2017-07-10, 18:46
Medlem
Det blev draget dubbelt så mycket på mitt kort mot vad som tjänsten kostar normalt.
Det behövdes ingen pinkod (betalautomat) även om summan var drygt 1000kr.

Jag har därefter försökt fyra gånger få pengarna tillbaka.
Första gången var någon timme efter det drogs och då fick jag ett ok att det skulle betalas ut inom kort.

En vecka passerade och jag ringde igen fick igen ett ok. Men de skulle maila mig något som jag skulle fylla i. Fick inget mail.

Dagen efter ringde jag igen och även då fick ett ok men att jag skulle maila till dem.

Mailade dem strax efter och fick ett ok att det skulle betalas ut snart.

Vid andra kontakten fick jag veta att det är tisdagar och torsdagar som de betalar ut på.
Mailade dem i onsdags och fick veta att det skulle betalas ut på torsdag (förra veckan).

Nu är det måndag och jag har fortfarande inte fått pengarna.

Vad kan jag göra?
Kan företag skjuta upp på utbetalningar hur långt som helst?
Som privatperson hade man fått inkasso och allt annat skit vid det här laget.
Kan jag kräva ut en förseningsavgift?
Ska jag gå via min bank och be dem dra tillbaka betalningen?

Det känns lite olustigt att behöva ringa dem igen imorgon och då hamna i en timmes telefonkö igen.

Har jag några riktiga rättigheter?
Citera
2017-07-10, 21:30
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
Det blev draget dubbelt så mycket på mitt kort mot vad som tjänsten kostar normalt.
Det behövdes ingen pinkod (betalautomat) även om summan var drygt 1000kr.

Jag har därefter försökt fyra gånger få pengarna tillbaka.
Första gången var någon timme efter det drogs och då fick jag ett ok att det skulle betalas ut inom kort.

En vecka passerade och jag ringde igen fick igen ett ok. Men de skulle maila mig något som jag skulle fylla i. Fick inget mail.

Dagen efter ringde jag igen och även då fick ett ok men att jag skulle maila till dem.

Mailade dem strax efter och fick ett ok att det skulle betalas ut snart.

Vid andra kontakten fick jag veta att det är tisdagar och torsdagar som de betalar ut på.
Mailade dem i onsdags och fick veta att det skulle betalas ut på torsdag (förra veckan).

Nu är det måndag och jag har fortfarande inte fått pengarna.

Vad kan jag göra?
Kan företag skjuta upp på utbetalningar hur långt som helst?
Som privatperson hade man fått inkasso och allt annat skit vid det här laget.
Kan jag kräva ut en förseningsavgift?
Ska jag gå via min bank och be dem dra tillbaka betalningen?

Det känns lite olustigt att behöva ringa dem igen imorgon och då hamna i en timmes telefonkö igen.

Har jag några riktiga rättigheter?

Din bank kan inte hjälpa dig, köpe"avtalet" är mellan dig och företaget. Blanda inte in banken.

Vänd dig till ARN, alternativt Konsumentverket.
Citera
2017-07-10, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Din bank kan inte hjälpa dig, köpe"avtalet" är mellan dig och företaget. Blanda inte in banken.

Nja... Visst kan banken hjälpa till.
Jag har för några år sedan fått tillbaka pengarna, men då var det ett riktigt bedrägeri.

Eller vem vet hur man ska klassas detta som jag nu upplever.
Det får vi väl se.

https://www.nordea.se/privat/vardags...formation.html
Citera
2017-07-15, 14:03
Medlem
Jag är inte jätteinsatt, men prova läsa lite om "condictio indebiti" (felaktig utbetalning). Jag är dock inte 100% säker på att ditt fall berörs av detta men jag skulle kolla upp det iaf.

Nästa steg vore att ringa till Kronofogden och förklara läget och se vad som skulle krävas för att de eventuellt skulle kunna hjälpa dig. Det verkar som att du har gjort det rätta och tagit kontakt tidigt och flertal gånger, vilket är till din fördel, speciellt om du sparat alla konversationer.

Du skulle kunna försöka ansöka om ett betalningsföreläggande från Kronofogden för att sätta lite fart på företaget. Detta kostar 300kr att göra som du har rätt att lägga på skulden. Du har även rätt att yrka på ett arvode på 380kr som också den läggs på skulden.

Prova ring kronkalle på måndag och se vad de kan göra. Som en gammal inkassobolagsarbetare skulle jag tycka om att se en privatperson kräva ett företag, istället för det omvända.
Citera
2017-07-19, 15:54
Medlem
Citat:

Jag tycker tvärtom, ring banken och be om hjälp att reklamera debitering. Berätta vad du gjorde som här i tråden.
Citera
2017-07-20, 11:12
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gustav.m.jonsson
Jag tycker tvärtom, ring banken och be om hjälp att reklamera debitering. Berätta vad du gjorde som här i tråden.

Banken kommer endast säga;
"Vänd dig till företaget, eftersom köpet varken är bedrägligt eller skett som en felaktig debitering"

Eftersom att TS genomfört köpet hos företaget så finns det ingen anledning att reklamera, om det inte vore en dubbel debitering vid köptillfället.

Som TS förklarar det är det dock ett köp, men en betydligt högre summa än vad TS trodde. Banken håller inte på och rättar köp som kortinnehavaren faktiskt har godkänt.
Citera
2017-07-20, 21:40
Medlem
Citat:
"Vänd dig till företaget, eftersom köpet varken är bedrägligt eller skett som en felaktig debitering"

Eftersom att TS genomfört köpet hos företaget så finns det ingen anledning att reklamera, om det inte vore en dubbel debitering vid köptillfället.

Som TS förklarar det är det dock ett köp, men en betydligt högre summa än vad TS trodde. Banken håller inte på och rättar köp som kortinnehavaren faktiskt har godkänt.

Du har rätt i sak, men vi förstod TS olika. Jag trodde att det rörde sig om en dubbeldebitering
Citera
2017-07-20, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Jag är inte jätteinsatt, men prova läsa lite om "condictio indebiti" (felaktig utbetalning). Jag är dock inte 100% säker på att ditt fall berörs av detta men jag skulle kolla upp det iaf.

Nästa steg vore att ringa till Kronofogden och förklara läget och se vad som skulle krävas för att de eventuellt skulle kunna hjälpa dig. Det verkar som att du har gjort det rätta och tagit kontakt tidigt och flertal gånger, vilket är till din fördel, speciellt om du sparat alla konversationer.

Du skulle kunna försöka ansöka om ett betalningsföreläggande från Kronofogden för att sätta lite fart på företaget. Detta kostar 300kr att göra som du har rätt att lägga på skulden. Du har även rätt att yrka på ett arvode på 380kr som också den läggs på skulden.

Prova ring kronkalle på måndag och se vad de kan göra. Som en gammal inkassobolagsarbetare skulle jag tycka om att se en privatperson kräva ett företag, istället för det omvända.

Det är bara att ansöka om ett betalningsföreläggande om man vill det, bara att fylla i blankett och skicka in, inga beviskravs finns och det finns inga som helst hinder att privatperson söker mot företag.
Citera
2017-09-10, 14:40
Medlem
Citat:

Ber om ursäkt att jag varit borta ett tag men det där stämmer inte.
Jag har inte godkänt beloppet.
Det är en betalautomat som EFTER man satt i kortet ger dig priset och drar pengarna utan att du slår kod eller har möjlighet att ändra och/eller avbryta.

Jag trodde faktiskt det var förbjudet med den typen av kortautomater som gör på det viset och speciellt när det gäller 1000+ kr.
Citera
2017-09-10, 18:33
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
Ber om ursäkt att jag varit borta ett tag men det där stämmer inte.
Jag har inte godkänt beloppet.
Det är en betalautomat som EFTER man satt i kortet ger dig priset och drar pengarna utan att du slår kod eller har möjlighet att ändra och/eller avbryta.

Jag trodde faktiskt det var förbjudet med den typen av kortautomater som gör på det viset och speciellt när det gäller 1000+ kr.

Finns det öht terminaler som kan godkänna en betalning utan att du trycker åtminstone ok? Aldrig sett sådana från de större aktörerna
Citera
2017-10-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg

BengtGbg har helt rätt glöm bara inte att kryssa i ränta enligt räntelagen från när skulden uppstod :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in