Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2017-07-10, 19:16
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamalKamal
Knappast!

De lever ett liv i sus och dus. De äter ute tre-fyra gånger per vecka, reser jorden runt, investerar stora belopp i deras olika fastigheter, dyra presenter till hennes dotter och andra, kör en dyr bil.

En av vår fars huvudanledningar att göra oss arvlösa är att hon inte kommer ha råd att köpa en "fin" lägenhet om hon inte ärver allt.

Att hon sitter och köper aktier m.m. är inte orsaken till deras kapital utan det kommer från vår pappas företag.

Hennes lön täcker inte en bråkdel av deras konsumtion.

Välkommen till verkligheten som den kan se ut! Det är inget ovanligt heller kan jag lova dig. Mitt råd är att du säger till honom att du vill ha ärva såsom det är brukligt i normala familjerelationer med psykiskt friska människor emellan.
Det finns liksom en mänsklig normalitet hur sånt går till på ett friskt sätt.

Går han inte med på det så tycker jag du skall bryta kontakten med honom och säg till honom att du gör det för att du inte mår bra av att se honom. Glöm sen din farsa och hans stålar och bara skit i alltihop eftersom han tycks få dig att må dåligt.

Pengar kan skapa ett helvete! Vet kompisens farsa som gick bort och bara hade en hundralapp kvar i plånboken, han var alltid fattig, där blev det inga bråk mellan syskonen....

(Vet själv en kille som inte ens gick på sin egna morsas begravning pga liknande)

Lycka till.
Citera
2017-07-10, 19:27
Hur mycket kan ett rejält bråk i rätten kosta då i advokatkostnader?
Jag förväntar mig inga exakta svar, ungefär i det här fallet?
Allt mellan typ...
Citera
2017-07-10, 19:56
Medlem
Jag hade, precis som föreslagits, tagit ett enskilt samtal "man to man" och försökt reda ut situationen. Hade han sagt att alla pengar går till frun så hade jag sagt upp kontakten, speciellt om han hade varit en risig farsa sedan tidigare. Pengarna spelar inte så stor roll, men det är en hederssak: du är inte värd mer, men min borgarbracka till hustru "behöver" cashen. Du får helt enkelt undersöka var hans lojalitet ligger.
Citera
2017-07-11, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamalKamal
Jag tänkte att jag och min bror skall tala med honom när han är nykter och höra oss för om han tänker göra oss arvlösa.

Det är det bästa du kan göra, och gör det så
fort som möjligt. Jag vet av personlig
erfarenhet att man bara mår dåligt av att
inte veta.

Klargör för honom hur ni känner, spara inte
på nånting, utan berätta att detta vore spiken
i kistan.
Citera
2017-07-18, 19:32
Medlem
JamalKamals avatar
UPPDATERING

Ett genuint tack till er samtliga för kloka råd och synpunkter, har läst samtliga inlägg flera gånger.

Jag och min bror beslöt oss för att sitta ned öga mot öga och höra vad vår far tänker göra. Först blev han väldigt överraskad och förvånad att vi förde upp arvet på tal.

Vi gav honom en möjlighet att först beskriva hans avsikter och tankar men det mumlades om att vår styvmor kommer få så usel pension och att han måste tala med henne hur de skall göra. Vi poängterade att vi är ju hans barn och han borde väl tänka på oss före hennes barn men vi fick aldrig några bra svar på det.

Sedan sade han något som jag inte reflekterade över när vi satt där på restaurangen (neutral mark) men han nämnde i förbifarten att de skulle skilja sig på pappret och sedan gifta om sig. Hans luddiga förklaring var att de skulle köpa en seniorbostadsrätt och att vår styvmor var för ung för att stå på den.

När jag nämnde detta för en kompis som är jurist så sade hon att det förmodligen var en lögn och att det i själva verket handlar om att när de "skiljer" sig så gör de en bodelning. Hon får hälften och kommer sedan ingå äktenskap igen med detta som enskild egendom. På detta sätt har jag och min bror gått från att få 1/2 till att få 2/8.

Just nu känner jag mig ena stunden gråtfärdig för att sedan bli fly förbannad.

Min bror tycker vi skall skriva ett mail till honom där vi beskriver hur vi känner inför detta men framför allt där vi kräver att få veta hur det kommer bli, att hålla sådant här hemligt för sina barn är bara idiotiskt.

Jag är dock helt övertygad om att han inte kommer ge något rakt svar utan svamla om att de måste fundera på hur de skall göra.

Får jag inte ett rakt och ärligt svar från honom så kommer jag bryta kontakten direkt och därmed förlorar han sitt umgänge med mig och sitt barnbarn. Skulle jag mot all förmodan få en krona en vacker dag så kommer jag se det som ersättning för sveda och värk.

Sedan är jag ganska övertygad om att vår styvmor kommer lämna honom för en yngre förmåga när hon väl fått tillgång till så många miljoner. Medan han bär blöjor på långvården kommer hon och hennes barn leva loppan på hans pengar. Så straffet kommer onekligen komma.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in