• 1
  • 2
2017-07-09, 19:15
Medlem
JamalKamals avatar
Bakgrund

Vår pappa är tämligen förmögen, hans hälsa börjar dock svikta och han har levt ett ganska hårt liv (är 75 år). Vår styvmamma är 53 år. Hon har en dotter sedan ett tidigare äktenskap.

Han och hon äger tillsammans en villa på västkusten och ett parhus på franska Rivieran utöver den lägenhet de bor i i centrala Göteborg.

Han har inte varit en särskilt kärleksfull eller närvarande förälder för att uttrycka mig milt.

Vår styvmamma är väldigt ambitiös, hon tog snabbt över kontrollen över deras ekonomi, hon sköter placeringar och var den drivande kraften i att investera i ett hus på västkusten och på franska Rivieran. Hon fick dem även att ingå ett äktenskap bara för ett par år sedan. Dessutom är hon väldigt beräknande, hennes dotter gjorde nyligen slut med sin pojkvän efter att ha lekt fram och tillbaka med honom. Vår styvmor sade bl.a. att hon borde ha kämpat om besittningsrätten till hans lägenhet m.m. (hans lägenhet sedan tidernas begynnelse). Detta och andra talande exempel vittnar om att hon är väldigt beräknande när det kommer till sitt och sin dotters potentiella förvärv. De har också köpt en lägenhet åt henne (vilket han aldrig skulle göra åt oss)

Nyligen sade vår pappa till min bror på fyllan att han tänker testamentera samtliga boenden m.m. till vår styvmor, eftersom hon har en så låg lön (35,000 kr per månad som administratör) och måste ha råd att kunna ha en fin lägenhet när han dör.

För mig betyder inte pengarna någonting utan för mig handlar det om principen och ett kvitto att han prioriterar sitt kött och blod i samma utsträckning som hans styvdotter.

Jag tänkte att jag och min bror skall tala med honom när han är nykter och höra oss för om han tänker göra oss arvlösa. Ingen av oss har något problem med att vänta med allt arv tills den dag vår styvmamma är död, så han behöver inte göra oss lottlösa för att trygga en "fin lägenhet" åt henne när han dör.

Jag känner dock spontant att om han är redo att göra oss arvlösa och att allt kommer gå till vår bonussyster att det är spiken i kistan för vår relation. Hur skulle ni göra i samma situation?

Tack för att du tog dig tid att läsa denna rant.

Känner mig rådvill och matt, när jag tittar på mitt eget barn så finns det inte chans att jag skulle kunna göra hen arvlös.
Citera
2017-07-09, 19:19
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Jag tror faktiskt inte han kan göra er arvlösa. Ni har rätt till er laglott.
Citera
2017-07-09, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamalKamal
Nyligen sade vår pappa till min bror på fyllan att han tänker testamentera samtliga boenden m.m. till vår styvmor

Din pappa kan inte testamentera bort laglotten. Om jag minns rätt kan han testamentera bort 25% av sina tillgångar, 50% går till hans hustru och 25% går till dig och din bror, förutsatt att ni är de enda barnen.

Vad han kan göra däremot är att ge bort alla sina tillgångar till sin hustru eller någon annan innan han dör, i vilket fall ni inte har rätt något.
Citera
2017-07-09, 19:23
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Vad han kan göra däremot är att ge bort alla sina tillgångar till sin hustru eller någon annan innan han dör, i vilket fall ni inte har rätt något.
Räknas inte det som förskott på arv?

Citat:
Om arvlåtaren lämnat gåva eller gåvor vars verkan är de samma som om testamente upprättats och dessa gåvor inkräktat på laglotten så ska samma regler som vid testamente gälla. Motsvarande del av gåvan ska återbäras. Vid laglottens beräkning skall värdet av den bortgivna egendomen läggas till kvarlåtenskapen. Talan måste väckas inom ett år efter det bouppteckningen efter arvlåtaren avslutades.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Laglott
Citera
2017-07-09, 19:29
Medlem
Hej, Jag är inte jurist, men har läst en hel del i detta.
I princip finns det alltid en LAGLOTT som inte går att testamentera bort. Den laglotten kan ni som SÄRKULLEBARN alltid kräva när pappa dött, även om han är omgift.
MEN det finns ingen gåvåskatt. Så Er pappa kan om han vill, före sin död ge allt som är hans till sin nya styvdotter.
Då står ni med "Lång näsa" det finns helt enkelt inget av värde efter honom.
Eftersom STYVDOTTERN inte ärver honom, så kan det inte klassas som FÖRSKOTT AV ARV.
Det kan gå att övrtklaga i domstol, men utgången är osäker.
Det är tragiskt om ER pappas sista vilja inte skulle respekteras.
Senast redigerad av Jonas928 2017-07-09 kl. 19:35.
Citera
2017-07-09, 19:33
Medlem
MoaLjungs avatar
Om jag hade haft en pappa som betett sig för jävligt mot mig så vet jag inte om jag ens hade velat ha något arv. Jag hade nog tyckt att han kan ta sina pengar och stoppa någonstans. Men det borde ju betyda NÅGOT ändå att ni är barn till honom.
Citera
2017-07-09, 19:39
Medlem
gurkmajjas avatar
Som flera varit inne på kan han inte, genom testamente, göra er juridiskt sett arvlösa. Det finns inom svensk rätt ett s k laglottsskydd som ger bröstarvinge laglig rätt till hälften av dennes arv. I praktiken går det dock att krångla en jävla massa kring detta.

När er pappa dör ska först och främst bodelning ske mellan hans dödsbo och den efterlevande makan. Det som finns kvar efter bodelningen är arvet, enkelt uttryckt. Dessa båda rättsfigurer kan dock i viss mån blandas ihop genom olika rättshandlingar och det kan krävas en ganska invecklad rättsprocess för att i slutändan få ut sin rättmätiga laglott.

Ni som särkullbarn har alltid rätt att få ut er laglott redan vid er fars bortgång.
Citera
2017-07-09, 19:41
vem bryr sig om pengar har själv valt att bryta kontakten med min pappa och han har eget företag och en lägenhet för 5-8 miljoner .
Citera
2017-07-09, 19:57
Medlem
Jag har för mig att man bara får testamenterar bort en viss del, om jag inte minns fel.

I Sverige har vi bröstarvingar och arvslott. Normalt sett kan han inte kringgå denna rättighet som bröstarvingar har på ett lagligt sätt.
Citera
2017-07-09, 20:19
Medlem
Så vitt jag vet är laglotten bara skyddad om gåvomottagaren själv äger rätt till laglott (typ: jag vill att dottern ska ha allt, sonen är en slarver), då ska det betraktas som förskott av arv. Annars får den som äger något ge vad hen vill till vem hen vill.
Citera
2017-07-09, 20:21
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Så vitt jag vet är laglotten bara skyddad om gåvomottagaren själv äger rätt till laglott (typ: jag vill att dottern ska ha allt, sonen är en slarver), då ska det betraktas som förskott av arv. Annars får den som äger något ge vad hen vill till vem hen vill.
Jo, så är det som princip. Dock kan det räknas som ett sätt att kringgå laglottsskyddet om gåvan sker till exempelvis hustrun eller hennes bröstarvingar.
Citera
2017-07-09, 20:24
Medlem
Laglott är irrelevant om de är gifta, då får hon allt per automatik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in