Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-10, 16:09
  #1
Medlem
QyzMans avatar
Hej.

Tänkte höra om det finns folk här som vet om man får köra bil trots dubbelseende? Och annars vad händer om man gör det ändå?

För va 6veckor sen var jag med om en lite värre bilolycka. Alla vi som satt i bilen hade otroligt tur och överlevde. Jag fick bla en värre hjärnskakning, 4 små hjärnblödningar och ihopsjunken lunga. Dom saker ser jag inte som ett problem idag. Det värsta är att en nerv bakom ögat vart skadad, följden av det är altså att jag ser dubbelt. Har vant mig såpass att det är bara I vissa situationer som jag ser dubbelt. Ögonläkaren sa att dom kanske skulle fixa de med prisma glasögon. Isåfall, hur långt tid tar det att få glasögon och får man köra bil direkt man fått dom? Är väldigt beroende av att köra bil, och vill givetvis få köra bil så snart som möjlig.

Kan tillägga att jag inte är helt bakom flötet och tänker inte börja dumköra över mina förmågor bara för att jag får.
Citera
2017-07-10, 16:17
  #2
Avstängd
Du får köra bil om du bedömer att du kan framföra bilen säkert, det är bara med alkohol eller olagliga narkotiska preparat i kroppen det är strik förbjudet.

Oberserva att polis och åklagare kan göra en annan bedömning än du om du skulle orsaka ,en olycka, din egna bedömning ska alltså vara seriös.
Citera
2017-07-10, 16:33
  #3
Medlem
QyzMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Du får köra bil om du bedömer att du kan framföra bilen säkert, det är bara med alkohol eller olagliga narkotiska preparat i kroppen det är strik förbjudet.

Oberserva att polis och åklagare kan göra en annan bedömning än du om du skulle orsaka ,en olycka, din egna bedömning ska alltså vara seriös.

Altså kan man I stort set börja köra kortare sträckor vars det är lite trafik, då bedömer jag trots allt att sålänge jag inte är nyvaken eller extremt trött vorde jag kunna köra som vanligt. Men är ju ung kille och vi är väl kända för att bedöma oss som väldigt bra

Och vänta med ett mer godkännande av läkaren innan man börjar köra fullt ut.
Citera
2017-07-10, 16:43
  #4
Medlem
Det du ska göra är att rådgöra med din optiker om du skall tillåtas framföra motorfordon. Optikern har en skyldighet att anmäla din skada till transportstyrelsen om denne anser att den är så allvarlig att du inte kan framföra motorfordon. Lagen säger att patienten och läkaren/optikern skall gemensamt göra den bedömningen. Optikern kan bedöma att det går att korrigera med prismaglas och således tillåter dig framföra fordon.

Dubbelsyn i trafiken är som bekant väldigt allvarligt och du får t.ex. under inga omständigheter framföra tyngre fordon med minsta dubbelsyn. Du har redan varit med om en olycka, varför skapa en till?
Citera
2017-07-10, 16:50
  #5
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Om du inte får några prismaglas så får du inte köra under minst 6 månader så att du hinner anpassa dig. Sedan blir det en bedömingsfråga.

Citat:
6 § Dubbelseende i någon blickriktning upp till 30° från den rakt fram
utgör hinder för innehav. Hinder för innehav föreligger dock inte om
dubbelseendet elimineras genom korrektion med prismaglas
eller genom
kontinuerlig ocklusion (förtäckning) av ena ögat. För att innehav ska kunna
medges måste ocklusion ha skett under minst sex månader.
Trots vad som sägs i första stycket första meningen kan innehav medges
även utan ocklusion efter en anpassningsperiod på sex månader om det kan
bedömas att dubbelseendet inte är till besvär i trafiken.

Allmänna råd
Om ocklusion av ena ögat krävs för att eliminera dubbelseende bör
ocklusionen användas under all vaken tid både under anpassningstiden
på sex månader och därefter.

https://www.transportstyrelsen.se/TS...202010_125.pdf
Citera
2017-07-10, 18:17
  #6
Medlem
QyzMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Om du inte får några prismaglas så får du inte köra under minst 6 månader så att du hinner anpassa dig. Sedan blir det en bedömingsfråga.



https://www.transportstyrelsen.se/TS...202010_125.pdf

Menar dom att efter att jag fått glasögon så måste jag vänta 6 månader?!
Citera
2017-07-10, 18:29
  #7
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QyzMan
Menar dom att efter att jag fått glasögon så måste jag vänta 6 månader?!

Inte som jag tolkar lagtexten. Om prismaglasen tar bort dubbelseendet så bör du kunna få köra direkt i princip.

Bäst är väl att höra med ögonkliniken.
Citera
2017-07-10, 18:40
  #8
Avstängd
Hur långt ifrån varandra är de två objekten när du ser dubbelt? Kan du se en andra bil komma rakt emot dig i samma fil, när den riktiga bilen ligger i mötande fil?
Citera
2017-07-10, 18:40
  #9
Medlem
QyzMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Inte som jag tolkar lagtexten. Om prismaglasen tar bort dubbelseendet så bör du kunna få köra direkt i princip.

Bäst är väl att höra med ögonkliniken.

Jo, ska höra med kliniken. Men tänkte att ska de ta en halv evighet att få sitta bakom ratten igen så överväger jag nästan att säga att det gått till sig och att jag ser perfekt. 😂
Citera
2017-07-10, 18:44
  #10
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QyzMan
Jo, ska höra med kliniken. Men tänkte att ska de ta en halv evighet att få sitta bakom ratten igen så överväger jag nästan att säga att det gått till sig och att jag ser perfekt. 😂

Om det inte är något dom kan påvisa obejktivt i några tester så är det förstås ett klart möjligt alternativ...
Citera
2017-07-10, 18:44
  #11
Medlem
QyzMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe
Hur långt ifrån varandra är de två objekten när du ser dubbelt? Kan du se en andra bil komma rakt emot dig i samma fil, när den riktiga bilen ligger i mötande fil?

Nä det är I vissa fall (i stort sett bara om jag är nyvaken/jättetrött) som jag ser dubbelt och då är de liksom en bil med dubbla kanter/sidor. Men man uppfattar på en gång att det är samma bil och inte (förhoppningsvis) ligger på min sida av vägen 😊
Citera
2017-07-10, 18:47
  #12
Medlem
QyzMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Om det inte är något dom kan påvisa obejktivt i några tester så är det förstås ett klart möjligt alternativ...

Nackdelen är väl att blir det något gorm så kan det bli jobbigt med försäkringsbolag och liknande...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback