2017-07-16, 14:08
Medlem
TheOldGimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Men än så länge så kan det lika gärna handla om någon anomali av temperatur eller salthalt som detekterats. Man kan se mycket konstigt på avbildande ekolod.

Du idiotförklarar de som sysslar med sjömätning... Jag kan informera dig om att det är i allra högst grad kunnigt folk som utför sjömatningar.
Citera
2017-07-16, 14:56
Medlem
TheOldGimps avatar
Såg en nyhetssändning som jag inte sett tidigare. Där pratar man om att man tagit flera bilder. Endast en bild har ju cirkulerat i media.
I nyhetsinslaget presenterades också en ny djupangivelse jag inte sett tidigare, se länkad bild (bilden längst till vänster).

https://www.pixeltopic.com/image/hwxdahaepztjmru/
Citera
2017-07-16, 16:35
Medlem
Ramiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldGimp
Du idiotförklarar de som sysslar med sjömätning... Jag kan informera dig om att det är i allra högst grad kunnigt folk som utför sjömatningar.

Har Gävle hamn speciellt folk anställt endast för att mäta i hamnen?
Citera
2017-07-16, 16:47
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldGimp

Jag har inte uppfattat att de har bekräftat något? Eller ens att de är säkra?

De har väl bara fått en vädigt misstänkt indikation och därför lämnat över ärendet till en annan myndighet för analys och slutsatser? De har kopplat in Försvarsmakten på ärendet.
Citera
2017-07-16, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Inte en aning, men jag har hört att Trump och Putin troligtvis är bästa kompisar, så dom kanske samarbetar i ett gemensamt projekt med tämjda valar?

Här har du en mer utförlig bild av valen: http://privat.bahnhof.se/wb535467/val.jpg

Det blåmarkerade är ojämnheter i bottnen alternativt störningar i bilderna från ekolodet på grund av att valen rör sig.

Det rödmarkerade är sjärtfenan uppåtvinklad snett åt vänster.

Motargument någon? Är det en osymmetrisk inkorrekt utformad rysk ubåt eller en symmetriskt korrekt avspeglad val?
Känns som om valteorin är den bästa hittills.
Citera
2017-07-16, 20:11
Medlem
TheOldGimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag har inte uppfattat att de har bekräftat något? Eller ens att de är säkra?

De har väl bara fått en vädigt misstänkt indikation och därför lämnat över ärendet till en annan myndighet för analys och slutsatser? De har kopplat in Försvarsmakten på ärendet.

Nej, var skulle jag ha påstått det menar du?
Vad jag menar är att de som genomför sjömätningen har så så pass bra utbildning att de kan skilja på olika vattenlager med olika temperaturer, spökekon och andra ev problem etc.
Citera
2017-07-16, 20:23
Avstängd
konstapels avatar
En sak som ni som pratar om att sänka ubåtar inte verka veta är att skarp insats mot undervattensfarkost i fredstid främst syftar till att tvinga upp den till ytan för att ge sig till känna, inte att sänka den.
Citera
2017-07-16, 20:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
En sak som ni som pratar om att sänka ubåtar inte verka veta är att skarp insats mot undervattensfarkost i fredstid främst syftar till att tvinga upp den till ytan för att ge sig till känna, inte att sänka den.

IKFN citat;

Ubåt inom svenskt inre vatten
69. En utländsk ubåt som påträffas i undervattensläge inom svenskt
inre vatten skall hindras från att bedriva verksamhet där. Därvid får
vapenmakt tillgripas utan föregående varning. Om det behövs, får
sådana vapen användas som medför risk för att ubåten sänks eller
görs manöveroduglig på annat sätt.

Tolka hur du vill, men slutresultatet kan innebära en sänkt ubåt, spelar således ingen roll vad man syftade till. Sänk skiten, fullt tillåtet.
Senast redigerad av OY 2017-07-16 kl. 20:39.
Citera
2017-07-16, 20:58
Medlem
Släpp detta här nu pojkar.
När inte ens NATO:s främsta svenska propagandaorgan DN hostat fram en artikel om de uppenbara ryska invasionsförberedelserna som expertisen i denna tråd anar, är det som en bekräftelse på att bevisläget för att det ens är en ubåt - tunt. Eller att det är återigen är just ett NATO-land som bara behövde lite träning.
Citera
2017-07-16, 21:03
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
IKFN citat;

Tolka hur du vill, men slutresultatet kan innebära en sänkt ubåt, spelar således ingen roll vad man syftade till. Sänk skiten, fullt tillåtet.

Hur är det med din läsförståelse egentligen?
Citera
2017-07-16, 22:33
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
IKFN citat;

Vilket skall tolkas som att man skall se till att båtjäveln inte kan fortsätta, även om det finns risk att den sjunker - inte att den skall sänkas.
Citera
2017-07-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Gääsp det finns alltid främmande ubåtar i svenskt vatten jag har för mig att vi till och med var så snälla så vi hjälpte ryssarna av ett grund i fjol.

I Svenskt vatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in