Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-31, 12:04
  #13
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullpung
Endast ta jobb så vi kan ta ut en anständig lön.
Och inget fusk.
På förekommen anledning har jag börjat granska boksluten bakåt i tiden...
Mina kära kollegor har tagit 50 000 var mer i lön 2015 och 2016.
(Jag har lobbat för en höjning av lön men fått svaret att det blir bara skatt,vi tar utdelning i stället)
Jag har nu granskat 2015 års bokslut och ser att ca 75 000:- är spenderat på privata bilreparationer,drivmedel,golf,krognotor med falsk deltagare(jag)
Jag har även hittat ca:200 000:- som inte är fakturerat 2017.
Som rör arbete till deras vänner.

Möjligt att jag inte helt fattar, men..jag ser inte det STORA problemet.

Det är riktigt korkat att inte ta krognotor (redovisat som inte-representation - dvs bolaget betalar allt över 85 SEK) på bolaget t.ex. Att fakturera sina vänner 200k är ju också helt vansinnigt.

Jeg tror din ide om "Och inget fusk" och vad som är rimligt skatteoptimerat redovisning inte är helt samma sak. Tala ut med dina kompisar.

Givetvis måste du kompenseras, men att betala orimligt mycket skatt är ju bara korkat, och när man optimerar blir det ju så att man inte kan få precis på kronan like mycket.
Citera
2017-07-31, 12:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Hyr in Saleh Hadri i Malmö så reder han ut situationen. Har du otur plockar han dina aktier också men du kan vara säker på att dina partners får vad dom förtjänar.

Haha bästa svaret, in med Saleh Hadri
Citera
2017-08-03, 21:09
  #15
Medlem
Hej kära FB.
2v semester.
PÅ månd är bokföringstjejerna på plats så då tänker jag boka ett möte.
mail går ut till kollegorna.
om någon undrar vad det rör sej om så gälller det att jag vill köpa ut en kollega-
(min sista spaning)
Kollegan har 7700 :-Ryanair till kreta
3 st tankningar privat och 1000:- byggmatriel privart.
13 500:- jun/jul.
Citera
2017-08-09, 09:38
  #16
Medlem
Är ni bara 3 i bolaget skall du givetvis vara med i Styrelsen och också vara firmatecknare. Se till att du blir det sen har du insyn
Citera
2017-08-10, 12:30
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullpung
Hej kära FB.
2v semester.
PÅ månd är bokföringstjejerna på plats så då tänker jag boka ett möte.
mail går ut till kollegorna.
om någon undrar vad det rör sej om så gälller det att jag vill köpa ut en kollega-
(min sista spaning)
Kollegan har 7700 :-Ryanair till kreta
3 st tankningar privat och 1000:- byggmatriel privart.
13 500:- jun/jul.

Lycka till.
Det här är en anledning till att jag inte har bolag med mina vänner. Det är alltid nån som får för sig att börja missköta sig. och är det inte vänner är det fan så mycket lättare att ta en konflikt

Anonymt tips på ovan till skatteverket kommer ordna till det rejält för honom men även för bolaget som kommer åka på sociala avgifter då det ska räknas om till lön.
Citera
2017-08-15, 12:57
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullpung
Hej kära FB.

Hur har det gått?

jag har även sett att man kan begära att en särskild granskare utses av bolagsverket som då kommer gå igenom bolget och se till att ingen ägare missgynnas.

Bolagsverket utser person. ABt betalar
Citera
2017-08-15, 15:14
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kerstschon
Är ni bara 3 i bolaget skall du givetvis vara med i Styrelsen och också vara firmatecknare. Se till att du blir det sen har du insyn

Se till att ändra firmateckningen på bolagsverket, att alla 3 i styrelsen tecknar firman, då kan ingen skriva avtal själv.
Citera
2017-08-15, 16:09
  #20
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansa40
Se till att ändra firmateckningen på bolagsverket, att alla 3 i styrelsen tecknar firman, då kan ingen skriva avtal själv.
Firman tecknas alltid av styrelsen, vilket i detta fallet innebär två av tre ledamöter.
Citera
2017-08-17, 14:42
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Firman tecknas alltid av styrelsen, vilket i detta fallet innebär två av tre ledamöter.

Du kan styra det så att alla i styrelsen ska skriva på i förening, dvs hela styrelsen och då ska vår vän givetvis se till att han sitter med i den. Man kan även välja att det räcker om endast en medlem i styrelsen skriver, det bestämmer företaget själv hur man vill ha det. I mina bolagsstyrelser har vi alltid 2 i förening för påskrift av avtal och det som inte går under löpande förvaltning av bolaget.
Citera
2017-08-20, 22:44
  #22
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansa40
Du kan styra det så att alla i styrelsen ska skriva på i förening, dvs hela styrelsen och då ska vår vän givetvis se till att han sitter med i den. Man kan även välja att det räcker om endast en medlem i styrelsen skriver, det bestämmer företaget själv hur man vill ha det. I mina bolagsstyrelser har vi alltid 2 i förening för påskrift av avtal och det som inte går under löpande förvaltning av bolaget.
Jag är medveten om att det går att besluta om att firmateckning sker t.ex. ledamöterna två i förening. Jag vill dock erinra att firman alltid tecknas av styrelsen, vilket innebär att två av tre ledamöter alltid kan teckna boalgets firma. Detta innebär också att ordföranden, ensam, kan teckna firman om styrelsen består av två personer.

Det går inte att registrera att firman enbart tecknas av styrelsen samtliga i förening.

Oklart varför du tar upp vad som faller in under löpande förvaltning, då styrelsen alltid tecknar firman.
Citera
2017-08-20, 22:49
  #23
Medlem
Hej kära fb .
Jag hade i torsdags ett möte med mina 2 kollegor och boktjejerna.
Jag hade som utgångs punkt att köpa en 3 del av en kollega.
Efter lite kallprat om värde av bolaget kom samtliga överens om att substansvärde på ab är 1 miljon.
Ingen av mina kollegor ville sälja för den summan.
Dom ville ej heller ange ett pris för sina delar.
Då öppnade jag min pärm och drog alla svartjobb och privatköp på företagskort.
Den ena kollegan svammlade och ljög så det blev pinsamt.
Den andra svarade på min fråga om jobbet var fakturerat "nej".
Så han ljög aldrig för mej.
__________________
Senast redigerad av mullpung 2017-08-20 kl. 23:00.
Citera
2017-08-20, 22:57
  #24
Medlem
Totalt har dom stulit ca 600k från firman.
Jag begärde 500k för min del och det tog dom på stående fot.
Jag har som krav inga klausuler eller annat finstilt.
Endast en försäljning av aktier.
Det ska skrivas hos vår revisor nu i veckan.
Hur ska jag begära pengarna?
Synliga på kontot,postväxel,kontant?
Jag tänker att jag skriver inte förens jag har pengarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback