Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-10, 09:16
  #13
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrovaGuns
Ont: @TS Det gäller att du är konsekvent och straffa hunden direkt när den skitit o pissat du kan inte komma 2 timmar efter och gnugga in skiten i fejjan på den utan det måste ske direkt.
Din metod är inte bara ett effektivt sätt att göra hunden än mer neurotisk, den är även fullständigt värdelös för att nå det önskade målet (nämligen att få hunden att inse att det är utomhus den ska bajsa och kissa).

TS: Det framgår inte riktigt hur hunden och katten har introducerats för varandra, men det verkar som att de inte haft tid på sig att vänja sig vid varandra. Jag föreslår att du skiljer dem åt och sedan introducerar dem successivt för varandra. Det finns massor av info på Flashback om hur man går tillväga, annars kan du googla. Fortsätt konsekvent med toaträningen: Observera valpen noga och bär ut den så snart den visar tecken på att vilja kissa eller bajsa. Gå alltid ut med den direkt efter att den har ätit. Gå upp en eller två gånger på natten och gå ut med den. Och så vidare.
__________________
Senast redigerad av Elwy 2017-07-10 kl. 09:27.
Citera
2017-07-10, 10:38
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Vi har aldrig haft katt men har en mellanspets (storlekarna större än en pomeranian men samma ras) och det tog tame fan 2 år innan han blev rumsren. Sket och pissade inne, kissade på kompisar som kom förbi m.m. Vi slet och skällde ut honom varje gång han blev påkommen och sen en dag så slutade han med det beteendet. Vi har flyttat runt lite och det känns som det blivit bättre vid varje flytt. Nu några år senare kan han hålla sig lätt i 10-15 timmar (över natten dvs) innan han säger till.
Däremot är det självklart sällan han behöver hålla sig så länge, men kan hända på helgerna när man sover länge. När hunden säger till ska man ju gärna uppmuntra det och rasta direkt, det är också en del av "rumsrenheten". Hunden säger till = blir hetsig, försöker söka ögonkontakt och hoppar runt dörren.



Ja jag har hört att dom ska va lite tröga i rumsrenligheten, så vi får härda ut och göra så som du och många har sagt att härda ut och fortsätta rasta, och som en annan sa litet mer schemalagd rastning direkt efter mat osv....
Citera
2017-07-10, 10:40
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
Din metod är inte bara ett effektivt sätt att göra hunden än mer neurotisk, den är även fullständigt värdelös för att nå det önskade målet (nämligen att få hunden att inse att det är utomhus den ska bajsa och kissa).

TS: Det framgår inte riktigt hur hunden och katten har introducerats för varandra, men det verkar som att de inte haft tid på sig att vänja sig vid varandra. Jag föreslår att du skiljer dem åt och sedan introducerar dem successivt för varandra. Det finns massor av info på Flashback om hur man går tillväga, annars kan du googla. Fortsätt konsekvent med toaträningen: Observera valpen noga och bär ut den så snart den visar tecken på att vilja kissa eller bajsa. Gå alltid ut med den direkt efter att den har ätit. Gå upp en eller två gånger på natten och gå ut med den. Och så vidare.


Hunden och katten har träffats i nästan ett halv år, då min tjej sov över hos mig elr vi träffades (dejta) innan vi flytta ihop, i början då bråka dom men sen vart dom bra kompisar och nu ligger dom och gosar med varandra,
Citera
2017-07-10, 13:13
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milo112211
8 månader

Skulle tro din valp har håller på att bli 'tonåring' och påbörjat sin könsmognadsprocess. Mycket hormoner som uppstår vid denna åldern.
Det brukar bli att de börjar göra ifrån sig inne igen. Detta är absolut inget ovanligt.

Bästa tips jag kan ge dig är att börja behandla den precis som en 8 veckors valp. Ut varje halvtimme framöver så ska du snart se att det ger snabbt resultat.
Citera
2017-07-10, 13:16
  #17
Medlem
Lär dig att läsa av hunden o börja om med rumsrenhetsträningen.
Du borde vid det här laget lärt dig att se på den när den är på gång att göra ifrån sig.
Citera
2017-07-15, 19:43
  #18
Medlem
Vad är en Pommes för ras ? Är det Pommerian hund. Brukar inte de skita som kaniner alltså små bollar samma med kisset en droppe i havet hehe... Belöna varje gång hon gör det ute så kommer hon fatta till slut
Citera
2017-07-16, 09:13
  #19
Medlem
Den stress man själv får när hunden börjar pinka inne igen kan påverka, ta och behandla den som en liten valp igen och gå inte långa rundor utan ta kiss o bajsrastningar på samma yta varje dag så den förstår vad som förväntas.

Straff NEJ absolut inte det skapar en nervös hund och förvärrar problemet.
Beröm äckligt mycket när den gör rätt.
Och försök ignorera det som händer inne.

Rasta
Efter sova
mat
lek
Citera
2017-07-16, 10:20
  #20
Medlem
Som tidigare sagt bara att gå ut med den som en ny valp. Vid 8 månader börjar ju även hormonerna slå till, så behöver inte bara vara på grund av katten. Se till att städa ordentligt där hunden gjort behovet. Så ingen lukt finns kvar, använd piss-off eller liknande. Finns lukt kvar som hunden kan känna är de troligt att den kommer göra sina behov där igen.
Citera
2017-07-24, 19:04
  #21
Medlem
buprenorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milo112211
God kväll! Jag och min tjej har en pomme på 8 månader som har innan skött sig väldigt bra (det e en valp trots allt) endast ett fåtal olyckor inomhus.

Dock har hon börjar bajsa och kissa inomhus hela tiden, när min katt kom hit (vi flytta ihop för ett litet tag sen)

Katten sköter sig och gör allt på lådan. Men det e hunden som har spårat ut helt nu, oavsett hur många gånger hon rastas så skitet & pissar hon inomhus!

Vad jag tror e att hunden reagerar på katten tex avundsjuka elr kattlådan

Men jag skulle gärna höra från er mer erfarna hund ägare om ni har nått tips elr råd att få bort detta bettende


Mvh Milo
Det är definitivt relaterat till katten, som du förstått. Det är inte så konstigt, när det kommer en ny katt som plötsligt gör hundens revir och ägare till sitt. Ett hot. Väldigt vanligt att det är det djuret som bott längst som protesterar och markerar, genom sätt som du beskriver.

Antingen går det över, eller så gör det inte. Så är det med djur. Du kan testa att ha dem separata en period. Det hjälpte mina katter att vänja sig vid varandra långsamt. Var vaksam, då detta beteende lätt kan förstärkas och "sätta sig".
Citera
2017-07-31, 15:00
  #22
Medlem
SkepticalHippos avatar
Låter som ett stressbeteende. Jag brukar passa några andra hundar ibland och då kan min treåriga hund, som har varit rumsren sedan han var 16 veckor, få för sig att både kissa och bajsa inne. Han har även gjort det i sängen sedan det stod klart att han inte får vara i den. Så det är någon typ av stress eller svartsjuka som triggar det.

Det andra har skrivit i tråden känns rimligt: Behandla hunden som en valp igen. Han är i "tonåren" nu och det är en förvirrande period med alla hormoner åt olika håll Eftersom det är en hund så kommer han iallafall inte tjuvåka moped eller börja dricka alkohol, trösta er med det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback