Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-10, 09:23
  #1
Medlem
Breadlorders avatar
Hej har nu som mål denna höst att testa toppisar men för att testa de måste man ju hitta de först.
Är det för tidigt att gå ut nu direkt och leta? Hört att man ska gå ut i slutet av augusti för då ska de tydligen va lika normala som myggbet.
Citera
2017-07-10, 10:02
  #2
Medlem
Emalkays avatar
Ja det är för tidigt eftersom det inte ens har börjat växa än.
Topslätskivlingen börjar växa när det blir lite kallare. Tidigast augusti skulle jag tro.

Men jag själv har enbart plockat i september, oktober i kohagar osv och har hittat väldigt mycket genom åren. Jag har bara hittat i kohagar, ängar som inte haft kor har varit helt tomma så dom trivs där kossorna är. Mindre trevligt att vandra omkring i deras skit och oroa sig för bönder som eventuellt dyker upp och undrar vad fan man gör i dennes hage.
Citera
2017-07-10, 10:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emalkay
... oroa sig för bönder som eventuellt dyker upp och undrar vad fan man gör i dennes hage.
Öh, va? Hänvisa till allemansrätten. Det är möjligtvis polisen du bör oroa dig för (och eventuella kor).
Citera
2017-07-10, 10:33
  #4
Medlem
Emalkays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Öh, va? Hänvisa till allemansrätten. Det är möjligtvis polisen du bör oroa dig för (och eventuella kor).

Jo, men får bonden syn på en så hinner jag nog inte ens hänvisa till allemansrätten innan han har ringt polis. Tror inte att bönder är helt ovetandes om vad som växer i deras hagar på sensommaren.
Men kommer snuten så borde man väl bara kunna kasta svamparna på marken och låtsas som ingenting?
Blev faktiskt attackerad av en tjur i en hage full av honor men lyckades springa iväg och rulla under staketet. Kanske inbillning men den såg inte glad ut när den kom emot mig.
Citera
2017-07-10, 11:12
  #5
Medlem
JussiBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emalkay
Jo, men får bonden syn på en så hinner jag nog inte ens hänvisa till allemansrätten innan han har ringt polis. Tror inte att bönder är helt ovetandes om vad som växer i deras hagar på sensommaren.
Men kommer snuten så borde man väl bara kunna kasta svamparna på marken och låtsas som ingenting?
Blev faktiskt attackerad av en tjur i en hage full av honor men lyckades springa iväg och rulla under staketet. Kanske inbillning men den såg inte glad ut när den kom emot mig.

Hahaha vilken skön bild jag fick framför mig fick du med dig bytet eller slängde du det när han kom?
Citera
2017-07-10, 11:18
  #6
Medlem
Willie.Nelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Öh, va? Hänvisa till allemansrätten. Det är möjligtvis polisen du bör oroa dig för (och eventuella kor).
Gäller verkligen allemansrätten även i kohagar där bonden har hägnat in hagarna med stängsel?
Citera
2017-07-10, 11:26
  #7
Medlem
Det är så otroligt bisarrt att den som råkar blanda ihop trattkantareller med toppisar faktiskt kan bli dömd för narkotikabrott.

Jag hade kunnat förstå att torkade toppisar var olagliga, (även om det också är helt sinnessjukt), men att man kan åka dit för det man har i svampkorgen, är fan helt rubbat.
Citera
2017-07-10, 12:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emalkay
Jo, men får bonden syn på en så hinner jag nog inte ens hänvisa till allemansrätten innan han har ringt polis. Tror inte att bönder är helt ovetandes om vad som växer i deras hagar på sensommaren.
Men kommer snuten så borde man väl bara kunna kasta svamparna på marken och låtsas som ingenting?
Blev faktiskt attackerad av en tjur i en hage full av honor men lyckades springa iväg och rulla under staketet. Kanske inbillning men den såg inte glad ut när den kom emot mig.
Bonden kanske kontaktar polisen, ja. Tjurar kan vara farliga, men kor likaså. De dödar gärna hundar om de kan. Ungtjurar och kvigor är nyfikna och kan vara farliga genom sin tyngd.

Citat:
Ursprungligen postat av Willie.Nelson
Gäller verkligen allemansrätten även i kohagar där bonden har hägnat in hagarna med stängsel?
Japp. På tomt, byggarbetsplats och odling får man dock inte gå. Finns fler undantag, som nationalparker och andra fredade områden. Men en hage är helt okej. Stängslet är primärt för att hålla djuren inne, inte folk ute.
Citera
2017-07-11, 05:28
  #9
Medlem
Breadlorders avatar
Tack för alla svar de har alla hjälpt!
Citera
2017-07-11, 05:43
  #10
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax

Japp. På tomt, byggarbetsplats och odling får man dock inte gå. Finns fler undantag, som nationalparker och andra fredade områden. Men en hage är helt okej. Stängslet är primärt för att hålla djuren inne, inte folk ute.


Beror på ifall hagen har en låst grind eller ej och är i anknytning till fast bostad. Merparten av dagens fårhagar är låsta, försedda med elstängsel och relativt noggrant vaktade pga vad som har hänt tidigare mot får.
Citera
2017-07-11, 09:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Beror på ifall hagen har en låst grind eller ej och är i anknytning till fast bostad. Merparten av dagens fårhagar är låsta, försedda med elstängsel och relativt noggrant vaktade pga vad som har hänt tidigare mot får.
Det säger sig självt att måste man bryta sig in någonstans så gäller inte allemansrätten där. Även i en vanlig kohage, som det handlar om här, så ansvarar man själv för att inte riva sönder kläderna på taggtråden. Det är utsiktslöst att begära ersättning av markägaren.
Citera
2017-07-11, 14:01
  #12
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emalkay
Jo, men får bonden syn på en så hinner jag nog inte ens hänvisa till allemansrätten innan han har ringt polis. Tror inte att bönder är helt ovetandes om vad som växer i deras hagar på sensommaren.
Men kommer snuten så borde man väl bara kunna kasta svamparna på marken och låtsas som ingenting?
Blev faktiskt attackerad av en tjur i en hage full av honor men lyckades springa iväg och rulla under staketet. Kanske inbillning men den såg inte glad ut när den kom emot mig.

Förstår att du vill vara diskret. Det ska man vara. Men oroa dig inte. Även om värsta mardrömsscenariot uppstår, bonnläppen kommer ut och ser dig ligga på alla fyra och plocka toppisar, han larmar 112 (lol) och Babylon kommer och frågar vad du sysslar med.

Du har fortfarande inte gjort något olagligt sålänge du endast plockar svamp och inte medvetet odlar den hemma eller torkar och paketerar den. Då kan dom hänvisa till misstänkt försäljning och lite smått och gott. Om du bara plockar så kan du antingen säga att du trodde det var ätbara svampar och tänkte visa dom för din farmor eller så kan du säga att du trodde det var giftsvamp som du inte ville att kossorna skulle råka äta. Eller om du vill vara lite tyken så kan du säga att du vet att det är knark så du tänkte göra din plikt som samhällsmedborgare och rensa upp och att du precis var på väg att kontakta Polisen.

Ut å plocka nu. Låt inte bängen skrämma dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback