Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-10, 11:09
  #1
Medlem
Cibum-Rabotas avatar
Sitter vid sommartomten på semstern och har lite problem. Det är som så att "bajspumpen" som vi i familjen kallar den, har fått onödigt svårt att spola/pumpa ut avfallet. Vanliga kemikalier tycks inte funka, och därför kom jag på den geniala idén att fråga kemisterna om hjälp. Jag vill helst inte gräva i den där apparaten, om nu inte det blir ett måste tillslut. Det enda jag kan tänka mig som ställer till det är hår och hårknutar.
Citera
2017-07-10, 11:14
  #2
Medlem
JussiBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cibum-Rabota
Sitter vid sommartomten på semstern och har lite problem. Det är som så att "bajspumpen" som vi i familjen kallar den, har fått onödigt svårt att spola/pumpa ut avfallet. Vanliga kemikalier tycks inte funka, och därför kom jag på den geniala idén att fråga kemisterna om hjälp. Jag vill helst inte gräva i den där apparaten, om nu inte det blir ett måste tillslut. Det enda jag kan tänka mig som ställer till det är hår och hårknutar.

Vilka "vanliga" kemikalier har du provat?
Citera
2017-07-10, 12:05
  #3
Medlem
Cibum-Rabotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JussiB
Vilka "vanliga" kemikalier har du provat?
Alkohol, klorin, kaustiksoda, diskmedel, men har även haft äggskal (finmalet) tillsammans med rykande hett h2o.
Citera
2017-07-10, 12:35
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cibum-Rabota
Alkohol, klorin, kaustiksoda, diskmedel, men har även haft äggskal (finmalet) tillsammans med rykande hett h2o.
Lut=kaustiksoda är det enda av de nämnda ämnena som löser upp avföring och matavfall. Förresten, vad gör matavfallet i avloppet? Släng det någon annanstans istället, det är ju att tigga om problem att försöka spola ner det.

Lut kan användas för att lösa upp enstaka stopp i avloppet men det är ju ingen hållbar lösning att göra det kontinuerligt, det kommer att gå åt en djävla massa lut och sedan kanske det orsakar problem nedströms också. Du skrev inte vart avloppet tar vägen, egen infiltration, kommunalt avlopp eller vad?

Malda äggskal är också fullständig idioti att hälla i avloppet, rena sabotaget så sluta med det.
Citera
2017-07-10, 12:40
  #5
Medlem
199702042s avatar
Natriumhydroxid skall få verka i en timme. Häll din lösning ner där det ska verka. 3-5 dl.

Är du säker på att du gjorde ovanstående med kaustiksoda?

Edit : häll för fan inte ner varmt vatten om du har klorin däri!
Citera
2017-07-10, 12:52
  #6
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cibum-Rabota
äggskal (finmalet) tillsammans med rykande hett h2o.
Försökte du spola ut pumpen med finmalet äggskal?

Ska du inte hälla gips i pumpen också när du ändå håller på?
Citera
2017-07-10, 14:54
  #7
Medlem
Frawjons avatar
Saltsyra kan möjligen lösa det. Finns tillståndsfritt i alla välutrustade färgaffärer.
Citera
2017-07-10, 21:40
  #8
Medlem
tigerrakets avatar
Bättre att byta ut pumpen. Hur gammal är pumpen?
En pump har ju en beräknad livslängd, och saker och ting fastnar i den.

Mitt förslag till dig är att du tar upp pumpen, och spolar av den, det som sedan sitter i den kommer inte vara så jätteäckligt. Och det säger jag med erfarenhet utav tre år som heltidsanställd på VA-avdelningen på kommunen. Så vi rensade pumpar och rör så det stod härliga till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback