ödslig park på natten.

3. Samhället måste jobba mot en nollvision som innebär att alla ska kunna känna sig trygga när som helst, var som helst. Detta går såklart inte att uppfylla helt och hållet, men är något vi måste sträva mot. Dvs. vi kan inte acceptera att det är riskfyllt att gå i den ödsliga parken på natten. Åtgärder behövs som t.ex. väktare, belysning, polisarbete m.m. för att skapa större trygghet.

(punkt 3 är såklart helt omöjlig att ens försöka sig på, med tanke på vilka prioriteringar som görs i samhället i nuläget. Det finns helt enkelt inte resurser)

Varför tar vi då hit hundratals invandrare och bygger upp ghetton och minskar polisnärvaro på gator och torg så att det blir MER OSÄKERT för alla? Det är inte bara kvinnor som blir våldtagna, utan folks bilar bilr uppbrända och går man på fel ställe kan man räkna med en spark i ryggen och stulen mobil, klocka, plånbok.

Vad är det för ide att ha en nollvission när hela samhället går i motsatt riktning?

Ville man ta krafttag hade patrullerande poliser och polisposteringar på gator och torg i utsatta områden och på andra ställen varit en självklar åtgärd.

När det gäller ansvarsfrågan så är det klart att man har ett eget ansvar i att inte agera vårdslöst. Det är lite som att försäkringen inte gäller om du fått inbrott och det inte finns brytskador på dörren.

Överallt funkar det så att man har ett eget ansvar för att undvika att bli drabbad, men man kan naturligtvis inte ställa orimliga krav på ett offer.

Vi måste ju tänka på vad det är för samhälle vi vill ha. Ett samhälle där kvinnor skall behöva sitta hemma och vara rädda, eller ett där de kan röra sig fritt ute, utan att behöva tänka på om de kommer bli våldtagna eller inte.
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-07-11 kl. 00:09.
Citera
2017-07-11, 00:12
  #6
Medlem
Couplets avatar
Kanske vi kan böja med att sluta jämföra kvinnors kroppar med objekt? Bara ett förslag.
Citera
2017-07-11, 00:21
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Kanske vi kan böja med att sluta jämföra kvinnors kroppar med objekt? Bara ett förslag.

Det är beteenden som jämförs med beteenden. Att du inte har mer att säga, ska det tolkas som att det inte finns några motargument, utan att det helt enkelt är logiskt sunt att man inte ska strutta runt på stan lättklädd? Jag bara frågar...
Citera
2017-07-11, 00:55
  #8
Medlem
I en drömvärld skulle tjejer kunna gå klädda hur som helst, när som helst. Men nu har vi importerat världens avskum, så snart räcker det väl inte ens att "klä sig anständigt", vi tjejer får nog börja ha på oss kyskhetsbälte med 10-siffrig kod när vi vistas utomhus.

Samtidigt är tjejer så in i helvete naiva och tror gott om alla invällare.
Så fan heller, utvisa alla äcklen, förbjud islam och lära våra svenska kvinnor att klä sig ordentligt; det är ett steg i rätt riktning, sen kan vi börja arbeta för att få slut på den här förbannade extrem-feminismen som sprider sig som pesten över Sverige.

Tro nu inte att jag tycker att tjejer ska klä sig i ankellånga klänningar, långärmade tröjor o.s.v., utan sluta med alla jävla shorts som slutar där fittan börjar och skär in i häcken som snörningen på en kassler, och magtröjor som slutar under tuttarna.
Citera
2017-07-11, 01:06
  #9
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Kvinnor SKA ha rätten att klä sig hur de vill utan att bli sexuellt ofredade. Kvinnor HAR INTE rätten att klä sig hur de vill utan att bli sexuellt ofredade. Teorin skiljer sig från praktiken. Varför utmana ödet egentligen? Det är blott ett självskadebeteende att gå runt med de mest sexuellt utmanande kläderna sent på natten i generellt kriminella områden. Har man någon självbevarelsedrift så avstår man.

Jag skuldlägger inget offer. Jag ifrågasätter på vilket sätt det är värt att göra på det sättet. Vilka fördelar finns det med det i dagens Sverige?

Om jag vore kvinna skulle jag först utmana problemet till varför somliga män beter sig som de gör. Det grundläggande problemet är att kvinnor vägrar inse vart problemet ligger. Man blundar för att inte bidra till någon form av politisk inkorrekthet.
Citera
2017-07-11, 01:15
  #10
Medlem
Det räcker till och blir över med att offer skuldbelägger dem själva.

Man är inte skyldig till andras val. Det är som att påstå att jag bara i egenskap av kvinna är skyldig ifall det stryker omkring någon våldtäktsman ute nu och letar efter kvinnor. Om jag genom att gå ut då skulle riskera att våldtas av egen skuld. Då måste det redan vara mitt fel att våldtäktsmannen redan finns därute trots att jag sitter inomhus.

Eller har han större rättigheter än mig för att han är man?

Och jag tror absolut att majoriteten av kvinnor tänker sig för vid många tillfällen och gör aktiva val för att undvika faror eller risker. Ändå händer det saker. Ska vi har utegångsförbud kanske? Bortser från att hemmet är den farligaste platsen för en kvinna att vistas i.
__________________
Senast redigerad av makullerad 2017-07-11 kl. 01:18.
Citera
2017-07-11, 01:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Vad är meningen med att vi i Sverige inte får poängtera för kvinnor hur de bör klä sig eller var de bör röra sig för att slippa bli utsatta för sexuella trakasserier eller kanske t.o.m. våldtagna?

Överallt i samhället finns det massor med grejer som man i teorin ska kunna göra men som någon aldrig skulle komma på tanken att göra.

Jag som man (kvinnor skriver ibland "jag som kvinna") ska kunna ta ut tiotusen kronor från bankomaten i Biskopsgården och sen hela natten gå omkring och fläkta med sedlarna utspärrade som en solfjäder utan att någon ska kröka ett hårstrå på mig. Likväl, hade jag blivit rånad i det läget hade jag inte direkt förväntat mig något medlidande. Inte heller känner jag mig speciellt kränkt av att någon eventuellt kan tycka att jag inte bör göra så.

När det gäller kvinnor och diverse brott de utsätts för är dock jargongen helt annorlunda. Ingen skulle ens våga tänka tanken att tala om för en festivaltjej som inte vill bli tafsad på att man kanske bör ha på sig något annat än ett par shorts som slutar strax ovanför låret.

Hade det inte varit bättre för gemene kvinna att man helt enkelt var öppen med att vad man har på sig (eller inte) och hur man beter sig kan öka eller minska riskerna att bli utsatt för sexualbrott?

Observera att jag inte tycker att kläder eller beteende ska vara någon förmildrande omständighet för gärningsmannen, det är inte det jag är ute efter.

Alla bör uppfostras till kritiskt och självständigt tänkande individer, men det är en utopi. Samhällen förändras över tid och därmed det sociala klimatet. Tittar vi på den samtida porren, som är extremt lättillgänglig, fullt laglig samt enligt majoriteten accepterad, så borde varje upplyst och myndig medborgare kunna inse hur den påverkar nutidsmänniskan. Om den grovt kvinnoförnedrande och allt mer våldsamma porren är "helt okej" enligt de flesta, så kan vi liksom inte förvänta oss något annat än att sköra personer tar efter det de ser och hör och gör sig skyldiga till våldtäkter etc.

Och i det sammanhanget, så bör vi förhålla oss pragmatiskt. Nu är det så här och media förmedlar det och det. Då måste vi faktiskt anpassa oss, om vi vill klara oss någorlunda helskinnade. På åttiotalet, när jag var ung, så gick man runt oerhört lättklätt på stan och det var ett helt annat samhällsklimat. Man blev inte antastad och tänkte väl knappt på det där med våldtäkt och så vidare. Våldtäkt var något extremt på den tiden, och förekom i ytterst begränsade och asociala kretsar.

Idag är det förenat med stora risker att gå omkring lättklädd som tjej. Om det är bra och en positiv utveckling? Nej självfallet inte. Men sådan ser samtiden ut och vi har inte mycket mer än att förhålla oss till den. Det finns scenarion när ytterst lättklädda och dessutom berusade damer har slagit sig i slang och gjort sällskap med ett gäng aggressiva män från andra länder. Det finns skäl att betrakta dessa damer som oerhört oförsiktiga och kanske naiva. Ett välfungerande rättssystem måste i ett sådant läge pröva det eventuella brottet till det yttersta och därmed även det eventuella offret. Minsta lilla aspekt av kvinnans frivillighet där och då måste gås genom luppen, så är det. Minsta antydan om vilja till sex hos kvinnan måste helt enkelt belysas och beaktas.
Citera
2017-07-11, 01:28
  #12
Medlem
Tillägg: Det hade givetvis varit på precis samma sätt, om det eventuella offret hade varit en man.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback