Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-10, 17:26
  #1
Medlem
Hej,

Min mor skulle åka ned till Schweiz idag men när jag kom hem från jobbet så hade hon tydligen inte fått gå ombord på flyget. Hon hade inte sin e-biljett med sig men däremot hade hon en bokningsbekräftelse samt ett kvitto på att hon har betalt biljetten. Hon hade även sitt pass med sig som hon visade upp.

Hon pratade med en person från KLM på plats men det verkar inte ha hjälpt någonting.

Om man glömmer sin e-biljett till incheckningen, bör inte flygbolaget ändå kunna hitta en om man har själva bokningsbekräftelsen samt pass med sig? Jag har nästan alltid använt flygbolagens telefonappar för att visa upp biljetten men känns ju lagom osäkert om det plötsligt skulle strula och så får man inte komma ombord på flyget.
Citera
2017-07-10, 17:38
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nokthal
Hej,

Min mor skulle åka ned till Schweiz idag men när jag kom hem från jobbet så hade hon tydligen inte fått gå ombord på flyget. Hon hade inte sin e-biljett med sig men däremot hade hon en bokningsbekräftelse samt ett kvitto på att hon har betalt biljetten. Hon hade även sitt pass med sig som hon visade upp.

Hon pratade med en person från KLM på plats men det verkar inte ha hjälpt någonting.

Om man glömmer sin e-biljett till incheckningen, bör inte flygbolaget ändå kunna hitta en om man har själva bokningsbekräftelsen samt pass med sig? Jag har nästan alltid använt flygbolagens telefonappar för att visa upp biljetten men känns ju lagom osäkert om det plötsligt skulle strula och så får man inte komma ombord på flyget.
därför är det viktigt att skriva ut biljetten, lita inte på tekniken . Strul kan uppstå.
Citera
2017-07-10, 17:43
  #3
Medlem
Mackan52s avatar
Vad är det för nonsens? För mig har "e-biljett" alltid varit referensnummer som man trycker in så får man boarding.

Utskrift har alltid räckt för mig även på manuell boarding
Citera
2017-07-10, 17:47
  #4
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Jag är inte med riktigt. Det vanligaste är väl att man checkar in online och så skriver man ut eller laddar ner boardingkortet.

Jag har i modern tid inte varit med om att man skulle kräva någon "e-biljett" om man checkar in manuellt på flygplatsen. Det brukar aldrig behövas något annat än ID då. Formellt kanske dom har rätt att kräva en utskriven bokningsbekräftelse men det hade hon tydligen med sig.

Eller var det så att hon checkat in online och sedan kom väldigt sent till flygplatsen i tron att hon skulle kunna gå direkt genom säkerhetskontrollen?

Ett boardingkort brukar man annars kunna skriva ut i någon automat även om man checkat in online men glömt att skriva ut boardingkortet därhemma.
Citera
2017-07-10, 17:56
  #5
Medlem
Nu har jag precis pratat med henne över telefon. Tänkte klargöra här lite.

Det hon hade med sig till flygplatsen var utskrifter med hennes bokningsnummer, betalningsbekräftelse samt alla relevanta uppgifter (riktiga namn, telefonnummer m.m.).
När hon skulle checka in så hittade de inte hennes uppgifter och kunde inte släppa igenom henne.
Hon hade med sig sitt giltiga pass.

Efter att hon hade kommit hem och skickade mig uppgifterna för att logga in på resebyråns elektroniska sida så ser jag e-biljetten/reseplanen i PDF format som man kunde ha laddat ner. Där finns också ett nummer som det står (flygbolagets bokningskod). Den hade hon alltså inte med sig.

Jag förstår förvisso att hon borde ha tagit med sig alla relevanta papper, inklusive e-biljetten och reseplanen men det låter ju rent av bedrövligt att man inte skulle få komma ombord på flyget när man har giltiga ID-handlingar. Bör inte flygplatsen själva ha namnen på samtliga passagerare som ska åka med på flyget?
__________________
Senast redigerad av Nokthal 2017-07-10 kl. 18:01.
Citera
2017-07-10, 18:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nokthal
Nu har jag precis pratat med henne över telefon. Tänkte klargöra här lite.

Det hon hade med sig till flygplatsen var utskrifter med hennes bokningsnummer, betalningsbekräftelse samt alla relevanta uppgifter (riktiga namn, telefonnummer m.m.).
När hon skulle checka in så hittade de inte hennes uppgifter och kunde inte släppa igenom henne.
Hon hade med sig sitt giltiga pass.

Efter att hon hade kommit hem och skickade mig uppgifterna för att logga in på resebyråns elektroniska sida så ser jag e-biljetten/reseplanen i PDF format som man kunde ha laddat ner. Där finns också ett nummer som det står (flygbolagets bokningskod). Den hade hon alltså inte med sig.

Jag förstår förvisso att hon borde ha tagit med sig alla relevanta papper, inklusive e-biljetten och reseplanen men det låter ju rent av bedrövligt att man inte skulle få komma ombord på flyget när man har giltiga ID-handlingar. Bör inte flygplatsen själva ha namnen på samtliga passagerare som ska åka med på flyget?

Vi får nog reda ut bolagsröran lite.

Flygplatsen har ingen koll på vilka passagerarna är, man har sannolikt inte ens koll på exakt hur många passagerare man förväntas få på en dag (förutom i grova drag).

Det flygplatsen har koll på är hur mycket flygstolar som finns att sälja vilka perioder på dagen, det gör att man kan planera sina gater och sin personal efter detta. Men flygplatsen i sig säljer inga flygbiljetter och det är inte flygplatsens personal som är ansvariga för check-in.



Flygbolag säljer flygbiljetter. Varje flygbolag har koll på hur många biljetter man har sålt på en viss flygning och därmed hur mycket passagerare man förväntas få på en flygning. Men flygbolag säljer inte bara biljetter till privatpersoner, utan även till bolag såsom en resebyrå.


Du/din mor har bokat genom en resebyrå. Resebyrån har då köpt ett antal platser utav flygbolaget, och resebyrån utfärdar dina resehandlingar.


När du kommer till flygplatsen och ska checka in är det antagligen återigen ett bolag inblandat nämligen flygbolagets kontrakterade markpersonal. Detta är normalt inte samma som flygbolaget, även om vissa flygbolag äger/har ägt bolag för ground handling. Även om dessa rimligen har fått tillgång till en hel del data om namn på vilka som köpt biljett etc så är det inte samma bolag som flygbolaget i sig.


Biljetten är alltså köpt och utfärdad av en resebyrå. Resebyrån är ansvarig för att utfärda resehandlingarna, vilket dom också verkar ha gjort. Det hade också varit resebyråns ansvar att lösa ombokningar och dylikt vid problem, inte flygbolaget.


På flygplatsen har inte rätt handlingar uppvisats. Bekräftelsen var utställd av en resebyrå, inte flygbolaget. Det är därför inte alls konstigt att check-in inte hittat någon info. All info ligger sannolikt hos resebyrån.


Jag förstår att det inte är helt uppenbart, men jag ser inte vad man skulle kunnat göra såhär i efterhand. Biljetten är inte köpt av flygbolaget utan av en resebyrå och ev. diskussion behöver ni ha med den. Om det dessutom är som det låter(?) vilket är att ni har fått boardingkort skickat men missat skriva ut det, ja då tror jag inte ni har mycket att hämta.


Flygplatsen som du nämner har ingenting med saken att göra alls. Dom är inte alls inblandade i själva biljetthanteringen utan det görs helt utav andra bolag (som finns på flygplatsen men inte är flygplatsen i sig).
Citera
2017-07-10, 18:35
  #7
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Vi får nog reda ut bolagsröran lite.

Det du skriver är inte på något sätt sant. Flygbolagen har en skyldighet att känna till vilka passagerare som ska flyga på deras flygningar, denna information matar resebyrån in i ett system som alla flygbolag är anslutna till på överseende med IATA. Så fort en reservation gjorts (även utan att kunden betalt) läggs detta in för att flygbolaget ska kunna informera andra berörda myndigheter, exempelvis så kräver vissa länder vetskap om vilka som flyger över deras luftrum.

Däremot kan det såklart varit något strul med just det här resebolaget, det framgår ju inte vilket som TS bekant använt. Dvs Resebyrån kan ha gjort ett misstag, då hade det ju såklart varit enklast att ringa resebyrån på plats på Arlanda och reda ut detta. Detta är inget som KLM behöver hållas ansvariga för.

Om det däremot inte begått något misstag så räcker det självklart med att ha ID handlingar, som då självklart måste stämma överens med bokningen då det inte finns några krav på att lämna ut personnummer eller annan identitet vid bokning (Om det inte av andra anledningar krävs)

KLM flyger själva från Arlanda så personalen där agerar i KLMs namn (Eller Skyteam) så det verkar synnerligen konstigt att man inte velat hjälpa till. Flyger man inte ofta kanske man inte står på sig så mycket heller.
Citera
2017-07-10, 18:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Det du skriver är inte på något sätt sant. Flygbolagen har en skyldighet att känna till vilka passagerare som ska flyga på deras flygningar, denna information matar resebyrån in i ett system som alla flygbolag är anslutna till på överseende med IATA. Så fort en reservation gjorts (även utan att kunden betalt) läggs detta in för att flygbolaget ska kunna informera andra berörda myndigheter, exempelvis så kräver vissa länder vetskap om vilka som flyger över deras luftrum.

Däremot kan det såklart varit något strul med just det här resebolaget, det framgår ju inte vilket som TS bekant använt. Dvs Resebyrån kan ha gjort ett misstag, då hade det ju såklart varit enklast att ringa resebyrån på plats på Arlanda och reda ut detta. Detta är inget som KLM behöver hållas ansvariga för.

Om det däremot inte begått något misstag så räcker det självklart med att ha ID handlingar, som då självklart måste stämma överens med bokningen då det inte finns några krav på att lämna ut personnummer eller annan identitet vid bokning (Om det inte av andra anledningar krävs)

KLM flyger själva från Arlanda så personalen där agerar i KLMs namn (Eller Skyteam) så det verkar synnerligen konstigt att man inte velat hjälpa till. Flyger man inte ofta kanske man inte står på sig så mycket heller.


Fast du har missat ett steg. Det är inte flygbolaget som checkar in passagerare, det är ground handling.

Flygbolaget har säkert listor i någon databas som man skickar till relevanta myndigheter, men det betyder inte att check-in har möjlighet att dra upp bokningar som gjorts med resebyrå utan rätt bokningsreferens. Man kan ha det, men som visat sig i det här fallet är det ingen självklarhet.

Bara för att bolag agerar i någons namn betyder det inte att man faktiskt är bolaget i fråga. Om SAS anlitar Swissport till check-in är det Swissports personal som du pratar med på marken och som hanterar allting ända fram tills du kommer ombord på själva flygplanet. Även om det kanske står SAS på skyltarna även innan.

Sen håller jag med om att det bästa antagligen varit att ringa resebyrån ifrån flygplatsen, då hade man kanske kunnat få fram korrekt bokningsreferens (dvs den som KLM hade, inte den resebyrån använde som var den som hade kommit med) men det hjälper ju föga nu.
Citera
2017-07-10, 18:50
  #9
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Fast du har missat ett steg. Det är inte flygbolaget som checkar in passagerare, det är ground handling.

Flygbolaget har säkert listor i någon databas som man skickar till relevanta myndigheter, men det betyder inte att check-in har möjlighet att dra upp bokningar som gjorts med resebyrå utan rätt bokningsreferens. Man kan ha det, men som visat sig i det här fallet är det ingen självklarhet.

Bara för att bolag agerar i någons namn betyder det inte att man faktiskt är bolaget i fråga. Om SAS anlitar Swissport till check-in är det Swissports personal som du pratar med på marken och som hanterar allting ända fram tills du kommer ombord på själva flygplanet. Även om det kanske står SAS på skyltarna även innan.

Som jag sa så behöver det inte vara KLM, Arlanda och många andra flygplatser erbjuder den tjänsten. Dock har dom tillgång till exakt samma information. Jag åkte till Hongkong för ett par veckor sedan, hade inte med mig en enda papperslapp, bara mitt pass. Inga problem. Samma process upprepades på tillbakavägen i Hongkong.

Låt oss säga att dom BARA har tillgång till ett referesnummer? hur i helvete ska dom kunna verifiera att du är den du utger dig för att vara? Jag skulle kunna heta Nisse Tuta på mitt pass men skriva in mig som Farbror Frej när jag bokar? Hur sköter ground handling det?
Citera
2017-07-10, 19:01
  #10
Medlem
Då fungerar systemet som det är tänkt. Bra !

"Hon hade inte sin e-biljett med sig men däremot hade hon en bokningsbekräftelse samt ett kvitto på att hon har betalt biljetten. Hon hade även sitt pass med sig som hon visade upp."

Skyll Dig Själv-indikatorn slår i taket om man inte har E-biljetten (som alltså helst ska vara utskriven, då teknik kan krångla) med sig. Vad spelar bokningsbekräftelse för roll ?, den kan man ju ha för att fem minuter senare makulera sin resa !. Kvitto !!! Jaha...och !. Det kan man ju också ha, men ändå makulerat samma resa. Att du ens nämner "Hon hade även sitt pass med sig som hon visade upp" visar väl på ganska låg koll. Är det ens värt att skriva en sådan total självklarhet som att ha passet med sig ?

Det ENDA som gäller är GILTIG BILJETT. Har man inte det så SKA man nekas !
Citera
2017-07-10, 19:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Som jag sa så behöver det inte vara KLM, Arlanda och många andra flygplatser erbjuder den tjänsten. Dock har dom tillgång till exakt samma information. Jag åkte till Hongkong för ett par veckor sedan, hade inte med mig en enda papperslapp, bara mitt pass. Inga problem. Samma process upprepades på tillbakavägen i Hongkong.

Låt oss säga att dom BARA har tillgång till ett referesnummer? hur i helvete ska dom kunna verifiera att du är den du utger dig för att vara? Jag skulle kunna heta Nisse Tuta på mitt pass men skriva in mig som Farbror Frej när jag bokar? Hur sköter ground handling det?

Namnet står på ditt boarding card så man kollar passet (eller motsvarande ID) och jämför namnet mot boarding card. När du scannar det vid gate kommer också datorn hålla koll på att nummer på boarding card stämmer mot systemet.

När du åkte till Hong Kong har du antagligen boarding card i en app eller liknande? Jag kör ofta mina boarding cards i telefonen istället vilket funkar bra, det är dock inte det TS (mor) har haft. Man har dykt upp till flygplatsen utan boarding card och utan flygbolagets referensnummer. Även om man det inte är orimligt att tycka att man hade kunnat lösa det så förstår jag samtidigt varför det inte nödvändigtvis går.

Sen är det faktiskt inte vid allt flyg du behöver identifiera dig. Inrikes i Sverige t.ex. kan du flyga utan att alls identifiera dig. Då kan det stå vad för namn du vill så länge du har ett boarding card som datorn släpper igenom.
Citera
2017-07-10, 20:06
  #12
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Namnet står på ditt boarding card så man kollar passet (eller motsvarande ID) och jämför namnet mot boarding card. När du scannar det vid gate kommer också datorn hålla koll på att nummer på boarding card stämmer mot systemet.

När du åkte till Hong Kong har du antagligen boarding card i en app eller liknande? J

Nej jag hade inte checkat in alls, för att få ett boarding card måste man checka in, vilket man naturligtvis kan göra på ett antal tusen olika sätt, med SAS kan man göra det med ett SMS, eller med deras app, eller via webben. Du kan även checka in via deras self-service och då brukar det gå bra att scanna passet eller använda kreditkortet som du bokade med, alternativt ditt eurobonus. Inget av detta hade jag gjort (även om jag har eurobonus och använder sedan appen i min apple watch för att gå igenom säkerhetskontrollen och ta mig in på lounger mm) utan jag visade bara mitt pass när jag checkade in vid desken, fungerade fint.

Detta har jag alltså gjort vid ett antal gånger, hos ett antal flygbolag och det har aldrig varit några problem.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2854640

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback