Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-10, 20:58
  #1
Medlem
Vad är bättre? Hammock (Hängmatta) eller tält?

Riskerna med hammock: Björn, Älg, Varg, Tjuvar

Riskerna med tält: Fästingar som KAN göra mig förlamad om jag har otur, björn, älg, varg.

Jag har tänkt eventuellt vara ute i vildmarken en lång tid (månader)... Jag kommer bo nära en ganska stor stad.

Husvagn, husbil eller bil är inget alternativ.
__________________
Senast redigerad av Falukorvkuk 2017-07-10 kl. 21:04.
Citera
2017-07-10, 21:17
  #2
Medlem
Finns väl för och nackdelar med båda delarna, har hammock nu men en billigare modell med myggnät, nackdelen är det blir kallt om ryggen hade jag mer tid ute så skulle jag satsa på de hammockarna som har ett skydd under.
Tycker det är mysigt gunga mellan träden när jag ska sova drar jag över min pressening /tarf.

Tält får du kanske plats mer i och ska man stanna på ett ställe och har med sig en del saker så är det väl praktiskt.

Björnen skiter nog i om du ligger i tält eller i hängmatta, det viktigaste är hålla rent omkring sig och inte förvara mat öppet.
Citera
2017-07-13, 23:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Vad är bättre? Hammock (Hängmatta) eller tält?

Riskerna med hammock: Björn, Älg, Varg, Tjuvar

Riskerna med tält: Fästingar som KAN göra mig förlamad om jag har otur, björn, älg, varg.

Jag har tänkt eventuellt vara ute i vildmarken en lång tid (månader)... Jag kommer bo nära en ganska stor stad.

Husvagn, husbil eller bil är inget alternativ.

Riskerna lär nog vara ungefär de samma oberoende om du väljer tält eller hängmatta, fästingarna klarar nog av att klättra in i hängmattan.

Mest är det väl en fråga om vad man föedrar. Själv gillar jag hängmatta på kortare turer, eftersom den tar så lite plats. Om det däremot är fråga om en längre tur på mer än en vecka så föredrar jag att ha med tält, eftersom man då får all packning med in i tältet.
Oberoende om man väljer tält eller hängmatta så får man förbereda sig på att man i båda fallen behöver isolering under sig, antingen ett liggunderlag eller nåt liknande.
Citera
2017-07-14, 10:23
  #4
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Vad är bättre? Hammock (Hängmatta) eller tält?
Riskerna med hammock: Björn, Älg, Varg, Tjuvar
Riskerna med tält: Fästingar som KAN göra mig förlamad om jag har otur, björn, älg, varg.
Jag har tänkt eventuellt vara ute i vildmarken en lång tid (månader)... Jag kommer bo nära en ganska stor stad.
Husvagn, husbil eller bil är inget alternativ.

Vad är syftet med din utevistelse? Rekreation eller att du av någon anledning vill leva "off grid"?

Frågan är inte ställd av nyfikenhet, utan för att förutsättningarna blir olika och man kan lösa det på olika vis.
Citera
2017-07-31, 05:07
  #5
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Jag föredrar tält alla gånger eftersom jag sover så mycket bättre på hårt underlag. Har jag sovit en natt i hammock så är ryggen kass på morgonen.
Citera
2017-08-03, 23:03
  #6
Medlem
Säkerheten är egentligen inte skillnad beroende på tält eller hammock?
Fästingar får du med dig upp i hammocken med, likväl som du får med dom in i tältet..

Så tipset är ju att helt enkelt prova vad du gillar först? Testa en vecka med tält, sen en vecka i hammock. Välj det som kändes bäst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback