Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-23, 15:21
  #73
Medlem
Massonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Hörde ett rykte från en jägare att svampplockaren som hittade skelettet också var jägare. Upphittaren hade observerat att det var ett kulhål i kraniet.

Är det någon som vet, om kraniet, skelettdelarna hade någon specifik färg? typ (brunt) (grönt) eller (benvit)....... tror att man genom färgen isåfall kan utläsa om det varit nedgrävt. ...... eller legat under syrerikt förhållande.
Citera
2017-08-01, 07:36
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markusp80
Det räcker med att ni vet att vi växte upp i samma by och ganska nära varandra, han är några år äldre än mig.
Sista gången jag träffade honom var faktiskt på en gemensam fest ett par dagar innan han mördade bilhandlarna. Då hade vi inte setts på ett tag och satt och snackade en god stund, han var/är ju nykterist så han körde. Han var precis som vanligt den kvällen så det kom som en ganska rejäl chock när jag fick höra att han gripits för morden.

Vill inte säga mer av hänsyn till hans familj som kanske läser detta, de har lidit tillräckligt på grund av honom.

Stämmer ryktet om att R.N:s syrra är en riktig puma.... (eller har varit iaf)?
Citera
2017-08-09, 10:51
  #75
Medlem
Citat:
JUST NU: Hittade kroppen var inte Lelle Hildebrand

Citat:
Däremot har polisen bland annat hittat ett par jeans och en livrem, rapporterar Kristianstadsbladet. Dessa fynd gjorde att man tidigt förstod att det handlade om ett relativt modernt fynd.
– Vi tror att det är en man baserat på delarna av jeans och livrem som vi hittat, men är inte säkra, säger Nils Norling på onsdagen.

http://www.expressen.se/kvallsposten...le-hildebrand/
Citera
2017-08-09, 11:00
  #76
Medlem
Skelettfyndet på Ivö är nu identifierat och det rör sig om en av de 20 personerna utredningsteknikerna listat som mest troliga. Lelle H. var en av dessa 20 personer, men det är inte hans kvarlevor som hittades utan någon av de andra 19.

Nu då man fått ett namn och en identitet på den hittade så kanske en polisutredning om mord följer.

http://www.expressen.se/kvallsposten...le-hildebrand/
Citera
2017-08-09, 11:55
  #77
Medlem
Jaha.......... Inte konstigt att R.N såg så nöjd och glad ut på sin instagram några dagar att det skrevs om liket i media. Han visste att det inte var L.H som hittats....
Citera
2017-08-09, 12:27
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Skelettfyndet på Ivö är nu identifierat och det rör sig om en av de 20 personerna utredningsteknikerna listat som mest troliga. Lelle H. var en av dessa 20 personer, men det är inte hans kvarlevor som hittades utan någon av de andra 19.

Nu då man fått ett namn och en identitet på den hittade så kanske en polisutredning om mord följer.

http://www.expressen.se/kvallsposten...le-hildebrand/
Men står det i artikeln att det är en av de andra 19 personerna?
Citera
2017-08-09, 12:51
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rootweed
Men står det i artikeln att det är en av de andra 19 personerna?

Nej, det står inte i klartext. Men jag får intrycket att man fortsätter att arbeta inom 20-listan primärt och i annat fall så får man ta fram 100-listan igen kanske. Fokus i media (och här) har varit på möjligheten att det skulle vara Lelle H:s kvarlevor, vilket nu är uteslutet. Men man har väl tagit fram identifieringsmöjligheter för de övriga 19 försvunna och inte arbetat så intensivt med dem kanske.

Är det någon som känner till vilka som är på 20-listan? Har någon mer än Lelle H kunnat avföras?
Citera
2017-08-09, 13:07
  #80
Medlem
I AB har man lite mer information om fyndet. Man har inte DNA-testat utan "bara" jämfört med tandkorten. Man "tror" att det är kvarlevor efter en man och att han ska ha varit 50 år eller äldre vid dödstillfället. Man har bara fört upp försvunna personer från 1990-talet på de bägge listorna.

En DNA-testning på fyndet borde inte vara så besvärligt och långdraget, som nu verkar vara fallet. Då skulle man definitivt få klart om vilket kön den dödes kön. Med väldigt modern DNA-teknik kan man också fastställa sådant som ögonfärg och delvis om ursprung och liknande.

Man borde också försöka fastställa hur gammalt skelettet är. Har det legat där sen 1970-talet? Legalt är det av intresse, eftersom om det rör sig om mord så är det preskriberat som brott om det legat där sen före 1985. Vad identifieringen skulle betyda i ett så gammalt fall vore att anhöriga äntligen får ett svar, även om det inte blir rättegång.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...lle-hildebrand
Citera
2017-08-09, 15:41
  #81
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
I AB har man lite mer information om fyndet. Man har inte DNA-testat utan "bara" jämfört med tandkorten. Man "tror" att det är kvarlevor efter en man och att han ska ha varit 50 år eller äldre vid dödstillfället. Man har bara fört upp försvunna personer från 1990-talet på de bägge listorna.

En DNA-testning på fyndet borde inte vara så besvärligt och långdraget, som nu verkar vara fallet. Då skulle man definitivt få klart om vilket kön den dödes kön. Med väldigt modern DNA-teknik kan man också fastställa sådant som ögonfärg och delvis om ursprung och liknande.

Man borde också försöka fastställa hur gammalt skelettet är. Har det legat där sen 1970-talet? Legalt är det av intresse, eftersom om det rör sig om mord så är det preskriberat som brott om det legat där sen före 1985. Vad identifieringen skulle betyda i ett så gammalt fall vore att anhöriga äntligen får ett svar, även om det inte blir rättegång.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...lle-hildebrand

Tandkorten är en mycket snabbare identifieringsmetod. Men det förutsätter att man har tandkort över de saknade. Det är inte ens säkert att det finns DNA-prover efter de övriga saknade utan man måste då använda mer avancerade metoder som jämför med släktingar.

Det framfår inte riktigt av artikeln om man hunnit jämföra med samtliga 20 som fanns på listan. Då skelettet var mer eller mindre fullständigt förmultnat så tror jag att det rör sig om ett äldre fall före 1985. Jeanstyg kan om de är kemiskt behandlade liksom livrem konserveras till den grad att de inte förmultnar efter 50 år. Jag skulle gissa att det rör sig om någon som försvunnit på 70-talet. Det borde framgå av tandlagningarna om det finns någon modern lagning från 70-tal eller senare (där man härdar lagningen med UV-ljus)
Citera
2017-08-09, 20:17
  #82
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Tandkorten är en mycket snabbare identifieringsmetod. Men det förutsätter att man har tandkort över de saknade. Det är inte ens säkert att det finns DNA-prover efter de övriga saknade utan man måste då använda mer avancerade metoder som jämför med släktingar.

Det framfår inte riktigt av artikeln om man hunnit jämföra med samtliga 20 som fanns på listan. Då skelettet var mer eller mindre fullständigt förmultnat så tror jag att det rör sig om ett äldre fall före 1985. Jeanstyg kan om de är kemiskt behandlade liksom livrem konserveras till den grad att de inte förmultnar efter 50 år. Jag skulle gissa att det rör sig om någon som försvunnit på 70-talet. Det borde framgå av tandlagningarna om det finns någon modern lagning från 70-tal eller senare (där man härdar lagningen med UV-ljus)
Jag tycker det framgår att de 20 skall man vara färdig med i slutet av nästa vecka.
Citat:
Undersökningen av skelettfyndet fortsätter för att finna svar på gåtan om vem det är.

– Vi prövar mot ett 20-tal personer som har anknytning till platsen. Personer som vi tror kan ha varit i området, Nils Norling, presstales person, polisregion syd.

– Det kommer ta till och med nästa vecka innan vi har fått svar på de 20. Om det visar sig att det inte är någon av dem går vi tillbaka till de 100 vi har tittat på från början.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...lle-hildebrand
Citera
2017-08-11, 13:54
  #83
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Jag tycker det framgår att de 20 skall man vara färdig med i slutet av nästa vecka.

Finns tandkorten för samtliga 20 så tar det ungefär en halvtimme att jämföra bilderna manuellt. Så jag förstår inte riktigt varför det skall ta så lång tid. Antagligen saknas tandkort för en del av de 20 personerna och kanske måste beställas in via Interpol. Sen kanske inte rättsodontologen jobbar mer än nån dag i veckan nu under sommaren.
Citera
2017-08-11, 20:23
  #84
Medlem
Inte oväntat att det INTE var Lelle med tanke på var liket hittades.
Återigen man transporterar INTE ett LIK på en liten färja för att dumpa ett lik på en Ö.

Hmm vem är det då tro?
Jag ska fundera lite, har kanske ett litet tips att komma med om det gäller en man över 50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback