Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-14, 00:36
  #13
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Kontentan av det hela är att nästa gång som VMA ljuder över Stockholm och SR/SVT låtsas som det regnar så kan vi lugnt utgå från att det bara är ett misstag, vem kan ha något att vinna på det?

Nja, kontentan i detta är väl snarare att jävligt många äntligen förstått vad VMA är och hur man bör agera och söka information när det ljuder.

Händer det 20 gånger till skulle jag hålla med dig, men nu är det snarast tvärtom...
Citera
2017-07-14, 01:00
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nja, kontentan i detta är väl snarare att jävligt många äntligen förstått vad VMA är och hur man bör agera och söka information när det ljuder.

Händer det 20 gånger till skulle jag hålla med dig, men nu är det snarast tvärtom...
Nja, jag tror det bestående minnet blir: VMA - tyst om saken från SR/SVT - adekvata hemsidor för informationsinhämtning ligger nere = Ingen anledning till oro.

De flesta verkar ju anse att om det funnits något värt att berätta så skulle SR/SVT gå ut med ett meddelande, tystnad på den fronten tolkas som att det är lugnt.
__________________
Senast redigerad av Externalist 2017-07-14 kl. 01:38.
Citera
2017-07-14, 01:45
  #15
Avstängd
ProfessorVems avatar
Det enda jag kan tänka på över huvud taget är att det handlar om
försvarsmaktsövningen Aurora 17. Så människor får öva inför nästa gång då det med stor sannolikhet är på allvar VMA larmet går.

Annars vet jag att solen gav ifrån sig en gigantisk CME "Coronal mass ejection" RAKT emot jorden den 7e juli som nådde jorden den 9e Juli några timmar efter VMA larmet gick. Coronal mass ejection är att solen ger ifrån sig sitt magnetfält och det färdas plasma, (Alltså ultra varmt materia, vi snackar tusentals grader celcius).

Så kanske trodde dom på att världen skulle brinna upp, men jordens magnetfält klarade sig den här gången också

CME händer hela tiden, men i ganska mycket mindre format, men det är VERKLIGEN inte första gången solen ger ifrån sig såhär mycket. Det som händer är lite norrsken. Hade inte jorden haft ett magnetfält som skyddar mot just sådan här solaktivitet hade inte ens dinosaurierna kunnat leva på den här planeten för ett antal miljoner år sedan.

Så det är dom händelserna jag kan komma på som skulle kunna ha att göra med att VMA larmet gick igång. För både den gigantiska NATO med allierade övningen, kan ha att göra med detta, kanske i förberedande syfte om övningen ballar ur och det blir krig? Eller så var det den där coronal mass ejection från Solen.

Sedan kan man ju fantisera om vad som helst tänkbart om att Ryssland hackar eller att det var någon sabotör som ville destabilisera, eller varför inte att Kim Jong un skickade iväg en riktig missil som höll på att träffa USA? Vem vet.. Det kan bokstavligen vara precis hur som helst.


Men jag har extremt svårt att tro på att det var ett tekniskt fel. Jag förstår ju som alla andra intelligenta att om VMA larmet går på och det inte händer någonting... ja hur ska man förklara det? Om det höll på att bli krig... ja säger våra ledare det så skulle typ ingen vågat gå till jobbet nästa dag och det skulle säkerligen plundrats massa butiker och blivit anarkiliknande tillstånd...

Det jag ska säga är jag vet inte vad det verkligen handlade om. Men två konkreta saker som hände den 9e var just solens Coronal mass ejection av modell större eller ett förberedande av den största svenska med allierade militärövningen sedan 1993.

Vem vet

http://www.spaceweather.com/ Här kan ni titta på solen, om ni scrollar ner lite grann så ser ni svarta fläckar på solen, det är inget farligt, när solen går i cykler är det så från 2012 till 2015 hade vi 0 dagar på året utan solfläckar 2016 var det 33 dagar och hittils 2017 har det varit ca 40+ dagar. Så är det när solen shiftar poler var 10e år ungefär.
__________________
Senast redigerad av ProfessorVem 2017-07-14 kl. 02:04.
Citera
2017-07-14, 12:11
  #16
Medlem
Finns det någon backup utifall den eller de som ansvarar för igångsättandet av VMA-tyfonerna somnat eller tillfångatagits? Är denna backup i så fall datoriserad ungefär på samma sätt som robothandeln på börsen och styrd av algoritmer?

Kanske utlöstes VMA-brölandet av en dator som skannat all tillgänglig information och i enlighet med sina instruktioner identifierat ett överhängande hot och satt igång tyfonerna. Det har påståtts att man utan framgång försökte sända faran över-signal, att det misslyckades kan bero på att det inte låter sig göras innan det som utlöst larmet blivit lokaliserat och deaktiverat. Måhända gnuggar all tillgänglig expertis i detta nu sina geniknölar i jakt på det som aktiverade larmet, innan svaret föreligger så går det helt enkelt inte att blåsa faran över.
Citera
2017-07-14, 23:59
  #17
Medlem
Är VMA-larmet i brukbart skick per idag? Det som påstås skulle varit ett tyst test satte igång tyfonerna i Stockholm och kranskommunerna. Det har sagts att man sedan försökte sända ut "faran-över" via samma tyfoner men då gav dom inte ifrån sig minsta lilla pip.

Hur kan någon i nuläget veta om apparaterna överhuvudtaget fungerar?
__________________
Senast redigerad av Externalist 2017-07-15 kl. 00:10.
Citera
2017-07-17, 17:55
  #18
Avstängd
ProfessorVems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Är VMA-larmet i brukbart skick per idag? Det som påstås skulle varit ett tyst test satte igång tyfonerna i Stockholm och kranskommunerna. Det har sagts att man sedan försökte sända ut "faran-över" via samma tyfoner men då gav dom inte ifrån sig minsta lilla pip.

Hur kan någon i nuläget veta om apparaterna överhuvudtaget fungerar?

Hur som helst är det en jävla katastrof att dom gick igång när det påstås att dom inte skulle...
Citera
2017-07-17, 18:01
  #19
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Är VMA-larmet i brukbart skick per idag? Det som påstås skulle varit ett tyst test satte igång tyfonerna i Stockholm och kranskommunerna. Det har sagts att man sedan försökte sända ut "faran-över" via samma tyfoner men då gav dom inte ifrån sig minsta lilla pip.

Hur kan någon i nuläget veta om apparaterna överhuvudtaget fungerar?

Ja det första kan man ju nästan förlåta med den mänskliga faktorn som felande orsak - men att de inte ens lyckades få igång "faran över"-tutet är fullständigt obegripligt - särskilt att det inte följts upp mer i media (fast jag kanske bara har missat det?)
Citera
2017-07-18, 09:10
  #20
Medlem
Vad vet vi? Att det hördes under en lång stund? Att det inte blev någon fara över. Jag har oerhört svårt att tro att det finns något automatiskt med detta system. Så aktiveringen måste ha skett av någon. Så varför låta det fortsätta gå?

Det mest troliga är att de aktiverade det för att dölja något.
Vad ville de dölja. Kanske en överflygning av 5 JAS som jagar något. Då kan man säga att dessa plan aktiverades pga larmet.
De som läser om UFO, vet att det är mycket vanligt att man först ser ett UFO och i nästa stund kommer det en hopper jaktflygplan som jagar bort detta UFO. Det är vad jag tror hände. Men det troliga är att UFOt aldrig närmade sig huvudstaden. Ett synligt UFO där hade varit en katastrof för bevarandet av hemligheten.
Citera
2017-07-18, 12:18
  #21
Medlem
Svårt att föreställa sig att det i dessa dagar finns system som är uppbyggda helt utan samspelande datorer. Kanske har någon behagat mixtra med de komplicerade inställningarna? I så fall är det enda raka att formatera om allt och även byta programvara och kritiska komponenter, samtidigt kan man uppgradera till polyfoniska signaler så det hela blir lite mer modernt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Polyfoniska_ringsignaler

När allt är på plats vore det lämpligt att köra ett annonserat test så att vi får diskutera och uppdatera våra kunskaper om systemets funktion.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback