Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-17, 02:12
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
En kniv är en liten tröst när 400kg ilsken björn hona rusar mot dig i full karriär.

Småvilt kan man med lite tur och mycket erfarenhet med knivkonst överleva (järv, lo), Men varg, Björn och älg är bara att glömma.

Om man inte har en laddad 45a i hölstret men det är en annan fråga.

Jag vet inte hur du kan gruppera en varg med en björn.. En normal varg väger runt 40 kg, alltså som en mediumstor hund. En vältränad man har mycket goda chanser att ta den med sina bara händer. En man höll fast käken på rackarn till någon kom och sköt den.
Citera
2017-07-17, 16:53
  #26
Medlem
Crozzbarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Om vi säger du möter en björn i skogen, vinner du med en stor vass kniv?

Tänker på alla faror det finns i vildmarken - Älgar, björn, varg osv... Är inte den enda lösningen att bara ha en stor vass kniv ifall någon av dessa djur går till anfall?


Hahaa man är totalt chanslös
Citera
2017-07-17, 19:04
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Jag vet inte hur du kan gruppera en varg med en björn.. En normal varg väger runt 40 kg, alltså som en mediumstor hund. En vältränad man har mycket goda chanser att ta den med sina bara händer. En man höll fast käken på rackarn till någon kom och sköt den.
Vargar lever ju flock, visst finns det vissa fria själar som blivit utkastade men nu var det inte min tanke här.

Och en flock med hungriga rovdjur är väldigt svårt att värja sig ifrån, särskilt när det kommer till varg som är en av dom absolut värsta jägarna vi har i den svenska skogen.
Citera
2017-07-17, 21:22
  #28
Avstängd
En kodiakbjörn är inte aggressiv och lär inte anfalla dig, den går bara förbi. Det är grizzlybjörnen som är den farliga. Så beror på björnen också om man ska skita på sig eller ej.
Citera
2017-07-17, 22:44
  #29
Medlem
ekerilars avatar
Vad sysslar ni med i skogen?

Visst går pulsen upp lite om man möter en björn, men åtminstone mina björnmöten har varit tämligen odramatiska.

Incidenter inträffar om man skadeskjuter en björn, eller möjligen om man väcker den i idet.
Citera
2017-08-08, 00:10
  #30
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Vad sysslar ni med i skogen?

Visst går pulsen upp lite om man möter en björn, men åtminstone mina björnmöten har varit tämligen odramatiska.

Incidenter inträffar om man skadeskjuter en björn, eller möjligen om man väcker den i idet.
Jag har haft björn på ca tre meters avstånd , som tur var gick jag på toa innan jag for ut och fiskade , annars hade nog vadarna blivit septitank.....
Citera
2017-08-12, 22:51
  #31
Medlem
Babajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
En kodiakbjörn är inte aggressiv och lär inte anfalla dig, den går bara förbi. Det är grizzlybjörnen som är den farliga. Så beror på björnen också om man ska skita på sig eller ej.

Vi har iof varken kodiakbjörn eller grizzly i sverige, men om vi snackar Amerikanska björnar är svartbjörnen mer benägen att attackera. Men samtliga av dessa björnar undviker helst kontakt med människor. Egentligen den enda björnen som är direkt livsfarlig vid ett möte (dvs, hög sannolikhet att den attackerar) är isbjörnen, men vem fan befinner sig på nordpolen.

Den svenska brunbjörnen flyr så fort den ser, hör eller känner lukten av en människa. Detta är sant 999 gånger av 1000. Den absoluta majoriteten av tillfällen då en svensk befinner sig i björnens närhet kommer människan aldrig ens ha fattat att så var fallet.

De få gånger som det faktiskt har hänt att björnen attackerar och är aggresiv så rör sig majoriteten av gångerna om en skadeskjuten björn. Dessa är absolut farligast. Värt även att nämna jägare och folk med hund löper en liten risk att hunden retar upp björnen, och sedan kommer springandes tillbaka till sin ägare med björnen hack i häl. En hona med en unge kan utgöra en risk, men endast om du överraskar den/ beter dig hotfullt eller kommer mellan ungen och honan.

Om en björn ändå hypotetiskt skulle anfalla dig så kommer det rimligtvis bara vara ett skenanfall, o den vänder när den kommer nära. Framförallt om du står på dig och inte springer. Tala i lugn ton till björnen, visa den att du inte utgör ett hot.

Vill björnen döda dig kommer detta förmodligen att ske. Kniv eller ej. Finner det högs osannolikt att det skulle vara möjligt att vinna en 1v1 mot en björn som genuint vill ha ihjäl dig med kniv. Då är björnspray bättre, dock olagligt i Sverige.
Citera
2017-08-12, 23:08
  #32
Medlem
Maeglins avatar
Precis som Babaji skriver (ang skadeskjutning) stoppar du inte en björn hur som helst även med skjutvapen. Möjligen kan en duktig skytt såra björnen dödligt men den använder tiden innan den faller ihop till att döda dig.

Det här med kniv kan ni bara glömma. Inte ens på film får ni se sådana scenarier för det är så pass osannolikt att människan tar björn i närstrid.
Citera
2017-08-12, 23:13
  #33
Medlem
randones avatar
Haha, nej, jag skulle inte satsa pengar på att jag skulle vinna.
Men i skogen tror jag nog sannolikheten större för att trampa snett och slå skallen i en sten.. död.
Citera
2017-08-13, 19:42
  #34
Medlem
Starobrnos avatar
Visst är det försvinnande små chanser att medel-Svenson blir angripen. Själv bär jag en US Marines stridskniv i skogen. För jobbets skull och självförsvar. Mot en björn har jag fortfarande taskig chans, ok, men jag bättrar mina chanser
Varit nära björn många gånger, några gånger har varit jobbiga, dvs björnarna har varit så nära som fem meter, eller vrålat mot mig. En gång har jag själv vrålat, dragit kniven och berett mig på fajt. Björnarna backade.
Björnar säga ha tio mäns styrka men även en mans förstånd. Jag tror de kan förstå att min kniv är ett stickvapen, och de vill inte riskera en djup infekterad repa i skinnet i onödan.
Citera
2017-08-20, 15:14
  #35
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Som någon påpekade tidigare så är risken överhängande att djuret vänder tvärt, speciellt om du står på dig och visar motstånd.

Skulle djuret mot förmodan attackera så spelar det ingen större roll om du har en kniv eller en tandpetare.
Citera
2017-10-01, 14:55
  #36
Medlem
iwaalgeudats avatar
Björnar anfaller sällan, har dom ungar eller är skadeskjutna så äre en annan femma.

Min morfar sa alltid att man ska inte bli rädd, göra sig så stor som möjligt, och RaaL (skrika) allt du har.
Mormor sa samma, och den lilla tanten var minsann och plockade hjorton och andra bär helt själv (i säkert 60+års tid), beväpnad med sång och ett gott humör.

https://www.youtube.com/watch?v=A1JON-BhsGk
https://www.youtube.com/watch?v=3lJ2GM17TmA

Gubbarna med nerver av stål alltså.

Ska man nu slåss med en björn så satsar jag alla mina pengar på björnen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback