Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-10, 09:03
  #1
Medlem
Så länge jag kan minnas har jag känt ett obehag i magen på morgonen de är som en lätt huggande brännande känsla. Vad kan de va? de borde ju va nått som inte stämmer men har aldrig orkat kolla upp de. Nu är jag ledig och har just vaknat med denna känsla och tänkte ta mod till mej och skriva här i hopp om att någon har förlag på diagnos.

Är helt frisk i övrigt.

Fel forumdel skulle uppskatta om flyttade den till de riktig medicinforumet innan allahanda förståsigpåare kommer med sina funderingar.
__________________
Senast redigerad av Ki 2017-07-10 kl. 09:12.
Citera
2017-07-10, 10:19
  #2
Medlem
SnobbenLs avatar
Hur ser kosten ut förövrigt? Du har inte funderat på att vattenfasta i en vecka eller två? Alternativt, ifall du inte har styrkan/tiden att avsätta just nu för att vattenfasta, kör mastercleanse i 10 dagar. Då kan du jobba och träna samtidigt. Hungerskänslor är ett problem första 2-3 dagarna men sen försvinner det helt och du kommer ha mer energi än vad du nånsin upplevt. Det garanterar jag! Det bästa med mastercleanse är att du enkelt kan både jobba och vara aktiv på fritiden samtidigt till skillnad från vattenfasta. Du kan även träna och köra flera veckor utan problem men jag skulle varit måttlig med fysisk aktivitet och nöjt mig med 10 dagar.

Fixa även sauerkraut medan så den är färdig när du bryter cleansen. Några matskedar sauerkraut om dagen, steamade grönsaker, frukt och ört té är bra mat första dagarna efter cleansen. Sen fisk, seafood och lite fågel i några dagar innan du äter normalt igen. Jag lovar att du kommer må bättre
Citera
2017-07-10, 10:22
  #3
Medlem
Max3xs avatar
Är nog början till magsår, kallas väl magkatarr. Har för mig att de kan kolla efter magsårsbakterier i ett blodprov på vc...
Citera
2017-07-10, 10:37
  #4
Medlem
SnobbenLs avatar
Låter som symptom från magkatarr ja, men det bästa med vattenfasta är att magsyran i magen utsöndras av bukspottkörteln när man äter fett/protein och kolhydrater, det ligger alltså inte i matsäcken hela tiden som många tror. Magsyran har ingen logisk funktion i dagens samhälle. Det är enzymer från levern som spjälkar maten vi äter, det enda magsyran är till för är att döda bakteria och det behövdes förr när vi åt dåligt tillagad kost.

Och du kan lita på att jag inte snackar goja, jag har pluggat på högskola och har klarat tentan i anatomi och fysiologi.

Water fast baby!

Om du inte vill så finns medicin att få som neutraliserar magsyran så du blir mer basisk i matsäcken. Om du nu är en fitta utan karaktär
Citera
2017-07-10, 16:56
  #5
Medlem
JussiBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Hur ser kosten ut förövrigt? Du har inte funderat på att vattenfasta i en vecka eller två? Alternativt, ifall du inte har styrkan/tiden att avsätta just nu för att vattenfasta, kör mastercleanse i 10 dagar. Då kan du jobba och träna samtidigt. Hungerskänslor är ett problem första 2-3 dagarna men sen försvinner det helt och du kommer ha mer energi än vad du nånsin upplevt. Det garanterar jag! Det bästa med mastercleanse är att du enkelt kan både jobba och vara aktiv på fritiden samtidigt till skillnad från vattenfasta. Du kan även träna och köra flera veckor utan problem men jag skulle varit måttlig med fysisk aktivitet och nöjt mig med 10 dagar.

Fixa även sauerkraut medan så den är färdig när du bryter cleansen. Några matskedar sauerkraut om dagen, steamade grönsaker, frukt och ört té är bra mat första dagarna efter cleansen. Sen fisk, seafood och lite fågel i några dagar innan du äter normalt igen. Jag lovar att du kommer må bättre

Wow vilken svengelska.

Surkål. Reningen. Ångade. Skaldjur. Jag promise
Citera
2017-07-10, 17:05
  #6
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JussiB
Wow vilken svengelska.

Surkål. Reningen. Ångade. Skaldjur. Jag promise

Swenglish bro
Citera
2017-07-10, 17:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Låter som symptom från magkatarr ja, men det bästa med vattenfasta är att magsyran i magen utsöndras av bukspottkörteln när man äter fett/protein och kolhydrater, det ligger alltså inte i matsäcken hela tiden som många tror. Magsyran har ingen logisk funktion i dagens samhälle. Det är enzymer från levern som spjälkar maten vi äter, det enda magsyran är till för är att döda bakteria och det behövdes förr när vi åt dåligt tillagad kost.

Och du kan lita på att jag inte snackar goja, jag har pluggat på högskola och har klarat tentan i anatomi och fysiologi.

Water fast baby!

Om du inte vill så finns medicin att få som neutraliserar magsyran så du blir mer basisk i matsäcken. Om du nu är en fitta utan karaktär

skulle de enbart vara ensym som bryter ner maten man äter? skulle inte tro de du...
Citera
2017-07-10, 17:15
  #8
Medlem
hela iden med fasta vid magkattar och magsår är att magsäcken får vila i från magsyra? kan nästan köpa de resonemanget. de brukar finns små studier som undersökt sådana här saker dvs om fasta hjälper vi magsår magkattar.

har lite svårt att gå på anekdoter och spekulativa resonmang.
Citera
2017-07-10, 17:19
  #9
Medlem
Pröva att värm rismjölk eller kokosmjölk och blanda i chiafrön (Måste blötläggas innan!) och kokosfett de som balsam för magen jag lovar dej de!

Lakris är väldigt bra för magen också.
Citera
2017-07-10, 18:49
  #10
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Låter som symptom från magkatarr ja, men det bästa med vattenfasta är att magsyran i magen utsöndras av bukspottkörteln när man äter fett/protein och kolhydrater, det ligger alltså inte i matsäcken hela tiden som många tror. Magsyran har ingen logisk funktion i dagens samhälle. Det är enzymer från levern som spjälkar maten vi äter, det enda magsyran är till för är att döda bakteria och det behövdes förr när vi åt dåligt tillagad kost.

Låter inte helt bekant, men några rätt fick du in! Kolla nedan...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Magsaft
Citat:
Magsaft innehåller vatten, elektrolyter, saltsyra, pepsin, intrinsic factor samt mucin och den produceras av epitelceller i magsäckens slemhinna, närmare bestämt parietalceller. Parietalcellerna aktiveras av sinnesintryck som via det centrala nervsystemet (CNS) och parasympatiska nerver sätter igång eller ökar produktionen av magsaft. Denna process kallas den cefaliska fasen och den är en förberedelse för matspjälkningen i magsäcken och munnen. När föda når magsäcken aktiveras den gastriska fasen. I denna fas insöndras hormonet gastrin som stimulerar körtelcellerna i magsäckens slemhinna att utsöndra saltsyra. Saltsyran löser upp maginnehållet och aktiverar pepsinets egenskap att spjälka protein. Denna egenskap fungerar bättre i sur miljö, alltså har saltsyran också en betydelse för spjälkningen av näringsämnet protein i kroppen. Saltsyran håller en surhetsgrad på pH 1.5-2.0 vilket skapar en sur, bakteriedödande miljö i magsäcken, som ger ett effektivt skydd mot bakterieinfektioner. Därför räknas magsaften som en del av kroppens ospecifika immunförsvar. Det slemliknande mucinet har till uppgift att skydda magslemhinnan från enzymerna och den frätande saltsyran. Totalt bildas cirka två liter magsaft per dygn. Magsaften kommer därför att utsöndras när saften från magen styrs i ett omlopp av blodkärl
Citera
2017-07-10, 18:58
  #11
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Låter inte helt bekant, men några rätt fick du in! Kolla nedan...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Magsaft

Ja, pepsin är ett enzym som bryter ner protein. Sen har du även amylas för att bryta ner kolhydrater. Magsyrans funktion är primärt att döda bakterier, inget man behöver om man äter tillagad föda eller vatterfastar
Citera
2017-07-10, 19:08
  #12
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Ja, pepsin är ett enzym som bryter ner protein. Sen har du även amylas för att bryta ner kolhydrater. Magsyrans funktion är primärt att döda bakterier, inget man behöver om man äter tillagad föda eller vatterfastar

Vattenfastan är nog bra, låter systemet vila o återhämta sig...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback