Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-10, 00:01
  #1
Medlem
Hej! Jag är lite nyfiken på att köra bil i stadsmiljö och spela in video för att därefter redigera med musik, effekter och dylikt.
En dashcam är väl mest gjord för att fånga ev olyckor. Men är en dashcam fortfarande det bästa alternativet för mitt behov?
Citera
2017-07-10, 00:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Hej! Jag är lite nyfiken på att köra bil i stadsmiljö och spela in video för att därefter redigera med musik, effekter och dylikt.
En dashcam är väl mest gjord för att fånga ev olyckor. Men är en dashcam fortfarande det bästa alternativet för mitt behov?

Vill du filma framför bilen så är väl en dashcam ultimat? Finns ju varianter att sätta upp inne i bilen också om du vill se mer än bara alldeles framför bilen. Men vill du bara se just framför bilen så förstår jag inte hur du kan tvivla på en dashcam.
Citera
2017-07-10, 00:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ObotligtFrisk
Vill du filma framför bilen så är väl en dashcam ultimat? Finns ju varianter att sätta upp inne i bilen också om du vill se mer än bara alldeles framför bilen. Men vill du bara se just framför bilen så förstår jag inte hur du kan tvivla på en dashcam.
Den ska såklart sitta inne i bilen vid backspegeln typ och filma staden/omgivningen medan jag kör. Poängen är inte att försöka filma olyckor utan att göra fina filmer av stadsmiljöer med musik osv i bakgrunden som jag kan redigera in i efterhand.

Funderar då på om det är bättre med en dashcam eller gopro?
Citera
2017-07-10, 00:55
  #4
Medlem
CaptainCrunchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Funderar då på om det är bättre med en dashcam eller gopro?

Dashcams har generellt sett låg upplösning just pga att de filmar konstant (lågupplöst video tar mindre plats). Jag skulle investera i en GoPro av den kaliber plånboken tillåter. Jag tror att du får mer matnyttigt material om du filmar aktivt med en GoPro än passivt med en Dashcam.
Citera
2017-07-10, 01:11
  #5
Medlem
steelofmans avatar
Antingen en action kamera som typ GoPro eller AEE. Eller så kan du köpa en fin kamera som är rektangulär som du kan sätta upp i backspegeln på något sätt.
Citera
2017-07-10, 01:12
  #6
Medlem
Jag har två olika, och ingen fungerar som jag vill. Bilkameror alltså.

Den första var bruksanvisning skriven med så liten text att den var omöjlig att läsa.

Jag fick den ändå att fungera, men varje gång som strömmen bröts en liten längre stund, så tappade den minnet, och man var tvungen att ställa in datum och tid från början.

Nu har jag köpt en blaupunkt, från Conrad.
Problemet med den är att den spelar in helt slumpvis. Ofta bara 4 sekunder. Men någon gång 3 minuter, och max 10 minuter.

Jag har provat en massa inställningar.
Den senaste gjorde att den spelade in 10 minuter, så det var bra.

Man kunde ju tro att filmerna skulle bli längst om man hade kraschsensor på off.

Men det som fungerade bäst var på lägsta nivån.

Jag har 32 gb minneskort, och filmar i näst lägsta nivån, då filmar den i ca 4 timmar sammanlagt.

Jag har lagt märke till att så fort en insekt krossas mot rutan så skyms halva bilden.

Det är alltså bättre att ha en kamera på taket. Eller så får man hålla vindrutan ren.
Citera
2017-07-10, 01:14
  #7
Medlem
Det är även vidvinkel på bilkameror, så vissa saker ser konstiga ut. Och det ser ut som man kör fortare än vad man gör i verkligheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback