Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-10, 09:52
  #1
Medlem
Om man har en portfölj med Guld och Silver, är det klokt att också ha en viss % i Platina och Palladium? Säg att man har 80% i Guld och Silver, kanske 10% var till dessa metaller?
Citera
2017-07-14, 20:29
  #2
Medlem
CarlXIIs avatar
Ja om det är värdepapper, men metallerna är svårt att köpa utan moms. Rätta mig om jag har fel..
Citera
2017-07-14, 20:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Om man har en portfölj med Guld och Silver, är det klokt att också ha en viss % i Platina och Palladium? Säg att man har 80% i Guld och Silver, kanske 10% var till dessa metaller?


DU BEHÖVER ENDAST GULD ....GLÖM ALLT ANNAT
Citera
2017-07-15, 21:20
  #4
Medlem
Gold-Bugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Om man har en portfölj med Guld och Silver, är det klokt att också ha en viss % i Platina och Palladium? Säg att man har 80% i Guld och Silver, kanske 10% var till dessa metaller?

Det är många som ställer sig den frågan och det beror helt på vad du har för intention med att äga metallerna. Är det som en försäkring mot nedgångar så skulle jag inte köpa dem, de har ingen historia av att vara monetära metaller. Guld och silver har lång historia och de understödjs av stort köpande i både Indien och Kina. Du behöver inget annat än de metallerna för det ändamålet.

Fysisk platina/palladium är svårare att göra vinst på, just för att det är moms och dels för att marknaden är såpass liten. Men för spekulation så kan det vara värt att köpa värdepapper som rör dessa, precis som tidigare postare skrev.
Citera
2017-07-16, 09:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold-Bug
Det är många som ställer sig den frågan och det beror helt på vad du har för intention med att äga metallerna. Är det som en försäkring mot nedgångar så skulle jag inte köpa dem, de har ingen historia av att vara monetära metaller. Guld och silver har lång historia och de understödjs av stort köpande i både Indien och Kina. Du behöver inget annat än de metallerna för det ändamålet.

Fysisk platina/palladium är svårare att göra vinst på, just för att det är moms och dels för att marknaden är såpass liten. Men för spekulation så kan det vara värt att köpa värdepapper som rör dessa, precis som tidigare postare skrev.

Lite osäker på vilken typ av värdepapper man kan köpa för att exponera sig?

Jag hittade tex denna: https://www.avanza.se/aktier/om-akti...oup-metals-ltd

Eller denna: https://www.avanza.se/borshandlade-p...2805/platina-s

Den senare verkar vara något slags "certifikat" och inte en aktie så kanske den första är att föredra?
Citera
2017-07-17, 00:12
  #6
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Lite osäker på vilken typ av värdepapper man kan köpa för att exponera sig?

Jag hittade tex denna: https://www.avanza.se/aktier/om-akti...oup-metals-ltd

Eller denna: https://www.avanza.se/borshandlade-p...2805/platina-s

Den senare verkar vara något slags "certifikat" och inte en aktie så kanske den första är att föredra?
Aktier är ägande andelar i bolag således finns det inga aktier som berör en ädelmetall.
Det är certifikat, warranter, optioner, binärer och kontrakt du får ha. Vanliga fonder och etf finns kanske också men inget jag har koll på.

Guld alternativt konserver är att föredra
Citera
2017-07-24, 12:28
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gold-Bug
Det är många som ställer sig den frågan och det beror helt på vad du har för intention med att äga metallerna. Är det som en försäkring mot nedgångar så skulle jag inte köpa dem, de har ingen historia av att vara monetära metaller. Guld och silver har lång historia och de understödjs av stort köpande i både Indien och Kina. Du behöver inget annat än de metallerna för det ändamålet.

Fysisk platina/palladium är svårare att göra vinst på, just för att det är moms och dels för att marknaden är såpass liten. Men för spekulation så kan det vara värt att köpa värdepapper som rör dessa, precis som tidigare postare skrev.

Ja, det är dumt att ha platina och palladium rent fysiskt.

Jag hävdar att inte ens silver räknas som pengar längre i västvärlden utan snarare som industrimetall.
Citera
2017-07-24, 12:42
  #8
Medlem
Det är betydligt bättre att köpa samtliga metaller med en CFD då kan man även satsa på en nedgång och tjäna lika mycket som om den skulle öka i pris, alternativt kan man hedga åt båda håll vid en marknadsvolatilitet 2% i stoploss på båda sidor samt en Inhömtning av vinst på 5% på båda sidor.
Citera
2020-03-25, 16:08
  #9
Medlem
roffe69s avatar
Palladium upp 20% på 30min. Förstår någon varför?
Citera
2020-03-25, 17:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Om man har en portfölj med Guld och Silver, är det klokt att också ha en viss % i Platina och Palladium? Säg att man har 80% i Guld och Silver, kanske 10% var till dessa metaller?

Platina, Palladium och Rhodesium är nyttometaller och används till katalysatorer, bränsleceller med mera.

Du kan lika gärna chansa på tenn eller bly egentligen. Minskar försäljningen av förbränningsmotorer, blir det färre katalysatorer gjorda. Å andra sidan får vi kanske en uppgång av bränsleceller.

Även silver är främst en nyttometall.

Det är bara guld som mest bara är värdelöst och till ingen nytta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback